Jeg kjøpte spisemodne avokadoer i dag og var veldig i tvil om de var for modne.. Alle de hadde var myke å ta på på siden og ikke bare enden. Kan de være for overmodne da? Og hvordan ser de ut inni når de er overmodne? Jeg skal lage guacomole til biffen min i dag.. Men jeg er ikke ekspert på denne frukten og er veldig i tvil.. Dette er nemlig en slik dag jeg ikke gjør mere enn nødvendig, mislykka guacomole er det siste jeg trenger.
Hvis de er sånn at det kjennes som det ikke er noe på innsiden av skallet når du trykker på de (husk at avocado ikke skal trykkes på med en finger, men holdes i hånda og klemme lett jevnt rundt hele), så er de nok overmodne. Det vil du også veldig lett se når du åpner en. Den gode nyheten er at det kan være litt overmodne i guacamole. Bedre med overmodne enn ikke nok modne.
Så myke er de nok ikke, men de gir etter når jeg trykker på siden av de. altså ikke faste på siden og bare myk i endene.. Da prøver jeg, må bare finne oppskrift først( øh, ja, slike som meg må finne oppskrift på ting jeg lager 2 ganger i året..).
Litt etter hodet:
2 store avocade, 2ss hakket løk, 1 stor flådd tomat (jeg bruker en ss ketchup uten sukker), 1-2 fedd hviløk, 1 ss hakket koriander, limesaft, salt og pepper. Mos og bland.
Da jeg bodde i Guatemala hadde vertsfamilien min avocadotre og vi spiste mye avocadoer. Best var de om de var så myke at de kunne deles i to med hendene.
Å, tomat tenkte jeg ikke på... Jeg laget etter Liv sin oppskrift, med sitronsaft, rømme, løk( hadde ikke hvitløk) og salt og pepper. Må ha litt rømme el.l. i , for jeg liker ikke bare avokado.. Ellers tror jeg før at jeg ikke har laget av moden nok avokado, for dette smakte mye bedre enn noen gang!
Du merkar det fort om den er overmoden, då er den ofte brun og ekkel, og ser ikkje bra ut i det heile tatt.
Eg lagar min enkelt, guacamole altså: kvitløk frå kvitløksmølla (tørka kvitløk i mølle, kjøpt på butikk, veldig praktisk!), salt, pepar, og moser avocadoen med gaffel. Litt sitronsaft når eg hugsar det, eventuelt litt cayenne. Enkelt og greit.
Hva hvis avokadoen - når den er delt i to - er mest grønn, men litt brunflekkete i "fruktkjøttet"? Er det bare å kaste den da, eller kan den fint brukes i f.eks. guacamole? (har aldri laget guacamole før).
Er det eventuelt andre ting som en (over-)moden avokado kan brukes til?
Litt brunflekket gjør ikke meg noe. Det spiser jeg fint. Den blir brun når den oksideres likevel. Bland med lime, chili og tomat - nammenam!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.