< Tilbake til oversikten

Fungerer ikke Grete Roede?

Kenny Bones sa for siden:

Hei, hva er grunnen til at det finnes så mange forskjellige dietter osv?
F. eks Grete Roede, der er det jo bare snakk å spise fornuftig og riktig. Og spise nok egentlig så kroppen ikke tror den er i noen sultfase.
Samtidig gjør det sånn at blodsukkeret holder seg jevnt så man ikke føler for godsaker sent på kvelden.

Spørsmålet mitt er egentlig, hvorfor finnes det altmulige dietter osv?
Er ikke det beste å bare skifte livsstil permanent for resten av livet?
Det er vel ingenting som heter mirakelkur som faktisk funker permanent?

Photobscura sa for siden:

Klart, Grete Roede fungerer sikker greit for den jevne mann. Jeg vet ikke helt hva du vil fram til, men dette er et forum for lavkarbo, alle ''kostholdsfilosfier'' som går under lavkarbobetegnelse bygger på et karbohydratredusert kosthold, i forskjellig grad. Og at det finnes såpass mange varianter har jo med å gjøre at det finnes så mange kropper med litt forskjellige behov og forutsetninger.
Det begynner etterhvert å bli en del av oss som sverger til det kostholdet vi mener vi er genetisk disponert for å spise, ren naturlig mat, med begrenset inntak av stivelse og sukker, f.eks. Grete Roede er for det første et magert kosthold, og det er mye fokus på fiber og å spise ''etter klokka''. De fleste lavkarbodietter streber etter noe mer naturlig, å spise naturlig fet mat, å følge kroppens egne sult- og metthetssignaler. I et stort historisk perspektiv, om man komprimerer hele menneskets levetid på jorda til ett år, så har vi spist kornprodukter siden omtrent i går.

En annen ting er at folk som f.eks er insulinresistente eller diabetiske har et mer reaktivt blodsukker enn en som er frisk. Ved å spise ren, fet mat vil blodsukkeret holde seg langt mer jevnt enn med mager kost og brødmat. Veldig mange har blitt medisinfrie på et lavkarbo/høyfett-kosthold.

Vil ellers anbefale deg å lese litt rundt på forumet, dersom du ikke har så stor kjennskap til karbohydratreduert kosthold i utgangspunktet.

mofe sa for siden:

Det finnes vel så mange forskjellige dietter fordi vi er så mange forskjellige mennesker som ønsker forskjellige måter å gå ned i vekt på...?

Og det at man spiser "fornuftig og riktig" på Grete Roede er nok en sannhet kun for de som følger Grete Roede, og ikke for de som følger lavkarbo :) Mange av oss tenker at Grete Roede er laaangt fra fornuftig og slettes ikke riktig! Selv om det er bedre enn potetgull og cola-dietten :p

Carisma sa for siden:

Da er det en annen Grete roede enn den jeg vet om... :rolleyes: Jeg fikk store blodsukkersvingninger av GR og den type dietter.

Og hvorfor det finnes så mange typer dietter, er vel mest fordi det er enormt mye penger å hente i slankeindustrien. Etter medisinbransjen er det den mest lukerative businessen i verden. Så alle som klarer å få sitt navn eller sitt merke på en diett er garantert en god inntjening.
Og hvorfor er folk dumme nok til å sponse den industrien? Fordi vi lar oss lure av matprodusentene, og ikke er oppmerksomme på hva som egentlig er i tingene vi putter i oss. I tillegg til at rådene vi er flasket opp med kanskje ikke var det kroppen vår trengte.

MichelinMann sa for siden:

Man går ned med Grete R og opp etterpå, garantert...

nellie sa for siden:

Er ikke ALLE som holder vekten av å slanke seg lavkarbo heller, for å si det sånn. Det er jeg et perfekt eksempel på:D men hadde man HOLDT seg til lavkarbo hele tiden, så hadde man sikkert holdt vekten.
Akkurat som man hadde holdt vekten, hadde man fortsatt å holde seg til Grethe Roedeprinsipper, etter å ha klart å slanke seg med det opplegget.
Eller hvilken som helst annen diett..
Hvor sunne de forskjellige er kan jo diskuteres..

Men det er faktisk ikke BARE til å skifte livsstilen sin og BRÅTT spise som man skal. Er jo en grunn til at man er blitt som man er og. Det er jo alt det som ligger under som må jobbes med.. Og det er ikke noe man bare bestemmer seg for å være ferdig med en dag også ops så blir man slank.

Furine sa for siden:

For min del så er ikkje lavkarbo ein diett for ei lita stund for å gå ned i vekt, men ein måte eg ser for meg eg bør leve på resten av livet. Et eg meg mett på "vanleg, sunn mat" over tid, så går eg opp, slik er det berre.. Vaks opp med Grete Roede kursvegleiar i huset ;) For min kropp var det berre ikkje rett.

Hmm, interessant :)
Jeg skriver dette pga at madammen i huset begynte med grete roede for et par-tre måneder siden etter å ha prøvd både Atkins og hva det måtte være.
Atkins fungerte for henne, faktisk veldig godt. Men hun er allergisk mot veldig mye forskjellig så det var begrenset hva hun kunne spise. Og fant fort ut at uten grovbrød så holdt humøret og energinivået seg rett og slett ikke oppe.
Og hun endte opp med å bli skikkelig deppa.

Etter at hun begynte på Grete Roede fant hun ut at hun i lang tid ikke har spist nok. Omtrent motsatt av det vi hadde trodd. Og at kroppen hadde gått i en slags sultmodus som gjør at kroppen har tatt vare på alt fett osv den har kunnet fått til. Og det virket så sinnsykt logisk.
Så det kostholdet vi begge nå har fått er nok noe vi kommer til å fortsette med resten av livet. Jeg ser ihvertfall ikke på det som noen direkte diett men heller en skifting av livsstil.

I tillegg har jeg og madammen kanskje forskjellig fysikk. Jeg er lang og svært tynn og hun er litt kortere og mer lubben kanskje. Akkurat nå er hun jo ikke det lenger, etter å ha vært på Roede i et par måneder. Og tanken var vistnok at jeg også skulle gå OPP i vekt av å følge Grete Roede-kostholdet. Vet ikke helt om jeg har merket noe som helst av det egentlig.
Jeg er sånn at jeg kan spise enormt mye, altså mengde. Men ofte spiser jeg ikke ofte nok og jeg går ut fra at kroppen er i den type balanse. Så det er kanskje ikke bare å endre den sånn tvert. Noen som har noe tips for hvordan man skal gå opp i vekt? Er det rett og slett å få i seg mer kalorier enn man klarer å forbrenne? Og that's it?

mofe sa for siden:

Med lavkarbo så stabiliserer vekten seg, enten det er opp eller ned. Jeg vil anbefale deg å prøve lavkarbo, mange som har hatt positiv vektøkning med det :ja: Og husk å få i deg nok proteiner hver dag, type 1,5-2 gram pr. kg. kroppsvekt. Lykke til! :)

Carisma sa for siden:

Sjekk ut boka s "Bedre uten brød", der står det endel om hvordan undervektige kan få kroppen i balanse igjen,

Å innta mer kalorier enn du forbruker er vel så og si umulig om du har høy forbrenning. Og dessuten vil de mest sannsynlig legge seg rundt livet som en vaskeball, ehller enn å fordele seg jevnt og sunt.

Dersom hun trives med Grete Roede og klarer å leve på det over tid, så er jo det kjempefint for henne :). Jeg har det helt motsatte ''problemet'', jeg har så mye intoleranser at jeg umulig kunne ha levd på et sånt type kosthold. Hva er det hun ikke tåler? Bare sånn av nysgjerrighet ;).

Som Mofe sier, så er lavkarbo i all hovedsak vektregulerende. Og det finnes også mellomting mellom høyfett og lavkalori også, Fedon er jo sånn sett noe de aller fleste kan akseptere og leve med, hvor man i all hovedsak fokuserer på å kutte ut de matvarene som øker blodsukkeret mest, lyst brød, pasta, ris, store mengder frukt og annet som blir omgjort til rent sukker i kroppen.
Ekssamboeren min var undervektig og fikk mer kjøtt på kroppen da han spiste som meg. Det er uansett metode viktig å aldri gå sulten!

Men jeg er jo såsi avhengig av grovbrød! Hva kan jeg gjøre for å erstatte det da isåfall? Jeg merket forresten vektøkning da jeg begynte å spise frokost, siden jeg ikke hadde gjort det siden barndommen. Dog gikk jeg ikke masse opp i vekt, men litt.

Svima sa for siden:

Hei alle likesinnede :)
Jeg er ei som har gått flere GR kurs. Ned og raskt opp litt mer enn jeg gikk ned. Jeg har også tatt "hold vekten kurs" uten å klare det.
Noen klarer det selvfølgelig, men hadde det vært så lukkrativt om vi ikke må ta nye kurs etter en stund???
Jeg ble også veldig lei meg og deppa av at "de flinkeste" hele tiden ble trekt frem og rost, men vi andre fikk spørsmålene Hva har du gjort da?
selv om jeg viste jeg hadde vært "flink.
Jeg startet på lav karbo i august uten å fortelle det til noen pga. nederlag på nederlag og mye fokus fra omverdenen. Jeg har gått ned 8,5 kj. uten sult. Jeg ser at dette er kuren for meg. Jeg lager noe godt på helgen og tar meg et glass vin med god samvittighet uten å måtte "skrifte" etterpå. Jeg tror for først gang at jeg skal kunne klare dette.
Takk for et flott forum. :)

Å høre at du er avhengig av brød er jo litt illevarslende. Vanlig brød er jo høyt på stivelse, det vil si at det øker blodsukkeret ganske mye da store deler av brødet blir omgjort til glukose i kroppen din, kan skjønne du må fylle opp for å holde nivået, liksom :o. Enn er du heldig som har en høy forbrenning, men det finnes brød som har mindre påvirkning på blodsukkeret og som metter mer enn vanlige grovbrød (som forresten ofte er farget med maltsirup for å se mørkere og grovere ut enn de er ;)). Du har Lindberg-brød, afrodite, Ingers Rugbrød etc. Finnes også en del oppskrifter på brød her inne som er uten hvetemel, men med en del frø og nøtter og sånn, om brødbaking frister.
Spiser man såkalt ''normal'' mat, så blir man nok litt avhengig av frokost, ja. Jeg spiser når jeg er sulten, jeg.

Carisma sa for siden:

Jeg tror alle her inne hadde en eller annen ting de var avhengig av da de la om kosten, som de etter noen mnd ikke skjønner hvorfor de spiste engang :D
Jeg trodde f.eks ris skulle bli vanskelig, nå smaker det papp....
Men Filosofien i "bedre uten brød" tillater opptil 72g karbohydrater pr dag og da skal det være mulig å (ironisk nok utfra tittelen) skeie ut med et ordentlig grovt brød innimellom. :) Det finnes endel brødoppskrifter her inne på brød uten hvetemel også.

Ja, og det vet du kanskje, avhengighetsfølelse av en eller flere matvarer kan faktisk ofte tyde på at det er noe i den matvaren du ikke tåler/er intolerant mot.

aghra sa for siden:

jeg hadde en sinnsyk avhengighets følelse på brød og lignende før
i ettertid har det vist seg at jeg var intolerant mot diverse korn som førte til jeg var deprimert uten å skjønne hvorfor

Nannah sa for siden:

Jeg er norgesmester i grete roede! Har sikkert gått ned 100 kg på den dietten opp gjenom årene og opp igjen. Det å underernære kroppen på fett kan ofte få den til utvikle ulvehunger.Alle mine grete roede kurer har endt med det...ja jeg vill faktisk si det så sterkt som at grete har skylda i at jeg er tjukk!
Lavkarbo gjør ikke det med kroppen..den lar deg spise når du er sulten, god og smakfull mat uten smakløse lett produkter. Du rusler ned i vekt på god næringsrik, skikkelig mat! Du blir friskere og sterkere og blir kvitt masse småplager ja endog store som Diabetes2 og Psoriasis.
Og for meg er valget enkelt. Dette er min mat! Jeg er lavkarber for resten av livet:)

Kitt sa for siden:

Kan bare signere Nannah, jeg! :ja:

Gikk ned 20kg på 16 uker, men var så utsultet at jeg gikk opp halvparten ganske så fort så snart det var "lov"!
Galleblæren min ble full av gallestein og måtte ut. Den hadde jo vært arbeidsledig så lenge!:(
Kirurgen mente halvparten av kvinnene han fjernet galleblæren på, hadde gått på GR- kurs!:eek:

God og mett med masse god mat! Lavkarbo er det rette for meg i hvert fall!:heia:

Impulsiw sa for siden:

For å si det sånn: jeg kjenner INGEN som bare har tatt ETT Grede Roede kurs og aldri behøvd et til! Det sier vel det meste.

Hadde det funket hadde hun blitt arbeidsledig :D

Altså, man skal jo ikke slutte med Grete Roede-dietten vel?
Da er vel poenget helt borte? Poenget er vel å endre livsstil og spise sånn resten av livet? Og da går man vel ikke opp?
Edit: Om man trenger et kurs til så har man jo i bunn og grunn sluttet å følge de rådene man skal?
Man trenger jo ikke å gå kurset mer enn én gang dersom man følger det man skal gjøre? For det er jo essensielt det man gjør når man går på det kurset?
Teoretisk sett trenger man ikke å gå kurset engang for å få samme effekten?

heltny sa for siden:

Les et par bøker, F.eks bedre uten brød, så vil du aldrig unne deg brød igjenn.

du bare skjønner at fett er sunt. :) Jeg mener dette er utolig mye sunnere en GR!

Kitt sa for siden:

Skjønner hva du mener, men et så restriktivt og kjedelig og smakløst og sulteforet kosthold klarte jeg ikke fortsette med uten å skulle veies i plenum hver tirsdag!

GR ble for meg bare en kur, en kjapp måte å komme inn i bunaden til en spes anledning.
På lavkarbo kan jeg spise nesten all den maten jeg elsker og spise meg mett hver gang jeg er sulten. Myyye lettere å leve med!

Carisma sa for siden:

Sannsynligvis ikke, men bakdelen er jo at noen av oss rett og slett blir syke av den type kosthold. Og å spise noe som gjør en syk resten av livet er ganske uutholdelig i lengden... :rolleyes:

LenaBeatrice sa for siden:

Det finnes nok mange forskjellige grunner til at det finnes så mange dietter.

Det jeg har lyst til å si litt om er at et kosthold ikke bare handler om å gå ned i vekt.
Det handler vel så mye om helse på alle mulige måter.
Selv om det var kun slanking som stod i hodet på meg da jeg startet med lavkarbo for fire år siden, så har det med tiden gått opp for meg at det handler om mere enn det.

Og da kommer vi til det spørsmålet, er kosthold a la Grete Rode det beste, eller er en lavkarbodiett det beste.
Jeg har min klare mening om at kosthold med mye karbo og lite fett er helseskadelig for oss, enten det handler om vekt eller ikke.
Selv når jeg er ferdig slanket kommer jeg til å spise som nå, ikke bare for å holde vekta, men fordi jeg mener det er sunnere.

Grete Roede fungerer sikker for noen, men selv om folk går ned i vekt med Grete Roede så tror jeg at vi som spiser lavkarbo, og rikelig med naturlig mettet fett spiser sunnere....og vi går ned i vekt også :)

Og da bør det stilles spørsmål om HVORFOR det er så mange som må ha flere kurs, hvorfor er det mange som ikke klarer å endre livsstil som Grete Roede vil at vi skal, hvorfor er det så mange som ikke klarer å følge kostholdsrådene hennes.
Er det noe galt med folk, eller kan det muligens være noe galt med Grete Roedes kosthold.

Neste stykke er ikke til deg Kenny, mere en generell utblåsning:

Jeg er så lei å hele tiden høre at det er personens skyld når han eller hun ikke klarer å følge lavfett&høykarbo
Jeg er så lei av å høre: spis mindre, tren mer
Jeg er så lei av å høre folk si: det er DIN feil, du gjør ikke som vi sier

Hvorfor er så mange ikke villige til å se at det er KOSTHOLDETS feil?
mange blir nemlig et offer for feil kosthold, og jeg vil si at det er på linje med å være avhengig av narko og alkohol.
Det er nok ikke uten grunn at det nå trekkes likhetstegn mellom avhengighet av heroin og avhengighet av sukker (karbohydrater blir sukker i kroppen)
Inledningsvis kan man si at folk har et valg, når det gjelder narko og alkohol.
Man MÅ ikke begynne ed det, man kan la være, og vi vet veldig godt at det ikke er bra (ser bort i fra et glass vin på lørdag nå).
Men hva så med maten?
Den MÅ vi ha, og det verste er at vi blir fortalt at det er sunt med lite fett og mye karbo.
En dag sitter man kanskje der og er avhengig, mere enn man er klar over (Se på din avhengighet av brød Kenny), og da koster det MYE å skulle spise den samme maten, bare i mindre mengder.
Si til en narkoman at han får ta en sprøyte dop hver lørdag....kosemerket hans....

Er ikke så rart at folk sprekker og må ha flere Grete Roede kurs.
Jeg fikk høre da jeg gikk på et av mine mange GR kurs at 90% av de som gikk der ikke klarte seg i lengden uten oppfølgingskurs......

Sånn ja, nå har jeg fått skrevet av meg.
temaet engasjerer! ;)

Margrethe sa for siden:

Mange sier mye bra her, så jeg bare signerer bl.a photobscura.

Jeg er blant de som fungerer fint på GR. Jeg tror enda at hadde ikke samboeren min gått fra meg på en veldig brutal måte og min verden raste sammen, hvilket jeg taklet med sjokolade, så hadde jeg ikke trengt å slanke meg igjen nå. Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg lever iallefall i troen om at det var der det gikk galt. Jeg vet at sjokolade og "rent" sukker er mye verre for meg enn hva poteter og pasta er. Jeg innser nå at jeg kan crave av poteter og pasta også, men gi meg rent sukker og ulvehungeren er et faktum.

Jeg lever fortsatt etter GR-prinsipper, men har byttet ut mye av karbohydratene med mer proteiner. Vips - der hadde man visst South Beach dietten, en av de minst karborestriktive lavkarbodiettene.

Margrethe sa for siden:

Flott å se du engasjert! Det er vel sånne som meg som ødelegger for deg - jeg gikk jo ned i det jeg spiste mindre og trente mer. :rolleyes:

Men så er det som sagt mange som opplever at "tren mer, spis mindre" ikke funker, når vi snakker om lavfett/høykarbo.

Margrethe sa for siden:

Jeg er kanskje farget av egne erfaringer, men jeg forstår jo at legene ber en om å prøve "tren mer, spis mindre" først. For veldig mange er det det som skal til. Jeg er derimot enig med deg i at legene burde være flinkere til å anbefale andre ting om man ser at det ikke fungerer.

Furine sa for siden:

nikkar Der har du meg.
Eg er heilt enig Dreamy, det var godt skrive!
Det er for enkelt å berre sei tren meir, et mindre. Den generelle haldninga blant "vanlege" folk er jo at det berre er viljen det står på, men så enkelt er det ikkje. Ikkje for alle. Det er mange faktorar inne i bildet.

Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn. Vi mennesker har jo veldig forskjellig metabolisme, men ett er sikkert. INGEN har godt av raffinerte karbohydrater, der er jeg urokkelig, altså. Og avhengighet henger sammen med noe mer dyptliggende, om det så gjelder kneipp eller heroin.
Når jeg sier at GR-lignende kosthold sikkert kan fungere fint for noen, da snakker jeg om folk som gjerne har vært friske og slanke stort sett hele livet (det er en kjennsgjerning at det er lettere å gå ned i vekt når man har lagt på seg i voksen alder, dette har med antall fettceller og kroppens ''hukommelse''). Særlig for oss med sykdommer som går på stoffskifte og nedsatt insulinfølsomhet vil mager og såkalt ''normal sunn kost'' kunne bli gjentatte slag i trynet og over tid gi følelsen av personlige nederlag. Enn om jeg fortsatt har noe overvekt, så er jeg friskere enn jeg har vært i hele mitt voksne liv. Det hadde ikke skjedd om jeg ikke hadde oppdaget lavkarbo/høyfett.
Det viktigste er uansett at man finner sin vei, og at de veiene også blir gjort tilgjengelig via ydmykhet til nyere forskning og åpne sinn for at tradisjonell tankegang ikke nødvendigvis forteller hele sannheten.
Det har i alle fall gjort mye for mitt selvbilde å se at det ikke var min skyld alene at jeg er overvektig, og har vært det hele livet. Jeg har kasta bort mye tid på å være en mislykket tjukkas som ikke fortjente å spise :rolleyes:

aslaug sa for siden:

Jeg spiste frukt i mengder hver dag! Prompa og sto i ,men trodde helt oppriktig at frukt var livsviktig ! Har ikke spist det på 1 år nå og har det veldig bra.:D

Karins brød er en fantastisk erstatter for grovbrød eller hva man nå har pleid å spise under pålegget sitt.
Kjæresten min var helt avhengig av brød,men bestemte seg for å prøve lavkarbo og Karins brød. Han var ikke overvektig, men har gått ned fra 82 til 75 kg siden august.
Han påstår at han aldri har hatt det bedre!

Furine sa for siden:

Amen! Kjenner meg veldig godt igjen.

Margrethe sa for siden:

Raffinerte karbohydrater som hvitt mel, pasta og ris kan jeg være enig med deg i, men jeg skjærer ikke alle typer korn over en kam. Korn har jo mennesket spist alltid.

Jeg er nok veldig farget av at jeg selv var feit fordi jeg spiste for mye. Jeg har aldri spist to toast og lagt på meg - jeg la på meg fordi jeg ingorerte alt jeg spiste i mellom de to toastene. At jeg var og delvis er tjukk er utelukkende min egen feil - for mye av alt er en god beskrivelse. Jeg VET at dette ikke gjelder alle, men jeg nekter å tro at jeg er unntaket... det holder å se meg rundt når jeg spiser her i USA, så får jeg bekreftet at mange ikke bryr seg om energiinntaket.

Siden har jeg opplevd at jeg legger på meg ekstremt lett, krysser jeg 1800 kcal går jeg opp - men det er etter jeg tok meg sammen og spiste mindre og trente mer. Jeg tror nok det har gjort noe med forbrenningen min. Derfor liker jeg meg med mindre karbohydrater - jeg blir mer mett for de kaloriene jeg kan putte i meg :)

aslaug sa for siden:

Du er ikke den eneste Nannah, jeg har ei venninne som starta på sitt første GR kurs i 1977 (kan det stemme?begynte GR så tidlig?). Hun har gått på utallige kurs, aldri blitt slank, er veldig opptatt av mat og tror fremdeles intenst på GR prinsipper.Hun er rystet over min overgang til lavkarbo:o

aslaug sa for siden:

Helt enig, lavkarbo er for livet! Hvis jeg sprekker så er det ikke på høykarbomat, men på lavkarbomat!! Gode oster f.eks:D:D:D

Det er noen som ikke tror på lavkarbo, selv etter å ha prøvd litt selv også.
Min mor gikk ned noen få kilo etter å ha kuttet ut/redusert poteter og brød i en periode, men da jeg hintet om at hun burde gå litt videre, spise enda litt mere lavkarbo....ja da ble svaret:

• Nei, jeg tror ikke på konspirasonsteorier

Raffinerte karbohydrater jo raffinerte ;)

Når det gjelder om vi mennesker har spist korn alltid, så er det dessverre helt feil. Mennesket, sånn som vi kjenner det i dag har eksistert i 200 000 år. I Norden f.eks, har vi kun dyrket korn og brukt som mat siden steinalderen. I en brøkdel av vår eksistenstid, med andre ord.
Ikke dermed sagt at alt korn er usunt, vi har jo f.eks bygg og hvete som folk generelt tåler bedre enn f.eks hvete. Men jeg tror nok ikke vi egentlig er disponert til å spise kornprodukter i den grad den jevne mann gjør i dag, i alle fall. Det tar litt mer enn pluss minus ti tusen år å endre på en genetisk disposisjon.

Men ellers kan jeg være tildels enig med deg. For det er jo en grunn til at vi har fått utdelt noe som heter sult- og metthetssignaler. Overstyrer man dem, altså spiser mer enn man trenger, det vil si overspiser, så vil man jo også forringe disse signalene. Dessverre er det altfor lett når mange forer sitt høye blodsukker med rask energi :o

Bulldog sa for siden:

Hvis man liker tørre brødskiver med mager gulost og kokt skinke, så hvorfor ikke?

Det våset om å spise mindre og trene mer gjelder kun hvis man faktisk spiser for mye og rører for lite på seg i utgangspunktet.

energibunten sa for siden:

Det er vel endel som rett og slett blir mer sulten av trening og ikke nok mat, de får det bare enda vanskeligere å klare å holde et kaloriunderskudd. Apetitten øker mer enn forbruket...

Mulig jeg tar feil, men dette skulle ikke forundre meg

Kitt sa for siden:

Det stemmer i hvert fall veldig bra på meg!:p

Carisma sa for siden:

Og det forutsetter også at kroppen fungerer ultimat etter bruksanvisningen, uten noen intoleranser eller over/underproduksjon av hverken hormoner eller andre ting... :rolleyes:

Fitnessbloggen sa for siden:

1. Mange av dere ser ut til å glemme det enkle faktum at det ikke finnes en universell kostholdsfilosofi som fungerer for alle. Dette gjelder ikke bare kroppsvekten, men også sykdommer, levealder, m.m. I epidemiologiske undersøkelser har man et spesielt godt eksempel - og det er middelhavskostholdet. Mens man enkelte steder fungerer optimalt på dette (f.eks lav forekomst av hjertesykdom) ser man andre plasser at det motsatte er tilfelle. Dette er også eksemplifisert i flere av bøkene om metabolsk typebestemmelse

2. "Tren mer og spis mindre" er kanskje det viktigste enkeltstående rådet for å bedre helseprofil og kroppsvekt. Så kan man jo selvsagt spørre seg om det er forholdet mellom makronæringsstoffene som gjør deg feite - og eventuelt hindrer deg i å regulere sultfølelsen. Det vi vet om lavkarbo på generell basis er at det kan ha en positiv effekt på mengden fett i fettcellene, hdl-kolesterolet, følsomheten for insulin og kontrollen av glukose..

Dette er typiske effekter hos overvektige. Det er likevel ingen automatikk i at man går raskere ned i vekt av en lavkarbodiett. Min mening er at det viktigste er at man tilfører kroppen nok protein. Protein er mest mettende (demper sultfølelsen), reduserer tømmingen av magesekken, og bidrar til å bevare muskelproteinet (noe som opprettholder forbrenningen). Når det gjelder karbohydrater og fett, så er det slik at karbohydrater stimulerer til den største termiske effekten - og kan derfor være et motargument mot en lavkarbodiett.

Problemet med mange studier (også epidemiologiske) er at de baserer seg på kort varighet og en selvrapportering av matinntaket. Faktum er at studier av lengre varighet (over 6 måneder) viser liten forskjell på vektnedgang mellom lav- og høykarb.

For spesielt interesserte kan jeg anbefale følgende litteratur:

Foster GD, et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity N Engl J Med 2003

Manninen AH. Is a calory really a calorie? Metabolic advantage of low carbohydrate diets. J Int Soc Sports nutr. 2004

Stern L, et al. The effects of low-carbohydrate versus convential weight loss diets in severly obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann intern Med. 2004

Dansiger ML, et al. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight watchers and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA 2005

I studier på energiforbruk ser man så lenge gruppene spiser samme mengde protein - så forbrenner man mer med høykarb enn lavkarb

Jeg vil i denne teksten adressere 2 poeng:
Det første er det paradokset at hvis jeg skriver noe negativt om lavkarbo, så kommer det en gjeng fra lavkarbo.no og sier at jeg ikke vet hva lavkarbo er til tross for at jeg har en mappe med mellom 50-100 studier om lavkarbo ift vektnedgang, i sammenligning med andre spisemønstre, men også i forhold til sykdom, og samtidig har lest flere bøker om dette - også de som omtaler lavkarbo med positivt fotegn). Skriver jeg derimot noe negativt om det dagens ernæringsmyndigheter anbefaler - ja, da fyrer ernæringsfysiologene seg opp!

Jeg er hverken fanatisk opptatt av det ene eller det andre - og slik mener jeg også andre bør være. Man må forstå at alle mennesker er ulike. På samme måte som at noen kan spise hva de vil og har en veldig tilpasningsdyktig forbrenning, så finnes det mennesker som har en forbrenning som dårlig reguleres ved for høyt inntak av energi. Jeg er enig i at majoriteten av befolkningen ville hatt godt av å redusere inntaket av karbohydrater, men nødvendigvis ikke til det nivå definisjonen "lavkarbo" faller under.

Det andre poenget er at man i alt for stor grad er fokusert på vektnedgang - og hvilken diett som hjelper deg mest effektivt ned i vekt. Man ser ut til å glemme hvor viktig muskler er for forbrenningen. Ikke bare øker det metabolismen, men det øker også forbrenningen av kroppsfett. Likevel virker det som det er størst fokus på å kunne gjøre minst mulig for å gå ned i vekt. "Jeg fikk så mye energi av å spise etter følgende filosofi" - likevel er personen latterlig lat, og forstår ikke at aktivitet har størst effekt på fordelingen av næring.

For meg virker det som at alt for mange er opptatt av å skylde på andre enn seg selv.

Fra lavkarbo.no @ forum:
"Når man klarer å bli tjukk av å spise spise to toast om dagen og jobbe åtte timer hver dag på lager, så er det noe annet som spiller inn"

"Jeg spiste frukt i mengder hver dag! Prompa og sto i ,men trodde helt oppriktig at frukt var livsviktig ! Har ikke spist det på 1 år nå og har det veldig bra."

• Flere plasser proklameres det for at et lavkarbokosthold er det optimale for alle, som at anekdotiske bevis på lavkarbo står sterkere enn andre enkeltstående bevis. Det er helt OK å ha funnet sin måte å spise på - men lavkarbo.no fremstår i flere diskusjoner som en sekt som prøver å sluke folk for egne meninger. Spør man hvordan man bør spise, får man i flere innlegg indikasjoner på at karbohydrater er usunt, at jo mindre jo bedre, at den eneste måten å gå ned i vekt på er å spise mindre karbohydrater osv.

Helt blottet er man for viktigheten av fysisk aktivitet - en helsemarkør langt sterkere enn fettprosent og kroppsvekt. Å komme bort i fra det faktum er i seg selv et alvorlig tegn på mangelfull kunnskap.

I utgangspunktet er det utrolig flott å ha en møteplass hvor likesinnede kan møtes for å dele erfaringer - men man bør ikke bastant anbefale alt som fungerer på seg selv til andre. På samme måte som at det finnes en lang rekke former for depresjon, så finnes det også mange årsaker og løsninger til overvekt. Ikke alle nøkler passer til alle nøkkelhull.

• Har også lagt ut dette svaret på bloggen Fitnessbloggen.no

Charlott sa for siden:

Fitnessbloggen, om dette er ditt inntrykk av forumet og hva som faktisk blir anbefalt her vil jeg be deg om å lese litt mer :) Jeg havnet her i spetember og har et veldig annerledes inntrykk :)

Margrethe sa for siden:

Trallalla... Dette var da før morgenkaffen, så av en eller annen grunn ble raffinerte karbohydrater oppfattet som karbohydrater generelt av en koffeinavhengig hjerne :rolleyes:

Du har selvsagt helt rett i at raffinerte karbohydrater nettopp er raffinerte - og jeg er også enig med deg i at de er unødvendige i et hvert kosthold.

Hei du, Fitnessbloggen. Fint at du siterer meg og understreker at det er anekdotisk. Det er jo nettopp hva det er, og jeg kommer ikke med en sånn uttalelse i noen anledning å presentere noe fakta, men noe selvopplevd. Noe jeg ikke tror at noen vil misforstå.
Lavkarbo.no er brukerstyrt, det står også på forsiden her, om du hadde tatt deg tid til å lese det, dermed blir det mye anekdotisk og førstehåndserfaring, nettopp fordi det ikke er noen absolutte eksperter her inne.
Lavkarbo.no er først og fremst en ressurs og en erfaringsdatabase for de som praktiserer eller er nysgjerrig på et kaborhydratredusert kosthold (det ligger da også ganske klart i navnet på forumet;)), og da blir det lett sånn at man gir råd fra sine egne erfaringer. Om du har noe å bidra med, og det synes jeg det virker som du har, så setter vi pris på det! Men å sammenligne folk her med en sekt synes jeg er direkte lavmåls. Liksom, unnskyld meg for at jeg fikk en dramatisk forbedret helse av å skifte kosthold!

Mvh Photobscura, moderator.

Hehe, skjønte det var noe sånt :)

Jeg er glad jeg ikke sitter i Grethe Roede sekten jeg, jeg var der en gang, men kom meg ut.
Hva jeg har hørt er det fortsatt mange som sitter fast der ;)

Margrethe sa for siden:

Jeg lo litt da jeg leste kommentaren din. Tihi. Godt du passer på!

Carisma sa for siden:

Eller fitness-sekten. Den er faktisk en god del skumlere.... :rolleyes:

Nannah sa for siden:

Nå handler jo ikke lavkarbo om å finne snarveien til å bli slank...men om å finne en måte å leve på der du sakte og sikkert normaliserer kroppen og evnt overvekt(lr undervekt) Det handler om at langt de fleste av oss her inne har bred erfaring fra lavkalori dietter som bare har gjort vondt værre. Og at de fleste av oss er insulinresistente lr har diabetes2. Vi som har vært her en stund kan dokumentere effekten dette kostholdet har hatt på vekt,sykdommer, og psyke.
Og støtter og gir gode råd til andre som vill forandre livet sitt med dette kostholdet.

Vi tror ikke på noen måte at vi besitter den hele og fulle sannheten, men har ønsket å hjelpe andre til se at det finnes andre veier til et bedre liv enn Grete Roede.

Dette forumet handler om Lavkarbomat. Det er opp til enhver annen å oppsøke andre sighter med annen informasjon, men det er ikke naturlig for oss her inne å drive reklame for lavkalorimaten som de fleste av oss har blitt tjukke av.

Ja, jeg har sett lyset for min egen del...hva andre måtte velge er opp til dem.
Og skriver de her inne må de jo forvente seg svar fra svorene lavkarbotilhengere:)

Hey...vi kan jo starte fit-less sekten ?? :D

Carisma sa for siden:

Hvorfor ikke? Det er jo helt opptil den som blir anbefalt det å finne ut om det passer for seg eller ikke.
Og hvor skal de som er forvirret og som ikke passer inn i legestandens a4-formel finne informasjon om ikke vi forteller om alternativene?

Stort sett alle oppfinnelser i dag, fysiske eller mentale har startet med at noen fikk en ide, testet det ut, og fortalte om det til andre. Edison skulle holdt kjeft om lyspæra i tilfelle det fungerte bedre for naboene å sitte i mørket?

trillian78 sa for siden:

Jeg opplever lavkarbo.no som nøyaktig det motsatte av dette. Her eksperimenteres det med mange ulike kostholdsfilosofier, de fleste innenfor papraplybegrepet lavkarbo, men med et stort spenn mellom ytterpunktene. Det er lang vei fra Skaldeman med tilnærmet ingen karber og mye fett på den ene siden, og Fedon med rom for ganske mye karber, men mindre fett på den andre siden.

Mange eksperimenterer og prøver ut ulike varianter og sammensetninger. Dersom man står fast så rådes det til å spise mer karber eller mindre karber, og man får vite at det som er riktig for meg ikke nødvendigvis er riktig for deg. Noen kan spise ost, andre kan ikke. Og sånn kan jeg fortsette.

Jeg vet ikke om noen andre kostholdsforum eller -blogger som utviser like mye rom for å tilpasse kostholdet til det individuelle behov.

Lisbeth Falling sa for siden:

Istemmer her - jeg har også gått på Grethe Roede - det var riktignok i 19777/78! Da var Grethe Roede-kursene helt i startfasen med stensilerte ark, og damen selv kom innom for å inspirere. Jeg gikk ned og opp igjen - tok enda et kurs siden men så rant det ut i sanden...

Det er bare LCHF som duger i lengden - jeg har også funnet mitt kosthold for resten av livet.

Jeg spiite veldig mye brød før, og trodde jeg var avhengig. Nå spiller det ingen rolle for meg med brød, men jeg har lagd min egen variant av lavkarbobrød: lisbethfalling.wordpress.com/2009/11/06/hjemmebakt-lavkarbobrød/

Carisma sa for siden:

Det var vel omtrent på den tida hun selv gikk på speed for å gå ned i vekt, så mye for den inspirasjonen liksom... :cool:

Shooterr sa for siden:

Takk for disse linkene! Det førte til at jeg lastet ned og så dokumentaren Fathead, som disse klippene er hentet fra. Den var meget interessant og informativ, og styrket min tro på lavkarbo ytterligere. Kan absolutt anbefales.

Ja, har sett den selv, den er veldig fin! Forklarer ting på en måte som er lett å forstå og samtidig litt festlig.

Fitnessbloggen sa for siden:

Photobscura
Som jeg også uttrykte i mitt første innlegg er det flott å dele erfaringer med andre - men det finnes ikke belegg for å anbefale lavkarbo til alle. Et typisk "lavkarbo"-argument er å henvise til eskimoene. Ja - eskimoene hadde en utrolig helseprofil, dvs noen av dem, for på langt nær alle - men det mest interessante med eskimoene med sunn helseprofil var at mennesker som prøvde å tillegne seg samme levesett nødvendigvis ikke oppnådde de samme fordelene. Dette illustrerer et utrolig viktig poeng - det som kanskje er svaret til deg, trenger ikke være svaret til naboen din.

Det er kanskje noe overdrevent å sammenligne lavkarbo med en sekt, men jeg føler at "dere" oppfører dere mer fanatisk enn andre med en filosofi. Dette begrunner jeg i at uansett hvem personen er og hva personen vil oppnå, så anbefales det lavkarbo. Dette er ikke i tråd med forskning - selv kke på overvektige. Det jeg likevel er enig i, er at en del sykdomsproblematikk løses på en svært tilfredsstillende måte ved å redusere mengden karbohydrater i kostholdet.

Nannah:

I de senere år har fokuset på livsstil økt. Det er som du er inne på, mindre fokus på den tradisjonelle slankekuren. Etter min mening er det viktigste med en diett at man klarer å regulere følelsen av sult. Sekundært så har vi nivå av energi og søvnkvalitet. Sover man godt, har mye energi og ikke går rundt sulten - så trives vi også som best.

Det finnes derimot ikke noe hold i at lavkalorimat gjør deg feit. Jeg har sikkert lest tusen studier på både regulering av vekt og vektnedgang, og ser man bort fra de med sykdom (f.eks ulike former for genetisk fedme), så har jeg aldri sett et eneste bevis for at man kan bli tjukk av lavkalorimat. Det jeg derimot skal være tilbøyelig for å være enig i, er at enkelte makronæringssammensetninger gjør at det er umulig å spise sunt. Med jevne mellomrom vil sultfølelsen stige til et nivå man ikke klarer å kontrollere, og man vil fråtse deretter.

Carisma:
Siden du velger å sette ting på spissen kan jo jeg gjøre det samme. La os si at både du og naboen sliter med angst. Du kjenner ikke til hans problematikk men får høre at han bruker store doser xanor (det sterkeste reseptbelagte medisinen mot angst). Skal du da stikke innom til naboen og begynne å knaske et a-preparat du også? Dere har mest sannsynlig ulike former for angst - både type og styrke, samtidig er det trolig at årsaken til angst er forskjellig.

Denne analogien kan gjør seg gjeldende i mange sammenhenger - også når det kommer til vektnedgang/livsstilsendringer. Det kan være intoleranser, allergier, relevant sykdom som gjør at man ikke bør spise mye fett, mye karb eller mye protein. Om noen har nyresykdom bør man ikke overdrive proteininntaket, eller?

Jeg er likevel enig i at man kan dele erfaringer og fortelle om sine opplevelser med et gitt sett med spisevaner/regler/spisesett.

Det står du fritt til å mene. Men jeg vil fortsatt understreke at dette er et lavkarbo-forum. Da vil jo nødvendigvis de som ønsker å leve etter eller lære mer om de prinsippene trekke hit. Ikke alle som melder seg inn her finner denne livsstilen egnet for seg, og de forsvinner også fra forumet igjen.
Jeg tror folk fint klarer å selv velge hvilken informasjon som er relevant eller riktig for dem. Og å lovprise effekten av et lavkarbokosthold, som for mange er løsningen på noe som de kanskje var nær på å gi opp, det blir jo riktig adressert her, ettersom dette også er forumet for det.
Med det sagt så er det så klart sunt med en diskusjon! Vi sitter jo ikke med den hele og fulle sannheten vi heller. Men jeg kan jo bare snakke for meg selv, og heldigvis gjør jeg det på rett plass. Og ikke minst har jeg også anledning til å fortsatt tilegne meg ny kunnskap og være ydmyk til at ikke alt jeg har lest og lært så langt er det absolutte og riktige.
Jeg ville jo ikke heller tatt meg bryet med å gå inn på et lavkaloriforum og prøvd å lovprise mettet fett. Jeg tror på at folk må få lov til å tilegne seg kunnskap på sine egne premisser, og ikke få det tredd ned over hodet av selvutnevnte eksperter. Derfor er også dette forumet brukerstyrt ;)

Nemii sa for siden:

Å gud bedre fitnessbloggen. Du kommer drassende med en hel del studier, mest sannsynlig finansiert av sukker- og legemiddelindustri og påstår at om noen har gått opp ved å spise lavkalori må det være feil.

Jeg skjønner heller ikke hva i alle dager du gjør inne på dette forumet, siden du tydeligvis har så mye imot lavkarbo. Når noen går inn på et LAVKARBO forum trenger man vel ikke akkurat være Einstein før å skjønne at her er det lavkarbo som blir anbefalt.

Takk gud for at folk anbefaler ting som funker for seg selv og ikke logrer med halen etter alt de store gudene i Folkehelseinsituttet og andre kjøpte og betale mennesker sier.
Vil man finne ut hva som funker for en selv må man prøve seg frem, og går man inn på et lavkarboforum sier det vel seg selv at det da er lavkarbo man vil prøve seg på og at det er råd om lavkarbo man vil ha.
Funker det ikke, så ser man seg om andre steder, herreminhatt verre er det jo faktisk ikke.

For å presisere det! Jeg synes det er kjempegøy og bare bra med en diskusjon for å røske opp i sine egne verdensbilder og få uttalt sine egne ideer og kunnskap, særlig om folk har peiling på det de sier! Men Fitnessbloggen! Om du hadde presentert kunnskapen du helt tydelig sitter inne med, uten å rakke ned på forumsmedlemmene med å påstå ting som det ikke er belegg for (ok, du modererte sekt-uttalensen din, men fortsatt med et forbehold), så kunne vi fått til en bra og konstruktiv diskusjon! Jeg merker jeg virkelig må holde meg i skinnet for å være diplomatisk ettersom jeg jo også er moderator her på forumet. Det hadde vært fint om du klarte å fri deg fra ideen om at vi er fullstendig låst fra å godta noen annen sannhet enn det vi har lest her på forumet. Ingen god diskusjon starter med ''meg mot røkla''.

jvb sa for siden:

Jeg er (sikkert ikke overraskende) helt uenig med Fitnessbloggen på det meste, men én ting er vi enige om. Forskjellige mennesker har forskjellig metabolisme og genetiske disponeringer for å lagre fett.

Lavkalori, dvs lite fett i kosten (nødvendigvis) fører til mer insulin for å justere blodsukker. Dette i tur fører OVER TID til insulinresistens for mange. Noen tåler det helt fint. Insulinresistens reduseres med styrketrening.

Hvis du er insulinresistent så er det nesten umulig å gå ned i vekt fordi musklene sliter med å ta opp glukose og overproduksjonen av insulin fører til lagring av fett og lav metabolisme.

Dette er vanlig, enkel biokjemi. Men lavkarbo handler ikke bare om vekt, det handler også om å spise mat kroppen trenger for å fungere.

I og med folk jevnt over blir feitere og feitere jo mindre fett de spiser kan vi vel iallefall også trygt konkludere med at like lite som jeg kan slå fast at absolutt alle går ned i vekt på lavkarbo, kan vi slå fast at alle ville gå ned på lavkalori.

Men sålenge du ikke vet at det du har lært om "normal" mat er fundamentalt feil så blir du neppe enig med noen på dette forumet iallefall :)

Tips: sjekk selv de biokjemiske prosessene, ikke ta mitt ord for det. Og kom gjerne tilbake med det du finner ut.

(PS jeg tror ikke at "høykarbo/stivelse er bra" og "fett er farlig" er resultat av noen konspirasjon eller noe slikt - det er bare veldig bra bedriftsøkonomi!)

aslaug sa for siden:

"Jeg ville jo ikke heller tatt meg bryet med å gå inn på et lavkaloriforum og prøvd å lovprise mettet fett"

Ja det skulle tatt seg ut:D:D:D, Photoscurba!

SivPiv sa for siden:

Så lenge man har holdt seg til GR tankegang og lagt om livsstilen så er det absolutt ikke garanter at man går opp igjen. Det samme gjelder lavkarbo. Det er rimelig mange gjengangere her også som går ned i vekt mens de er på "kur" og kommer luntene tilbake etter en stund da mesteparten av kiloene er på og sukker og raske karbohydrater har gått ned på høykant. De har ganske enkelt ikke gjort lavkarbo til en livsstil

Nemlig!
Det er veldig selvfølgelig og en forutsetning. Uansett kostholdsfilosofi, så må man faktisk gjøre det til en varig livsstil! :ja:

Og, da er det også viktig å vite hva man kan leve med over tid!

jvb sa for siden:

MEG! :) To år siden sist. Men denne gangen er det en livsstilsendring og ikke en kur. Og det føles egentlig bra. Det kommer til å ta tid å jobbe ned insulinresistens og få kroppen ilage, og det stresser meg ikke.

Dessuten lærer jeg masse gøy om biokjemi :)

Bulldog sa for siden:

Føler du deg bedre nå?

Carisma sa for siden:

Nemlig! Og jeg tror, nei jeg VET, at mange overvektige som lever etter lavkarbo er sunnere enn mange slanke som lever lavkalori. At man er slank utenpå trenger ikke bety at man er hoppende frisk og rask på innsida.... :rolleyes:

jvb sa for siden:

Supert - jeg kjeder meg :)

Foster GD, et al. A randomized trial of a low-carbohydrate diet for obesity N Engl J Med 2003
nejm.highwire.org/cgi/content/full/348/21/2082
'Conclusions The low-carbohydrate diet produced a greater weight loss (absolute difference, approximately 4 percent) than did the conventional diet for the first six months, but the differences were not significant at one year. The low-carbohydrate diet was associated with a greater improvement in some risk factors for coronary heart disease. Adherence was poor and attrition was high in both groups. Longer and larger studies are required to determine the long-term safety and efficacy of low-carbohydrate, high-protein, high-fat diets.'

-Jaha? Mindre sjans for hjerte og karsykdommer, ellers ca samme resultat på vekt.
'...Therefore, it is likely that the macronutrient composition of the diet contributed to the improvement in the HDL cholesterol–triglyceride axis. High-carbohydrate, low-fat diets decrease HDL cholesterol concentrations and increase serum triglyceride concentrations,34,35,36,37 whereas low-carbohydrate, high-fat diets decrease triglyceride concentrations16,27,37 and increase HDL cholesterol concentrations.15 Moreover, replacing dietary polyunsaturated or monounsaturated fat with carbohydrate is associated with an increased risk of coronary heart disease, as predicted by changes in triglyceride and HDL cholesterol concentrations.38'

-Bedre verdier på triglyserider og HDL. Likt på LDL. Mindre sjans for hjerte og karsykdommer igjen. 2-0 til lavkarbo sålangt? De nevner også at forbedringer på disse verdiene er ca de samme de ville forventet med medisinering. (Spis deg frisk, altså!)

Manninen AH. Is a calory really a calorie? Metabolic advantage of low carbohydrate diets. J Int Soc Sports nutr. 2004
Denne trenger jeg linken til, fant ikke en gratis versjon i farten, og betaler jeg IKKE for det her :)

Stern L, et al. The effects of low-carbohydrate versus convential weight loss diets in severly obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann intern Med. 2004
www.annals.org/content/140/10/778.short#rel-summary-for-patients
'Differences between groups were not significant (−1.9 kg [95% CI, −4.9 to 1.0 kg]; P = 0.20). For persons on the low-carbohydrate diet, triglyceride levels decreased more (P = 0.044) and high-density lipoprotein cholesterol levels decreased less (P = 0.025). As seen in the small group of persons with diabetes (n = 54) and after adjustment for covariates, hemoglobin A1c levels improved more for persons on the low-carbohydrate diet. These more favorable metabolic responses to a low-carbohydrate diet remained significant after adjustment for weight loss differences. Changes in other lipids or insulin sensitivity did not differ between groups'
-Mmm det var jo en bombe. 3-0 ;) ?

Dansiger ML, et al. Comparison of the Atkins, Ornish, Weight watchers and Zone diets for weight loss and heart disease risk reduction: a randomized trial. JAMA 2005
jama.ama-assn.org/cgi/content/full/293/1/43
Denne var mindre interessant. Foruten at de innser de har for lite data til å konkludere med at noe er bedre enn noe annet (som heller ikke var meningen å vurdere), så viser tabellen at de som spiste vegetar gikk ned mest (7.3kg mot 4.1kg på Atkins) etter ett år. Mens livvidden var redusert med 5.5 cm for vegetar, og 4.5 på Atkins? Mer kuleform på vegetarianerne altså, selv om de trente ca like mye :)

Jeg er grei og sier 0-0 på denne, med totalscore 3-0 til lavkarbo.

Minner om at på alle disse undersøkelsene måtte de som skulle følge lavkalori begrense inntaket til ca 75-80% av BMR, mens Atkins-gruppen kunne spise så mye de ville. Ingen av personene ble fulgt opp med kostholdsråd, men fikk med seg trykt materiale for egenstudier. (Usikker på om de fikk noe i den siste linken over) Frafallet var stort i alle gruppene, og der de som var med bedømte sin egen evne til å følge kuren var det lavt. (På det meste en median på rundt 6 av 10, selvrapportert)

Så jeg ser ikke helt poenget ditt. Det er da ganske tydelig at en kalori ikke er en kalori? Iallefall om vi skal tro at kroppen er i bedre balanse basert på ideen om at lavere risiko for hjerte og karsykdommer betyr at man er jevnt over friskere.

Derimot er vi enige om (og det er vel ikke noen bombe) at man må FØLGE dietten for at det skal ha noen effekt. Å spise seg mett, som jeg kan skrive under på at man blir på lavkarbo, gjør flere mennesker istand til å klare dette - siden de slipper jo-jo blodsukker og småspising.

Vil du poste sitatene mine på bloggen din selv, eller skal jeg gjøre det? :)

Trådstarter her igjen. Ser det har blitt tre sider :)

Og jeg ser litt forskjellig skrevet her og jeg ser egentlig ikke hva dere snakker om for å være helt ærlig. Dere snakker om GR og veie maten, kjedelig kosthold osvosv. Dette kjenner jeg ikke igjen egentlig. Nå er det jo madammen som begynte med dette for et par-tre måneder siden og først så veide hun maten for å forsikre seg at hun spise NOK, ikke LITE nok. Dere ser greia? Det er ikke det at man skal spise mindre, det henger jo ikke på greip. Man må spise nok, slik man bør fra naturens side.

Vi har tolket hele GR litt annerledes etter et par måneder.
Nå veier ingen av oss maten og vi spiser altmulig uten at det påvirker oss. Den ene tingen som utgjorde all forskjell var rett og slett å spise nok.
Det var den avgjørende faktoren. Nå spiser vi alt egentlig, både kjøtt og biff og altmulig og drikker hver helg.. Kjæresten har fortsatt å gå opp, selv om vi hadde en helg med fråtsing av kake også.

Nå vet jeg ikke teknisk hva som skjer i kroppen, men teorien min er jo at kroppen havner i en slags generell balanse. Og når kroppen er i denne balansen over lengre tid så har den vent seg til den balansen og da skal det litt til for å vippe den balansen av pinnen. Det er jo altså ikke rart at folk jojo-slankes når kroppen ikke aner hva den holder på med.

In conclution, jeg var på legekontoret og la merke til en plakat som inneholder en slags kakegraf med de primære tingene man skal spise. Grønnsaker, fisk og kjøtt osvosv. Og det er jo i bunn og grunn Grete Roede?
For oss (mulig vi har misforstått litt hva GR egentlig er) så handler det om å spise nok frokost, brunsj, lunsj, mellommåltid, middag, mellommåltid og kveldsmat. Og det vi spiser er rett og slett sunne ting. Lager maten fra scratch og da er det aldeles ikke kjedelig! Saus bruker vi også, bare ikke supermasse av det. Rett og slett en mellomting av altmulig. Ikke trener vi heller, men jeg ser jo at det sikkert hadde hjulpet. Men i bunn og grunn, har man et balansert kosthold så HOLDER man seg der man skal, uavhengig av hvordan kroppen fungerer? Vi mennesker som art kan ikke være SÅ fundamentalt forskjellig at dette IKKE fungerer hos noen? Da må det isåfall være spesielle omstendigheter. Jeg er utrolig Darwinistisk av meg og tror rett og slett at dersom dere ikke har fått GR til å fungere så har dere mistforstått hva det handler om. Eller, kanskje dere bare skal glemme at det heter GR og heller bare spise regelmessig og sunt. Da GÅR man ned i vekt lissom, ingen unntak?

Nannah sa for siden:

Dette komenterer jeg bare med et :lol:
tror ikke du har lest denne tråden skikkelig!

Kitt sa for siden:

Poenget er rett og slett at det som passer for deg ikke passer for meg!

Gikk ned 20kg med GR, så ja, det virket. Men jeg var alltid sulten, alltid fysen på noe etc.
Nå var dette 13 år siden og GR- konseptet har endret seg en god del siden det. Blant annet tillates mer kalorier, mer fett og flere måltider nå enn den gang.
Hadde ingen problemer med å spise nok, poenget var jo at man skulle spise så lite som mulig av mat som i utgangspunktet ikke inneholdt nok kalorier til å opprettholde forbrenningen!

Jeg går saktere ned enn jeg gjorde på GR, men til gjengjeld tenker jeg heller ikke på at jeg slanker meg. Det er bare en bieffekt av et nytt kosthold som passer meg, min kropp og mine spisevaner!

Alle er forskjellige, det som passer for noen kan være umulig for andre.
Det som er sunt for noen, kan være gift for meg!

Kanutten sa for siden:

Grete Roede er for rigid for meg.....på ALLE måter!

Carisma sa for siden:

Da følger dere nok desverre ikke Grete Roede kosthold. Der er det en av de essensielle tingene å veie alt, for å ha kontroll på antall kalorier, fra brødskiver til agurker. Og alkohol er vel heller ikke innenfor den kuren.

Men jeg forstår heller ikke denne misjoneringen for GR her inne? OK, kanskje det fungerer for dere (selv om det ikke helt er GR ;)). Men det er definitivt ikke under lavkarboparaplyen. Forøvrig mener jeg at om dere hadde vinklet det litt mer mot lavkarbo hadde dere hatt enda større positivt effekt :D

jvb sa for siden:

... ble for langt å sitere alt så klipper litt flittig...

Vel, hvis hun var allergisk mot det meste av melkeproteiner og egg så skjønner jeg at hun har slitt med Atkins. Hvis hun fikk i seg MINDRE energi på Atkins enn på GR så har hun ikke gjort Atkins By the Book iallefall. (Forståelig med alle de allergiene)

Hva er det du snakker om? Kjæresten din forsetter å gå opp? Hun som begynte på Atkins og Grete Roede for å slanke seg, og har alle mulige allergier for animalsk naturlig mat men tåler en real kakefest? :)

Du må ikke blande kortene vettu :D

Men for all del, hvis det funker for DERE så er det jo flott. Forsett sånn så snakkes vi om en ti-tolv år når dere kommer uti tredveårene ;)

For at du ikke skal tro jeg er flåsete og useriøs: Nei, alle går ikke ned i vekt ved å spise jevnt høykarbo og ha et energiinntak som er lavere enn uttaket (som er det GR dra frem som løsningen)- noen gjør, jo yngre jo bedre.

jvb sa for siden:

Hehe siden trådstarter også nevnte Darwin.

Kjæresten din som er litt lubben har mye større sjanse for å overleve hungersnød enn deg som er tynn, og dermed iflg Darwin en bedre tilpasset organisme. Med mindre du etter et par dager spiser henne i fortvilelse over ikke å få deg seks måltid om dagen...

Ja, DETTE innlegget kan du flame så mye du bare vil :)

Hillelille sa for siden:

Alle dietter funker jo.

Ja de fungerer. Alle som en. Jeg våger å si det. Hos de det ikke fungerer hos, er det fordi det ikke gjøres på rett måte eller man gir opp for raskt.

Jeg vil våge å si at dersom GR ikke fungerer for deg, så får du i deg for mye mat. Da har du ikke talt kalorier godt nok. Fungerer ikke LCHF for deg, så har du ikke talt næringsinnholdet godt nok.

I utgangspunktet handler det jo om telling og få i seg det man trenger men ikke mer. Det er grunnprinsippet for de fleste GODE kurer.

At man raser ned i vekt i på rikshospitalets suppekur, grapefruktkuren eller linsekuren er noe helt annet.

At man går OPP i vekt etter endt kur er fordi man har tatt kuren som en KUR og ikke som en livsstilsendring. Man kan jo spise fett til man blir blå i trynet, eller spise mager kylling uten skinn med agurkskiver til man spyr, men gå ned i vekt. Det hjelper allikevel ikke når man etter endt KUR fyller handlevogna med sjokoladeposer, cola og grandis sånn som før du begynte på KUR.

Det er derfor folk kjøper kurs, dietter, shaker, tabeletter, jalla-jalla produkter, suco-blocker, forbrenningste osv. gang på gang på gang.

Dessuten vil jeg påstå at 90% av alle som slanker seg enten er fryktelig ivrig med trening mens de slanker seg, eller så trener de ikke i det hele tatt. Og det viser seg det at folk som ikke trener går opp igjen i vekt uansett.

Det er etter min mening to måter å gjøre en god slankekur på, og det er enten å spise type GR, eller det er å spise mer fett less carbs. Uansett må du velge enten karbohydrater eller fett. Ditt valg.

Jeg forsaker ingenting, jeg bare spiser ikke potetgull og baguetter og sjokolader hver eneste dag lengre. Jeg vil IKKE være fanatisk og det skal være rom for meg å kunne spise en sjokolade en lørdagskveld dersom jeg vil det. Jeg vil kunne spise en hamburger, eller en gryterett uten å tenke på næringsinnholdet av og til. Det fungerer helt greit for meg.

Men det trenger ikke å være din vei ;)

Så merkerlig, Hillelille, men ingenting av det du sier stemmer på meg :confused:
Men ... Jeg har jo alltid visst at jeg er litt spesiell :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Ikke på meg heller. ikke engang suppekuren raser jeg ned på. Men det er vel den lille faktoren som heter insulin som spiller inn. Og jeg tror den gjør det for mangel flere enn de som er klar over det.
Et sånn innlegg som det Hillelille la inn var sånt som fikk meg til å spy opp igjen alt jeg spiste en periode. Fordi jeg måtte jo spise alt for mye som ikke gikk ned samme hvor mye jeg telte og skrapte?

Ja, for å være helt ærlig, så synes jeg det er temmelig arrogant, altså.
Særlig en uttalelse som det her provoserer meg fryktelig!:

Ta en tur i mine sko! Jeg gikk ned tjue kg for to år siden, men har stått stille i to år til tross for fortsatt ca femten kg overvekt. Jeg kan love deg at jeg har gjort alt riktig, så når du kommer med en sånn påstand så blir jeg rimelig forbanna! Først nå for en måneds tid siden har jeg fått utredet mitt problem, som jeg har hatt mistanke om lenge; Med insulinresistens, hypothyerose og pcos (alt sammen veldig vanlig i min familie, for å ha nevnt det) så har kroppen min på alle bremsene. Det er ikke fordi jeg ikke er flink nok at jeg ikke går ned i vekt, tro meg! Jeg er selve definisjonen på rigid, jeg går ikke ned i vekt fordi insulinet mitt er for høyt, og insulinet mitt er for høyt fordi jeg fortsatt har overvekt, i tillegg har jeg lav forbrenning på grunn av hypothyerose, og fortsatt noe ubalanse i hormonbildet mitt på grunn av pcos. Heldigvis er det hjelp å få for meg. Ellers har jeg så store helsefordeler med lavkarbo at det aldri har falt meg inn å gi opp eller sprekke. Men at man ikke kan skylde på kostholdet når man ikke følger prinsippene, det er en annen sak! Så tenk deg litt om før du poster sånne luftige og ubegrunnede påstander!

Jeg er bare litt uvitende; hvorfor er insulinet høyt pga din overvekt?
Er det selve overvekten som gjør at insulinet er høyt mener du?
Jeg skjønner ikke helt mekanismen som ligger bak :o

Riktig! Det blir som en ond sirkel. Blodsukkeret mitt er stort sett helt fint, men c-peptiden ligger og vaker på 900 og kommer seg ikke ned. I tillegg til at jeg har lav forbrenning og litt for mye testosteron så klarer ikke kroppen å komme seg av platået. Nå har jeg blitt satt på diabetesmedisin (metformin), så jeg håper jeg over tid får tvingt insulinet ned i normale verdier sånn at kroppen endelig tør å slippe på de siste kiloene.
Det er forsåvidt også et tips til de som har slitt lenge (da snakker vi om mere enn noen uker) med å komme over et platå til tross for at man gjør alt riktig, å oppsøke spesialister på homoner/fedme etc, som også er lavkarboorienterte. Jeg var på Dr Willumsens Kvinneklinikk i Drammen. Det er noe av det beste jeg har gjort for meg selv på lenge!

"Auswitsch-kuren" funket også, folk gikk ned i vekt som bare F***.
Men at den var sunn og riktig kan vel ingen påstå, og ikke bør man vel heller legge om til denne livsstilen for å holde på lav vekt.

Joda, det er mye som funker for å gå ned i vekt, men ikke alle kosthold er sunne og egner seg som en varig livsstil.
Og det handler ikke alltid om at man spiser for mye mat.

jvb sa for siden:

Å jeg kommer til å brenne i helvete for denne kommentaren, men jeg klarer ikke å la være

"Spis mindre - mosjoner mer" altså... :)

Margrethe sa for siden:

Men mener du at GR er uegnet som varig livsstil?

Jeg er nok mer enig med Hillelille - både GR og LCHF kan fungere, men man må velge enten eller.

Jeg tror LCHF (lavkarbo om du vil) er en bedre livsstil enn GR.
Da tenker jeg ikke kun på vekttap, men folks helse også.
Jeg tror GR (og andres) fettfattige og karbohydratrike kost er dårligfor helsa vår...særlig på sikt, men på kort sikt er den også dårlig, spesielt for diabetikere.

Margrethe sa for siden:

Okei, da forstod jeg bedre hva du mente. Ikke at vi er enige da, men det hadde jeg ikke regnet med :D

BigO sa for siden:

Jeg klarte 8 uker GR, klarte å gå ned noen kilo ja, men fikk ikke i meg nok næring, hadde blodsukkersvingninger som gjorde meg sugen og sur hele tiden. Dette ble til slutt en umulig øvelse. Jeg trodde fortsatt på det etter endt kurs og fortsatte å spise magert med utstrakt bruk av grove kornprodukter og frukt men sluttet å telle kalorier. Slet med mye luft og dårlig mage, dårlig humør og vektoppgang tross at man levde "sunt". Etter å ha havnet i et dårlig mønster med drittmat, mye sukker og virklig ikke en sunn livsstil i et par måneder begynte jeg å søke på nettet etter en løsning. Har siden da (23 mars) levd lavkarbo, jeg har gått ned snart 20 kilo, ikke vondt i magen lengre, ingen luft i magen, humøret er på topp og kroppen og syken er sterk.. Jeg har det fantastisk..

Så for meg så fungerte IKKE Grete Roede.

Margrethe sa for siden:

Jeg holdt vekten fra mars til september innenfor +/- 2 kg og tror helt ærlig jeg ikke hadde hatt noe problem med å holde vekten om jeg ikke hadde hatt et traumatisk samlivsbrudd.

Jeg skjønner veldig godt at lavkarbo kan være det eneste som fungerer for mange, men jeg er nok ganske heldig og har min største utfordring i å være konsekvent - ikke hva jeg er konsekvent mot.

Utstrakt bruk.....
He he, herlig formulering :D

Kula sa for siden:

Dette er en utbredt misforståelse. Med unntak av medfødte misdannelser er vi kliss likt bygget opp. Lungene mine har nøyaktig samme funksjon og virker etter nøyaktig samme prinsipper som dine lunger.

Det er nøyaktig de samme mekanismene som ligger til grunn når min kropp lagrer fett, som når alle andres kropper lagrer fett. Sånn kan vi fortsette til vi har gått igjennom hele kroppen...

Likhetene er så overveldende i forhold til de små detaljene som skiller oss, at frasen "alle mennesker er ulike" blir bortimot meningsløs. Er det et ønske om å fremtre som unik i forhold til alle andre som har gitt en slik frase godt fotfeste?

Skader og sykdommer kan jo selvfølgelig påvirke hvor god eller dårlig funksjon de forskjellige organene har - men det er unntaket.

Med dette som utgangspunkt er jeg overbevist om at et LCHF-kosthold er det optimale for mennesker. Altså, ikke det eneste som kan fungere, men det optimale. Og når man er så heldig at man kan velge kosthold fritt fra øverste hylle, syns ikke jeg det er så mye å lure på.

Jeg tror vel det det er snakk om, i hvertfall i vektreguleringsøyemed er at forskjellige kropper har forskjellige forutsetninger, da snakker vi om alt fra medfødte sykdommer til livsstilsykdom, genetikk, hvor mange hodeløse slankekurer man har utsatt kroppen for tidligere (jfr jojo-slanking). Det blir jo det evige spørsmålet om rettferdighet mellom mennesker med høy og lav metabolisme. Derfor kan man heller ikke sammenligne seg selv hundre prosent med andre fordi ingen kropper reagerer hundre prosent likt. Vi har de samme funskjonene, ja, og det er de samme mekanismene som råder. Det er vel heller forutsetningene våre som gjør at vi går ned i vekt i forskjellig tempo, og hvorfor noen trenger ekstra drahjelp når de gjør alt riktig men fortsatt ikke får kvittet seg med overflødige kroppsfett.

Kula sa for siden:

Jeg er naturligvis 100% enig i det du sier her, Photo. Selv om mine lunger fungerer på samme måte som f.eks. Petter Northugs, er det klart at det er forskjeller.

Hovedpoenget mitt er at det ikke er optimalt for noen å spise knekkebrød med magerost, selv om de tåler det godt og overlever.

Impulsiw sa for siden:

Nei huff...knekkebrød og magerost er jeg SÅ ferdig med. Har aldri vært så sulten som jeg var på GR kurs. Jeg gikk ned 5 kg på 4 uker og gikk opp 10 på de 6 neste :nedfor: Var konstant sulten! Det var sikkert også pga jeg hadde en udiagnostisert diabetes 2. Så det gikk til helv*** i åpen båt faktisk.
[color=#800080][/color]
ALDRI mer GR kost for meg!

Jannicke sa for siden:

Gått på 2 GR kurs jeg, og aldrig i mine dager har jeg spist så mye mat. Sleit med å få i meg nokk.
Gikk OPP 17 kg jeg på de 2 kursa.
Kurslederen mer eller mindre klappa meg på hodet og sa det er normalt å gå opp litt først før man begynner å gå ned. Ingen grunn til panikk.............

Jeg har pcos, og er insulinresistent, og ja gudene skal vite hva mer hormonkaos det er i min noe deformerte kropp.

Men eneste som har funka for meg er dette.......

Tror rett og slett man får se det slik at det som funker for en, ikke nødvenigvis funker for en annen.
Det er massevis av mekanismer kroppen, som påvirker hverandre, og kroppene våre og innholdet i de er forskjellige, og i stadig forandring.

En kropp er ikke en annen lik.
Kroppene våre reagerer noe forskjellig på de forskjellige kurene.

Ja, noen kan sågar bare tenke seg slanke......:eek:, ja så sier tilhngerene av den typen kurer iallefall.

Lillevoff sa for siden:

Denne kommentaren syns jeg rett og slett var unødvendig. Det er direkte feil, og fornærmende ovenfor en god del av oss her inne som har "gjort alt riktig" og slitt med dårlig samvittighet fordi det allikevel ikke har funket ("hva må jeg gjøre, kaste maten opp igjen?").

PrøveKanin sa for siden:

Grete Roede fungerer, men du må trene fryktelig mye for å forbrenne alle karbohydratene. Så det er et slit, men du kommer nok i bra form rent fysisk - bortsett fra alle sykdommene som influensa osv som du sannsynligvis slipper på lavkarbo (min erfaring)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.