Kommer an på hvor mye krydder du bruker, normalt sett er det ikke så mange grammene du har på vil jeg tro?
Min egen tommelfingerregel er at jeg regner 50% karb i sånn krydder som man får på glass - de fleste har typisk godt over dette nivået. Det er riktignok mangelfull merking på krydder, men på de som det finnes verdier på så er de stort sett ganske høye: Black Boy på matvareguiden
Er lenge siden jeg veide krydder dog, det ble liksom aldri noe fornuftig siden vekten min må ha minst 2g for å vise noe resultat :)
Edit: Posekrydder er nok ikke nødvendigvis noe verre, men viktig å være obs på ja!
Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at matvareguiden har feil på mye krydder! De trekker ikke fra kostfiber... Bare sjekk selv med black boy karri f.eks. Send 100g til tallerkenen og trykk på detaljer. Der står det fortsatt 58,4% karbo i oversikten, men når man ser på detaljene på karbo, så står det 33,2% kostfiber og 25,2% mono/disakkaride. Altså er det egentlig bare 25,2% karbohydrater i det! Fy til matvareguiden!
Tacokrydderet bør du nok holde deg unna ja. Det er jo masse masse sukker i, og man bruker jo ganske mye. Heldigvis finnes det en genial tacokrydderoppskrift her inne som smaker minst like godt som kjøpekrydderet, selv om det er uten sukker.
Jeg ville nok generelt holdt meg unna mange av de ferdige krydderblandingene av den sorten man skal ha en hel pose i en rett. Ikke bare på grunn av sukkerinnhold, men også fordi de ofte inneholder glutamat. Dessuten blir maten ofte bedre om man lærer seg å blande egne kryddeblandinger av "rent" krydder.
Når det gjelder vanlig "rent" krydder ville jeg ikke brukt energien min på å veie og telle altså. Hvor mange karber kan det bli på en dag liksom? Det man bruker av krydder veier jo ikke stort. Og krydder er jo så viktig for smak og variasjon at jeg synes ikke det er der man skal stramme inn.
Ellers vil jeg gjerne slå et slag for ferske krydderurter. Fersk koriander, mynte, timian, basilikum, rosmarin og bladpersille gjør underverker for maten. For ikke å snakke om både rød og grønn fersk chili, fersk ingefær og hvitløk. Her blir jo vekten høyere enn ved bruk av tørt krydder. Men disse går det jo an å veie om man bruker mye av det.
Nei tenkte ikke å stramme inn på krydderet heller hehe, men fant ut at ferdig miksa pakker var kanskje mindre lurt enn det du mikser selv.
nå er jo til og med tacomiddagen berget, takk for oppskriften.
I dag laga eg burmesisk kryddermarinert kylling, nydelig rett dere finner i bloggen min, jeg regna ei halv ts til å være 5 gr da jeg ikke har en vekt som måler så lavt, men tror ikke det er så tungt.
Hva med Black Boy Grillkrydder da? Finner ikke ut om det inneholder noe karber i form av sukker. På boksen står det bare at det inneholder: Salt, smaksforsterker (natriumglutamat), paprika, sort pepper, løk, allehånde, sellerifrø, gurkemeie, karve, bukkehornskløver, koriander, chili, nellik, dill, farge (paprikaekstrakt).
Ok, det var jo opplysende! Men nå er det ikke slik at det er så ofte jeg bruker grillkrydder på maten da, bare en gang i mellom. Var redd det var sukker jeg, men heldigvis var det ikke det da! :p
Mannen min bruker imidlertid grillkrydder hver dag, men er heldigvis ikke overvektig da. Likevel kan man jo gjøre seg opp noen tanker da når man leser dette! :rolleyes:
PÅ Kiwi og Rema mener jeg å huske. I alle fall på Kiwi. Der kjøpte jeg Sitronpepper i går med pepper, sitronskall og rene produkter, i motsetning til Black Boy sitt sitronpepper. Dette er godt å ha på salat bl.a.
Lykke til på letinga.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.