Jeg har ikke barn, så jeg aner virkelig ikke noe om de harde realitetene her må jeg jo bare si.
Men,
hadde en (igjen) stor krangel med kjæresten angående dette. Hennes utsagn var at barn skal ha masse frukt, ris/poteter og lavfettprodukter og bakeverk. Lettmelk og margarin var en selvfølge.
Jeg er jo litt skeptisk til dette, og i prinsippet så tenker jeg at fett (og kolesterol) er spesielt viktig i en kropp og hjerne som vokser. Det falt ikke i god jord kan man si.
Som sagt har jeg ingen erfaring med dette, men er det noen av dere som har? Jeg tenker ikke at barna skal på ketolysekuren, men på å unngå unødvendige matvarer som f.eks. poteter og ris og at det er nok av sunt animalsk fett. Og det er ikke fordi jeg er redde for at barna skal bli tjukke, men ting som AD(H)D og sykdommer.
Kjæresten min (ihuga GR fan, men det skjønte dere kanskje) mener at det er umulig å få til, siden de uansett kommer til å spise ting som ikke er "sunne" andre plasser (barnehage/skole/venner etc), men jeg heller mot at kanskje de ikke går helt amok hvis de får velge selv om de vet hva de blir mette av, og at det ikke egentlig er så farlig om de av og til spiser noen ting de ikke egentlig trenger når de er ute.
Hva gjør man egentlig med barnas kosthold i praksis?
Men det jeg egentlig skulle si, var at man anbefaler barn i voksealder et variert kosthold med alle næringsgruppene og fremfor alt fett!
Jeg vil ikke dytte i mine barn en masse sukker i form av frukt! De får heller grønnsaker til skolematen enn frukt.
Vi har alltid frukt i huset, men det spises ikke hver dag og aldri mengder.
Proteiner og fett metter bedre hos barn også!
Ingen ting er forbudt her i huset, men det mest usunne har restriksjoner!
Ketogen kost brukes med hell på barn med epilepsi og adferdsforstyrrelser!
Siden ingen ting er forbudt, er ingen ting så spennede at de "bare må ha det"!
Ser godt på de barna vi har på besøk her hvem som er vant til å få sjokoladepålegg og hvem som aldri får det!:D
Det samme med kaker, godteri og sjoko- frokostting!
Mine gidder ikke spise det, selv om det alltid står i skapet!
Vet jeg har vært heldig med mine barn på denne måten. De har det sånn med tv, spill etc også og ingen av dem har grodd fast enda! De syns tv etc er kjedelig i lengden!
Snuppa på 10 blir direkte sur om venninnnene som er på besøk bare vil se på tv. Man er da sammen for å finne på noe gøy, ikke bare stirre på boksen på veggen, liksom!;)
Tja, kolesterol er viktig, mettet fett er viktig, proteiner er viktig for å bygge en kropp. karbo er rett og slett ikke viktig for et barn, bare barnet får nok næring da. Naturlig fett er en forutsetning for god utvikling av hjernen.
margarin og flerumettet fett har aldri vært naturlig mat for mennesker intill ganske nylig. Rett og slett for at man ikke fikk tak i det. Fettet i tropene er jo mettet pga varmen og barn ble friske og fine der også.
Mettet fett er viktig for hjernen, omega 3 også.
Så fryktelig mange barn jeg ser med mage og håndtak og saft og brus og lettprodukter, så nekter jeg at det er fettet sin skyld.
Gi dem skikkelig naturlig og hel mat slik at de blir mette og opplagte og aktive og interesserte i annet enn brus og godterier.
jeg bruker frukt som godterier, eller sjokolade og aldri brus, og da har vi spist skikkelig først. Det går så fint og de er glade og koser seg med mat de også.
WHO har akkurat kommet med en rapport som ikke gir nevneverdig støtte for at fett har noen sammenheng med hjerte og karsykdommer. velkommen etter.
Hvis kotholdet som vi blir anbefalt i dag med brød . poteter og lett margarin hadde fungert hvorfor er det da så mange overvektige barn??
Det rare er at det fleste overvektige barn jeg kjenner spiser ikke gotteri og snacks til hverdags slik som mange tynne barn gjør. Jeg snakker også av erfaring med egne barn.
Kjekt å finne ut av dette før man får barn sammen kanskje for det er ingenting som er så utfordrende i et par forhold som det å bli enige om barneoppdragelse.Er nok greit å være enig om det mest grunnleggende.
En av hovedårsakene til overvektige barn er kanskje dataspillene.... :(
OG hurtigmat... :( OG det at kanskje mødre især kjøper seg god samvittighet ved å gi poden snop... :(
Jeg kan si noe om dette,
Jeg holder meg til lav karbo / fedon , ikke av vekt grunn, men av andre helse messige utfordringer,
Jeg har en datter på 11 år, hun har det samme kostholdet som meg ( nesten)
Vi spiser helt "vanlig mat"
noen ting spiser vi ikke eller svært lite av
det er følgende prøver å unngå all ferdig mat, raffinert sukker, pasta, ris, potet, fint mel.
Hun spiser litt mere frukt enn jeg.
Også av brød spiser vi svært grovt, jeg holder meg til maks en skive om dagen
hun spiser to om morgen og to på skolen
Alltid mye grønnsaker, og en protein kilde til,
Og et tips er bruk av Hi maize, gjør bakverk grovt uten sagflis, og gir lav GI
Av fett bruker jeg mest vegetabilsk, pga betennelser i kroppen
Så mye kjøtt er ikke bra for meg,
Tar omega 3 og tran
"Det spiller ingen rolle hva morsmelk inneholder, skal jo ikke amme til ungene går ut av videregående!"
Men problemet løste seg for denne gang, hun henter pikpakket sitt på mandag. Første gang jeg har blitt dumpet pga Grete Roede. Må vel egentlig si at jeg humrer litt over akkurat det - Grete Roede er tydeligvis ikke bra for NOENTING :)
Morsmelk inneholder da strengt talt nesten lik del med fett og karbohydrater..
Omkring 52 prosent av energien i morsmelk kommer fra fett (med et godt balansert forhold mellom mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer), 40–42 prosent kommer fra karbohydrat (laktose) og 6–8 prosent fra protein.
Ojda, kosthold er engarsjerende :-| Håper det går bra videre :-)
Men det er da en grunn til at brystmelk har dette innholdet, best mulig utvikling av barnet og da spesielt hjernen siden det er så mye å lære. En kalv skal bare bli stor fort den, en unge smart...
ja, det som faktisk alle som snakker om overvekt nevener: feil mat+ ingen mosjon.
Men hva er feil med ferdigmaten? Den er full av salt, dårlig fett, baserer seg på sukker/karbohydrater, og hvor er egentlig proteinene? de er jo ikke mye av det når selve kjøttkakene/eksempel er 60% bindemiddel. JA. bare se i butikkene:)
Men som de fleste her vet, er det jo ikke så mye til "kalorier inn- kalorier ut", så det med og være aktiv for og være tynn, tviler jeg faktisk på. Men og være usunn og tynn, det går fint! som nevt før i tråden, barn spiser godter og snack og er tynne.
Men ja, selv i boken B uten Brød* nevner de at det er sunnere og starte når de er små. Jo raskere karboene reduser, jo bedre.
Men fedon, Brødenheter, det er fint for barn det.:)
Må bare smile her jeg sitter....ikke meningen å være frekk eller noe altså......:D
Håper det går bra med deg - du høres jo ut som en grepa kar - hun går visst glipp av noe pga Grete Roede....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.