< Tilbake til oversikten

Kvalitetssjokolade i Oslo?

dinapo sa for siden:

Hei, leste i dag gjennom noen sider om sjokolade, hvilken kvalitet som var best osv, men tråden var fra 2007 tror jeg? Så ikke sikker på om disse butikkene finnes ennå....så til saken, skal til Oslo nå på fredag den 13 november, så vil gjerne ta i mot tips til butikker som har god, mørk, kvalitetssjokolade, har så lyst til å smake Valrhona en gang, men forstår at det er vanskelig å få tak i?

Vi har ikke bil med oss, og er ikke lommekjent i Oslo, men blir å konsentrere oss om Karl Johan og omegn.....så hvis noen hjelper meg her nå, så blir jeg kjempeglad:-):-)

Ikke så ofte jeg får dratt til Oslo, så når jeg først er der, vil jeg gjerne hamstre sjokolade;-)

Rin sa for siden:

Det er en hylle viet Vahlrona på min lokale Meny (Ringnes Park), litt usikker på om det finnes på den på Oslo City også!

Ellers kan jeg tenke meg at det finnes på Gutta på Haugen, på St.Hanshaugen, men det er ikke akkurat i sentrum, det heller...

Anne sa for siden:

Jeg tror kanskje de kan ha noe på Glassmagasinet på Stortorget. Det er en sjokoladeavdeling med litt forskjellig.
Så er det Jacobs på Holtet, men det er jo ikke sentrum. Også nvil jeg tippe at Pascal har
pascal.no/serveringssteder/

Kos deg i Oslo:)

trillian78 sa for siden:

La sjokoladejakten bli en god unnskyldning til å komme deg litt mer rundt enn akkurat Karl Johan. Området rundt Ringnes Park (Grünerløkka) og rundt Gutta på Haugen er faktisk mye hyggeligere og mer "det ekte Oslo" enn Karl Johan.

God tur :)

Carisma sa for siden:

Første jeg tenkte på var Mat og Mer på Bjølsen, men det er jo ikke så sentralt heller... :lol:

Men et lite google-søk på vahlrona Oslo viste at disse fører det: www.stockfleths.as/

dinapo sa for siden:

Åh, tusen takk for raske svar:-) Hadde tenkt egentlig å la det bero til i morgen å sjekke svar, men klarte ikke å la vær nå;-)

Hovedårsaken til vi konsentrerer oss om Karl Johan og området rundt, er fordi vi har litt dårlig tid. Er bare en dagstur:-) Flyet går tilbake i 16-tiden, så vi må utnytte tiden godt:-)

Suuuuuupert med så gode tips, skal sjekke alle ut, og så innmari fornøyd med at det ALLTID går an å få svar på det man lurer på her inne :D

Gleder meg til å smake noe av god kvalitet, er ofte den enkle kokesjokoladen med 70 % kakaoinnhold fra Freia jeg tyr til:)

dinapo sa for siden:

Kom til å tenke på no......de kan ikke ta fra meg 20 sjokoladeplater i sikkerhetskontrollen på Gardemoen vel??? :-/ Er alltid nervøs når jeg går gjennom......

dinapo sa for siden:

Altså, har bare registrert håndbagasje, så kan ikke sende no....

Anne sa for siden:

Med mindre du skal til USA , så tror jeg det går bra:)

dinapo sa for siden:

Haha, nei, gjerne til USA, men ikke på fredag:-) Har bare paranoia for hva de kan finne på å ta ut av håndbagasjen min og kaste:-) Vil ikke stå på Gardermoen og gråte når all den fine sjokoladen går i søpla.....eller til vaktenes fredagskveldskos:p

Anne sa for siden:

Det er bare flytende ting du ikke får ha med utover det du får ned i en av disse posene og hver enhet skal ikke inneholde mer enn 100 ml....:)

dinapo sa for siden:

Høres sikkert ut som om jeg aldri er ute og reiser, men det er jeg faktisk! :p Klarer likevel alltid å være nervøs i sikkerhetskontrollen:rolleyes:

Carisma sa for siden:

Og ost, spesielt brunost. Det ser visstnok helt likt ut som plastikk-sprengstoff.

dinapo sa for siden:

Næh, er det mulig?? :-) Brunost er det ikke noen risiko for at jeg tar med, men likevel? Synes kontrollene er ganske så inkonsekvente....på Gardermoen kan du gå gjennom kontrollen uten noen ting på deg av risikoobjekter, men kan fritt ta med deg kniv fra restauranter, kjøpe kniv i butikkene på flyplassen osv når du er kommet GJENNOM kontrollen......nesten så det bare er kontroll fordi det må være det.....ellers må de gjøre det på et ordentlig vis, så det faktisk ikke ER noen fare.....

janmesi sa for siden:

På Centra mat og Ultra har de et tysk merke som jeg ikke husker navnet på, som er 77%, med heeerlige blandinger: chili & mango, pepper & Jordbær ... mmmmmmmm mmmmmmmmm ;-)

dinapo sa for siden:

:-) Den sjokoladen har jeg aldri hørt om:-) Nå har jeg jo vært i Oslo, men skal tilbake i februar....så må nok vente helt til da.....hvis du ikke kan kjøpe og sende til Nord-Norge da;-) Men takk for tips :-)

dinapo sa for siden:

Fant forresten Pascal i Oslo, og rasket med meg to plater 70 %, og en liten rund boks med firkanta biter i, med bildet av jordbær utenpå...visste ikke helt hva det var, men tok sjansen.....og holdt på å ramle bakover når jeg skulle betale.....180,- for 2 plater og denne lille boksen??? :eek: Tenkte at "må må jeg gjemme litt på denne, har jo ikke råd til å glefse den i meg med en gang".....jodda.....klarte det fint jeg på tur hjem! :p

Den var kjempegod! Smeltet i munnen, utrolig konsistens....og et lite hint av jordbær på slutten av smaken.....deilig....men om jeg blir å bruke 87 kroner på en sånn liten boks en gang til, er kanksje tvilsomt :p

Amereta sa for siden:

Ahhhhh sjokolade med chili & mango, og pepper & Jordbær høres himmelsk ut :) yumi

martefie sa for siden:

Lindt?

I så fall har noen av de merkeligere variantene kakaoinnhold på linje med alminnelig kokesjokolade, ca 50-60%. Men chili&sjokolade eller havsalt&sjokolade er gode varianter.

Sandrine sa for siden:

Det er nok Hachez han mener:

martefie sa for siden:

De to var nye for meg. Prøve å finne

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.