< Tilbake til oversikten

Amming og ketolyse

Jojodama sa for siden:

Heisann.
Vet at amming og ketose ikke er anbefalt i utgangspunktet, men har lest et eller annet sted at når babyen er over 6 mndr og ikke lenger fullammes så er det ok. Flere som har fått den informasjonen?

Bæret sa for siden:

Jeg ville ikke ta sjansen på noe, så jeg ventet til jeg avsluttet ammingen før jeg gikk igang med ketolyse.

Man forbrenner gammelt fett, der vi lagrer miljøgifter. Det ville jeg ikke fore babyen min med altså, huff... Uansett om de fullammes eller ikke er jo ikke det bra.

Man kan jo spise generell avkarbo til man avslutter ammingen, for så å gå over på ketolyse etterpå.

beate sa for siden:

Dr. Torkil skrev en plass jeg leste at når barna fikk mer fast føde og ammingen ikke lenger var hovednæringen så kunne man gjøre det. Jeg er selv i samme situasjon. Babyen min spiser 3 måltider fast føde pr. dag nå og følgelig mindre melk. Jeg er i min 4 uke på karboredusert kosthold, men tenker etterhvert å vurdere om jeg skal gå inn i ketose. Nå ligger jeg et sted på mellom 20-50 karber for dagen tror jeg med en og annen stor utskeielse :p Så faren skal ikke være så stor når de spiser så mye fast føde nei.

beate sa for siden:

Fant forresten dette som er skrevet til Torkil og hvorpå han svarer:

Hei
Hvorfor anbefallers ikke ketolysekuren til gravide, er det gjort noe konkret forskning på det? Er det fare for mor eller barnet som gjør at man ikke anbefaller det? ER det noen avfallstoffer som går direkte til barnet når det ligger i magen?

Googlet litt på nettet og fant at det er gjort noe forskning på dette; noe viste at barna hadde lavere TG i voksen alder hvis mor hadde vært på lavkarb diett, andre at barnet kunne få hjerneskade. Vet du om noen av dette stemmer?

Lurer også på om barnet kan ta skade under amming?

Mange spørsmål dette.

Glad for svar!

Torkil svarer følgende:
Hei
Føre-var prinsippet er den viktigste årsak.

Under amming anbefaler jeg å vente til barnet får annen mat i tilleg til morsmelken ca. fra 6 måneders alder.

Vennlig Hilsen
Torkil

Håper dette kan være til hjelp! :)

Jojodama sa for siden:

Ja, det er dette jeg også har lest...

Torkil sa for siden:

Hei
Faren for ketose og amming er vesentlig overdrevet.
Selv ved "normalt" kosthold vil morsmelken faktisk inneholde miljøgifter i mikroskopiske mengder. De store fordeler med amming, som er meget godt dokumentert, oppveier de bitte små og udokumenterte, tenkelige ulemper ved at man kan påvise miljøgifter i morsmelk (på normal kost).
Dette blir altså en ganske teoretisk diskusjon og antakelsen om at det frigjøres miljøgifter av betydning ved ketose er meg bekjent ganske så udokumenterte, men fortalt så mange ganger at det har blitt en sanhet.
En får gjøre seg opp en mening selv.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

KW87 sa for siden:

Da velger jeg og høre på det Torkil sier,så ammer jeg litt fordet om jeg er i ketose jeg!!
Babyen min får kun pupp 3,max 4 ganger i døgnet!
Ellers går det på mme,grøt og fruktpurè (fordi jeg har for lite melk til å bare amme)!

Lanfear86 sa for siden:

sønnen min på en måned får mme. også får han det lille jeg har av melk da jeg har hatt brystreduksjon. er det da farlig å starte på ketolyse?

Gressenka sa for siden:

Signerer hele denne.

Stor&amp;liten sa for siden:

Jeg ventet til jeg var ferdig å amme, derfor ble det altså nå jeg først fikk startet.

Jeg trodde ikke man skal slanke seg i det hele tatt jeg, når man ammer, men det er jo selvsagt alltid en fordel å spise sunt ;) (det var kanskje ikke jeg så veldig flink selv da...:o)

Men man må nesten gjøre seg opp en mening selv, men jeg mener å ha lært at man får mye giftstoffer i melka når man slanker seg, og særlig i starten, siden kroppen renses....

Men mulig jeg er helt på jordet..... Fagfolk er jo ikke enig seg i mellom heller, så her er det nok mange teorier ute å går ;)

martefie sa for siden:

Bare tenk på at endringen i kosthold kan ha negativ innvirkning på melkemengden du produserer...

Lanfear86 sa for siden:

Hvis det er meg du mener, så har jeg hatt brystreduksjon, så brystvorten er flyttet og mesteparten av melkekanalene mine er dermed kuttet over og ødelagt. Så derfor vil det være minimalt med melk uansett kosthold.

Nahemah sa for siden:

Jeg ventet ihvertfall til jeg var ferdig med å amme, for å være på den sikre siden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.