< Tilbake til oversikten

Fiber

viet60 sa for siden:

Det sies og skrives at vi må spise fiber for fordøyelsens skyld, og at det beskytter mot kreft diabetes etc...

Stemmer dette? Eller kan man leve uten?

Yonah sa for siden:

Tja, vikingene hadde vel ikke helt tilgang på slikt året rundt;)

Men er det ikke slik at grønne grønnsaker inneholder noe som beskytter mot kreft? Uansett så tror jeg det er lurt å spise masse grønnsaker nå som vi faktisk har tilgang på det året rundt.
Jeg ble i allefall slapp og trøtt av å spise minimalt med grønnsaker på Skaldeman 50+.. Jeg har stor tro på at grønnsaker med forskjellige farger bør inntas hver dag.

Carisma sa for siden:

Vikingene var vel faktisk blandt de som hadde best tilgang til fiber, både fordi de reiste mye og oppholdt seg i varmere land, og fordi de var flike til å dyrke og oppbevare korn. Men hvis du går litt lenger bakover, stemmer teorien.

Yonah sa for siden:

De fleste nordmenn i vikingetiden var nok hjemme.. Og de kom jo ikke hjem annahver uke med friske grønnsaker til kone og barn... Kosten var nok meget snever med animalsk protein og noe grøt/mjøl/mjølkemat. Riktignok tørka de bær osv, men ikke så mye.
Men jeg tenkte helst lengere tilbake egentlig jeg og ja.
Egentlig glad jeg ikke levde i vikingetida, jeg kan i 2009 faktisk stort sett velge hva jeg vil spise og kan velge grønnsaker året rundt.

heltny sa for siden:

En trenger Fiber når en spiser karbohydrater.

Margrethe sa for siden:

Magen min er iallefall en helt annen når jeg spiser fiber og ikke. Jeg kjenner veldig godt forskjell de dagene jeg har spist over 20 gram fiber og de dagene jeg har ligget lavt.

Alkazelters sa for siden:

Jeg merker stor forskjell hvis jeg spiser for mye fiber. Da blir ingenting noe særlig bra.

ketto sa for siden:

Jeg tar 1-2 tsker med fiberhusk hver dag og svelger ned med vann. Det redder magen min iallefall :D

Photobscura sa for siden:

I starten merket jeg at magen ble noe ... tjæ, løs, da jeg la om til ketogent kosthold. Men så lenge jeg holdt meg til ca tjue gr kh om dagen, stort sett i form av grønnsaker så regulerte det seg over tid.
Fiberhusk/psylliumsfrøskall kan være fint i en overgangsperiode.
Imidlertid kan det være noen kosttilskudd som kan gi løs mage om man tar for mye av det. Magnesium f.eks, eller magnesium kombinert med sterke b-vitaminer.
Blåbær er også mageregulerende, det vil si at det regulerer begge veier, om man så har løs eller hard mage.
Man trenger vanligvis ikke fiber i tillegg på et ketogent kosthold i alle fall, dersom magen selv klarer å regulere seg over tid, for man må man være klar over at kroppen trenger noe tid for å venne seg til et nytt kosthold, og man kan oppleve både hard og løs mage i starten inntil kroppen er tilvent.

Og forresten, denne tråden er lagt under Ketolysekuren, så greit om dere rådgir sånn ca ut i fra det ;)

somaya sa for siden:

Bare et tips; linfrø har 0 karber, sunt fett og MASSE fiber!

Photobscura sa for siden:

Jeg har klart å bli skiiiiikkelig hard i magen med linfrø, altså. Så man må være litt forsiktig med mengdene. Linfrø kan i oppbløtet tilstand virke laksativt, forresten ;)

Kitt sa for siden:

Husk bare å drikke masse når man spiser slike ting!
Ellers vil de virke mot sin hensikt!:eek:
Og man ender opp med hard mage i stede for det motsatte!;)

Kanutten sa for siden:

Pøhh, de hadde myyyye fiber før i tiden.. bare tenk på barkemelet de brukte når de bakte brød???

Er ikke DET fiber så vet ikke jeg.. Mamma snakker fremdeles om barkebrød.. :o

Carisma sa for siden:

Levde hun før vikingene? :eek: :lol:

Kanutten sa for siden:

Neida, nordpå var det vanlig å spe vanlig mel ut med barkemel da ho var lita.. på 40 - tidlig 50 tall.. :)

Blupp sa for siden:

Hei!
Noen som har erfaring med Hi-Maize? Kjøpte det i dag etter å ha lest lekre kakeoppskrifter i "mat og helse". Ser at det innholder 31 kh pr 100 gram ... Reklamen lover jevnere blodsukker hvis man bytter ut en del av melet med Hi-Maize (ca. 10%).
Vil det si at hvetebakst får lavere GI?
Ettersom jeg fort legger på meg av den slags, har jeg en del motforestillinger mot å teste det ut. Lurer derfor på om det også kan fungere i bakst sammen med for eksempel proteinpulver eller soyamel. Noen som har prøvd? (Prøvde å søke men fikk ingen treff)

(Hiver det på denne tråden for det inneholder visstnok masse "usynlige" fiber ifølge damen på butikken")

Blupp sa for siden:

jaja, seint på kvelden, ser nå at det er flere tråder om hi-maize (glemte å scrolle ned i sted .... :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Ja, bare mente at det det ble henvist til som før i tida tidligere i denne tråden var vikingtida og tidligere :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.