heltny sa for siden:
borte
heltny sa for siden:
borte
Yonah sa for siden:
Oj, jeg skal prøve å lese, men skrifta er litt liten, kunne du gjøre den et hakk større?
heltny sa for siden:
Selvfølegelig!:)
Men etter og ha trykt på endre, og sett, gpr det vist ikke. Er dette en jobb for en.. moderator som kan endre innlegg? gangske ny i mitt andre forum, vært og vite:lol:
Gerd sa for siden:
Bare trykk på endre, velg avansert og du kan endre skriftstørrelsen :)
heltny sa for siden:
Tusen takk begge to. Håper dette ikke er helt verdiløst, som dere ikke leser så mye og ikke ender opp med litt ny kunnskap. (selvfølgelig hadde det jo vært supert og vært i et forum som forstod så mye, itilleg til det de kan, .. oi.)
takker for at jeg får bruke et så flott forum:)
jvb sa for siden:
Pussig, kjæresten min er av den oppfatning at hun eier mine, men det er altså ikke riktig? :D
Takker for nyttig artikkel, greit å friske opp litt :)
Kanutten sa for siden:
Og mannen min påstår at puppa mine er HANS??? :p
Yonah sa for siden:
Tusen takk, nå ble det mye lettere å lese!
Takk for en del forklaring på div. ord jeg ikke har skjønt bære av;) Som kortisol og leptin.
Carisma sa for siden:
Kvinner har jo også testosteron, hvor dannes det? :confused:
heltny sa for siden:
undskyld! Og i benyrebanken hos kvinner, hvis jeg husker riktig. hos mann og kvinne.
Nemii sa for siden:
Ikke kortistrol men kortisol. Og ikke prednison men prednisolon
heltny sa for siden:
skrev jeg ikke det? :confused:
veldig jeg skulle surren da! :lol:
Nemii sa for siden:
Glukagon blir heller ikke produsert i skjoldbruskkjertelen, men i pancreas, eller bukspyttkjertelen. Glukagon og insulin har begge en basal utskillelsesrate, men mengden frigjort hormon varierer med glukosenivå samt andre faktorer.
Blodsukker = glukose i blodet (altså det at blodsukker blir styrt av glukose og insuling gir lite mening, da blodsukker er det samme som glukose i blodet). Glukose i blodet styres av insulin og glukagon (i hovedsak).
Når man bryter ned karbohydrater dannes forskjellige typer monosakkarider, deriblandt glukose, fruktose (bordsukker en blanding av disse), galaktose (melkesukker - laktose er bygd opp av galaktose og glukose), stivelse og fiber.
Glukose blir lagret som GLYKOGEN, ikke glukagon, som er hormonet du nevnte i første avsnitt. Glykogen er et molekyl satt sammen av mange glukoseenheter og lagres i lever og muskler for hurtig energi til senere bruk
Kortisol kalles ikke et steroid, det er et steroid, som er en betegnelse for hvordan et molekyl et bygget opp. Det er et lipid og bygd opp av et karbonskjelett og fire ringer.
Det finnes hundrevis av foskjellige steroider, men begrepet blir ofte brukt i dagligtale om kunstige glukokortikoider (legemidler, som prednisolon). Steroider omfatter bl.a. hormonene kolesterol, aldosteron (viktig for salt- og væskebalanse) og kjønnshormoner. Mange andre finnes også.
Når det gjelder steroider og immunforsvar skriver du rundt deg selv, først skriver du at det gir deg sterkere immunforsvar, deretter at det blir gitt for å dempe dette.
Du mener kanskje at lavkarbo skal gi deg sterkere immunforsvar? (som det finnes flere terier om). At det derimot skal gi deg et overaktivt immunforsvar, som ved autoimmune sykdommer, har jeg aldri hørt.
Steroider brukes ved en del autoimmune sykdommer (deriblandt astma), som har en uhensiktsmessig aktivering av immunforsvaret. Steorider undertrykker immunforsvaret, det styrker det ikke, og en del av bivirkningene ved særlig SYSTEMISK (ikke systematisk, som betyr noe annet) og langvarig bruk av steroider er nedsatt immunforsvar, som igjen gir økt risiko for infeksjoner.
Når det gjelder steroider, immunforsvar og vaksinasjoner er du helt på bærtur, og det du skriver motsier seg selv!
Noradrenalin er et hormon og en neurotransmitter, delvis produsert i binyrebarken (adrenalin blir kun produsert her). Noradrenalin brukes også som en såkalt neurotransmitter i det autonome nervesystemet, nærmere bestemt sympaticus, som er den delen av nervesystemet som stimulerer en "fight or flight" reaksjon, altså samme effekter som adrenalin har.
Thyreoideahormoner produserers altså i skjoldbruskkjertelen (thyreoidea), og hormonene har effekt på
Ser ut som om du har klipt og limt fra Wikipedia..?
Sorry langt innlegg, men måtte bare rette opp i åpenbare feil samt supplere litt.
Du må i allefall holde orden på begrepene når du skriver et slikt faktainnlegg, mye av det som var skrevet var direkte feil..
heltny sa for siden:
Neida, takk! :) Og nei, men jeg prøver og huske litt fra hva jeg leste på wikipedia. Merker det er lett og glemme, og slurve når en ikke har tiden, et bord og ha dataen på, og stillhet.
Krizzi sa for siden:
Takk for oppklaringen.
Jeg er helt enig at når en presenterer et slik faktainnlegg, må en ta seg tid til å (om så dobbel-)sjekke at det faktisk er riktig det man skriver.
Heltny, jeg er sikker på at du sitter inne med mye kunnskap men det gikk kanskje litt fort i svingene her;) Men mist nå for all del ikke skrivemotet pga av dette :klem:
Photobscura sa for siden:
Ja, veldig bra, ikke minst i diskusjonsøyemed ;). Meeen, åh, jeg føler meg litt frekk, men jeg klør altså i fingrene etter å korrekturlese teksten din (det er tross alt jobben min IRL) :p. Hehe.
heltny sa for siden:
JA! jeg kom på jeg itilleg glemte Myosatin! :mad::mad:
Nå vil jeg virkelig slette alle inleggene og skrive på nytt! :mad::mad:
Gah:(
Photobscura sa for siden:
Du, om du har alt sammen inne på et tekstdokument, så er det bare å rette det opp som du vil, og endre hovedinnlegget ditt og lime det inn på nytt. Ikke verre enn det ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.