< Tilbake til oversikten

0,4 kh knekkebrød på 2 min

#1

Shrinking Line sa for siden:

Vet ikke om denne oppskriften har blitt postet før, men jeg poster den igjen.
Fikk den av en venninne her i Østerrike og er super enkel og rask.

Oppskrift med egg
2 ss linfrø
2 ss knust linfrø
litt salt
1 egg

Bland alt sammen, smør det på et bakepapir i str mikroovn fatet. Inn i mikroen på 1000W i 2-3min. Har du mindre Watt, la den ligge litt lenger. Den bøyes litt opp i kantene når den er ferdig.

Ta den ut, la den avkjøle seg på en rist.

Jeg deler den i 2 og har 2 fine knekkebrød. Godt og super til frokost eller lunsj.

Jeg har ikke prøvd å oppbevare dem enda, men det skal prøves ut.

Oppskrift uten egg
2ss linfrø
2ss knust linfrø
2ss vann
salt

Samme fremgangsmåte som over.

Bilder av knekkebrød laget med egg

Røra med en gang Etter å ha stått litt Smørt ut på plate Siden som ligger på bakepapir Siden som er opp

#2

hilta sa for siden:

Hva betyr ms? Hvor mye er det ?


#3

Yonah sa for siden:

MS= Matskje? Altså spiseskje? Det heter matskje på svensk og det betyr spiseskje. Høres formuftig ut med spiseskje.

Spennende, skal prøves!


#4

Gracella sa for siden:

Jeg vil tro det er en matskje, altså en ss.
Men Odinzee bør vel være den som svarer :)


#5

Shrinking Line sa for siden:

Det er matskje ja. Beklager. Jeg er så vant med de Tyske benevnelsene at jeg glemmer de Norske i farten. Men det er helt klart spiseskje. Skal endre til SS med en gang.


#6

Fræsa sa for siden:

Får man tak i knust linfrø i butikken?


#7

Shrinking Line sa for siden:

Nå skal ikke jeg si for sikkert i Norge, men jeg mener man får det på helsekost ihvertfall. Her i Østerrike er det helt vanlig i de fleste butikker.


#8

grotingeling sa for siden:

Knust linfrø fås både i butikk og helsekost, men det er enklelt å knuse selv med stavmikser.


#9

Nannah sa for siden:

Knust linfrø...virker ikke det meget avførende da?


#10

Shrinking Line sa for siden:

Det virker ikke slik på meg ihvertfall. Jeg spiste 2 knekkebrød i går og ikke noe problem. Jeg hadde håpet at det hadde hjulpet litt.


#11

Fræsa sa for siden:

Takk for svar! Titta bare kjapt på Rema 1000 i går, og fant det ikke der. Kan jo hende de har det i butikker med mer utvalg, som Meny eller Ultra. Har ikke stavmikser, så jeg får titte på helsekosten :)


#12

maika85 sa for siden:

det er vist mindre kh i knuste linfrø fra helsekosten en vanlige linfrø man må knuse selv.. for de som er inne i keto fasen å må telle må de små kh...


#13

Carisma sa for siden:

Linfrø har samme karboinnhold om de er hele eller knuste. Og karbohydratene tas uansett ikke opp av kroppen, så de trenger man ikke bekymre seg for.


#14

Shrinking Line sa for siden:

Jeg oppdaget her om dagen da jeg så etter linfrø at pakken hadde 34g karbs. Det er første gang jeg har opplevd. Det var de som kalles Gold.
Jeg kjøpte ikke der men et annet sted, og da hadde de 0. Da også gold, men fra et annet merke.

Syntes det var merkelig.


#15

Carisma sa for siden:

Det er kostfiber og tas som sagt ikke opp i kroppen. Det er mange tråder her inne om nettop dette :ja:


#16

Shrinking Line sa for siden:

Jeg er klar over det. Men syntes bare at det er merkelig at det kan merkes så forskjellig. For det stod ingenting om kostfiber på pakken nemlig.


#17

Fræsa sa for siden:

Er det meninga at den skal smake så mye egg som min gjorde, tro..? Jeg syntes den ble ekkel, rett og slett :( kanskje den stod på for svak varme..


#18

Shrinking Line sa for siden:

Egget må blandes godt inn, og blandingen kan godt stå litt så den blir tykk og fin. Min smaker ikke noe spesielt med egg.

Ellers kan du prøve samme oppskrift bare med vann.

2ss linfrø
2ss hakket linfrø
2ss vann
salt

La den stå litt. inn i mikroen på 1000W i 2min ca


#19

Fræsa sa for siden:

Ok, tusen takk! Da skal jeg prøve med vann isteden. Min blanding ble veldig dominert av egg, selv om jeg hadde rørt godt. Det ble liksom kokt-stekt egg med frø i.. Og jeg tok 2 ss av hver av frøslagene :S Men da kan jeg jo teste vann isteden. Takk!


#20

energibunten sa for siden:

det er hele linfrø som er avførende fordi de ofte går hele igjennom.


#21

Shrinking Line sa for siden:

Da har jeg lagt til bilder i den første tråden


#22

pheona sa for siden:

jeg bumper denne jeg... for den syntes jeg var kjempegod! mumle mumle



#24

LilleMe sa for siden:

Heisann, første innlegget mitt på forumet. Mao, helt ny på dette.

Lagde halv prøveporsjon med vann, smaskens. Men, hadde litt kli i for å binde det litt mer, har det mye å si for karb etc?


#25

Shrinking Line sa for siden:

Kommer an på hvor mye kli du har i. Litt har det jo å si, men ikke mye.


#26

R0SA sa for siden:

Oj, så bra oppskrift, denne skal jeg teste. Kanskje det blir bra å ha litt fiberhusk i og? Bare sånn at man får i seg litt mer fiber?


#27

LilleMe sa for siden:

Jeg hadde ca 1 ss linfrø og 1 toppet ss kli, hadde ikke knust linfrø. Og 1-2 ss vann. Lagde det igjen til frokost. :)


#28

Vettel sa for siden:

Linfrø er da fiber i lange baner!

Har laget nå for første gang: METTENDE!
Lagde etter oppskrifta og fikk 4 ganske tykke biter. Mye mer mektig enn vanlig knekkebrød, og bittelitt mindre i omkrets.
Men deilig med noe knasende! Visste ikke engang jeg hadde savnet dette! Ikke supergodt, men duger når man er fysen på noe på kvelden, som nå. ;)

TAKK!


#29

Førkja sa for siden:

Høres kjempe bra ut. Skal testes i kveld ^_^


#30

Vettel sa for siden:

Kjøpte en pakke med knuste linfrø igår, ble atskillig bedre. Akkurat som vanlige knekkebrød.
fremdeles 2 store ss linfrø, 2 store ss knust linfrø, litt salt, ett egg - smør utover og på full guffe i 2-4 minutter i micro-en. (Max hos meg er 500 så ca 4 min.)


#31

an_ta sa for siden:

Det høres godt ut:p En ide å ha i litt fiberhusk? Jeg har sånn pizzarist og pizzaform for min micro, kanskje det blir enda bedre?


#32

an_ta sa for siden:

Utprøvd. Kun 4ss knust linfrø (tom for hele), 1 ss fiberhusk, litt salt, litt vann sånn at det henger sammen. 4min på 750 med grill. To skiver herlig :)"Mykkis" knekke som jeg smørte med Philadelfia og rullet. Snadder. Prøver også med hele linfrø og egg i neste omgang.


#33

Shrinking Line sa for siden:

Morsomt at det blir eksperimentert litt, må prøve ut litt av det dere har prøvd og.


#34

an_ta sa for siden:

Noen må jo begynne, all honnør til alle som kommer med gode oppskrifter her, det betyr veldig mye etterhvert. Først går det jo i egg, egg og atter egg. Lettere å holde på og ikke minst UT når det kan lages litt variert. Så, tusen takk:D
PS: Østerrike, hjemlandet til Lutz, hvordan går det der med karbisene?


#35

Shrinking Line sa for siden:

Her er det ikke mye lavkarbo dessverre. Det går i BE, helt klart, det står på alle pakker, men man hører ikke mye om det.

Jeg har prøvd å snakke litt om det med folk på jobben, bare for å lufte tema litt, men man snakker til døve ører.

Men det finnes her, det gjør det. Men ikke like langt som i Tyskland. Har funnet 1 butikk som har litt, men det er for treningsfolk, som er helt greit, så lenge jeg får det jeg vil ha.


#36

an_ta sa for siden:

Ja selvfølgelig, vi kjøper jo her også bakemixer og proteinpulver fra slike butikker. Det er så mye god mat der, kaker etc at det kan være en utfordring å gjøre mer ut av lavkarbo. Lever Lutz forstatt? Han gjorde et godt stykke arbeid han. Takk for oppskriften i alle fall.


#37

Shrinking Line sa for siden:

Lutz lever dessverre ikke lenger.
Han gjorde veldig mye arbeid. Jeg jobber meg igjennom boken hans.

Bare hyggelig. Man skal dele slike goder.


#38

Ana sa for siden:

Nå har jeg fått det til uten linfrømel. Jeg hadde litt vann sammen med linfrøene før jeg brukte stavmikseren, og da ble de knust MYE bedre.


#39

Per sa for siden:

Brukte oppskriften som pizzabunn. Stekte "bunnen" på 160/20 min før jeg hadde på fyll. Ble veldig bra. Spiste halvparten til middag og resten til lunsj neste dag.


#40

Tiki sa for siden:

Lagde en variant av vannknekkebrødet til frokost. Ble utrolig bra, og så kjapt.

Jeg hadde i 2ss linfrø, 2 ss sesamfrø, pittelitt solsikkefrø, sukkerrofiber og kli. En ts fiberhusk litt salt og vann.
Har mikro som er flat i bunn og ikke sånn rund glassplate, og det fungerte utmerket. Måtte steke ca 4-5 min. Dette blir gjentatt.


#41

Fancy sa for siden:

hvordan blir denne hvis man heller tar det i stekovn?


#42

Yonah sa for siden:

Tar bare lengere tid. Men da ville jeg laget mye større porsjon altså.


#43

Hapzen sa for siden:

skal testes!!! høres akkurat ut som noe for meg siden det er kjapt og enkelt :-)


#44

Tiki sa for siden:

Jeg har laget denne mye i det siste. Med base i linfrø, og putter oppi ellers de frø, kli, sukkerrofiber jeg vil bruke med litt fiberhusk og salt. Dette er helt genialt, blir sprø og gode. Trenger kanskje en 5 min i mikroen hos meg da.
Og så har jeg flat mikro, ikke sånn rundt plate, så det gjør det nok enda greiere, så her ligger bakepapiret i bunn som jeg bruker. Kjevler ut massen under en blank plastpose. Fantastisk lettvint og godt.



#46

smgj sa for siden:

Linfrø har nok friber, for å si det sånn. :D


#47

Tropicana sa for siden:

Går det ann å steke dette i ovnen istedenfor? :-)


#48

Carisma sa for siden:

Dytter på denne, den har reddet meg mange ganger!


#49

Jammo sa for siden:

Tusen takk for oppskrift :) Dette skal jeg prøve :)


#50

r.o sa for siden:

Det var jo litt lurt med kli. Skal teste det NÅ :)Kanskje dobbel med litt seamfrø :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.