Sikkert helt idiotisk men noen må jeg jo spørre...
1 - Kan jeg drikke melk? (Er jo noe med dette melkesukkeret...)
2 - Ser jo masse oppskrifter med sjokolademuffins o.l, og så ser jeg plutselig at folk skriver at de går opp av kunstig søtning. Må jeg holde meg unna? :(
3 - Jeg klarer ikke spise ofte og mye nok, jeg har lyst på ett måltid (ca 1 brødskive, ikke mye) rundt klokka 1, og ett litt større måltid i 8-tida på kvelden. Er heller ikke tørst i det hele tatt i løpet av en dag. Noen tips?
4 - Kan jeg spise frukt?
Hei,
Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo redusert kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Du kan lese mer om de ulike retningene her, forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
Melk er ikke aktuelt på lavkarbo, som du sier selv pga melkesukkeret.
Dersom det er vektnedgang som er den viktigste grunne til å legge om til lavkarbo så bør man i hovedsak holde seg unna alle erstatningsprodukter (brød varianter etc.) og kunstig søtning. Dette kan man eventuelt eksperimentere med når man kommer i vedlikeholdsfasen. Ikke dermed sagt at man kan unne seg et stykke lavkarbo kake til fest, Gerd’s ostekake er en klassiker her inne.
På lavkarbo så skal man spise når man er sulten og spise til man er passe mett. Jeg spiser i hovedsak to måltider, en sjelden gang tre.
De fleste mener at man skal holde seg unna frukt, pga fruktsukker, mens noen lavkarbo retninger som Fedon og South Beach tillater noe frukt, mange her sverger da heller til bringebær, blåbær eller jordbær i moderate mengder.
South Beach tillater også noe melk, husker ikke helt hvor mye.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.