4 egg 1,5 ts bakepulver 4 ss linfrø (som de er) 60 g kruskakli 50 g sesamfrø (som de er) 45 g solsikkekjerner (som de er) 3 ss olje
1/2 boks Creme Fraiche ( Ikke lettutgave, men full fett varianten 35% fett)
Visp eggene sammen med elektrisk visper, til det er luftig men ikke eggedosis, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Strø litt sesamfrø på toppen. Så enkelt som det kan bli! Steke v 180 grader i 55 min på nederste rille. Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige. Oppbevares i kjøleskap i opptil 2 uker.
Åh, har nettopp spist en nyyydelig skive av varmt nystekt brød. Med meierismør og Heistad jordbærsyltetøy :hungry:!! Følte meg som en liten unge igjen :p denne oppskriften anbefales!! Og super-enkel å lage :D
Skjønner godt det kan være litt vanskelig å orientere seg her på forumet når man er ny, har du spørsmål er det lurt å event lage en egen tråd fremfor å spørre i en tråd om et brød ;)
Boka kan du kjøpe på ketolyse.no eller i en del menybutikker. Klikker du deg inn der det står "forum" øverst på siden finner du bla en oversikt over de ulike lavkarboretningene :)
Lykke til!
Takk for bra oppskrift! Brødet smaker veldig godt, men det blir veldig lavt. Fyller kun en tredjedel av en vanlig brødform.
Lurer på om jeg har gjort noe feil og at det egentlig burde heve seg mer?
I forhold til lollipopbrødet (som fyller en form) er det jo under halvparten av ingrediensene, så egentlig overraskende at dette brødet skulle bli like høyt...
Doblet posjonen andre gang jeg bakte det, og da fylte det i underkant av hele formen. Synes brødet ble litt mer kompakt da, men godt for det.
Jeg bakte dette nå....nydelig.
Men hadde ikke bakepapir så bare smurte formen godt,det gikk fint.
Hvordan er dette og doble?synes skivene ble så små.
Kunne tenke meg å doble så det blir omtrent like store brødskiver som vanlig brød.
Hvor mange slike små skiver spiser dere?
Jeg spiste 3 med smør og ost for å bli mett,er det mye?
Spiser normalt 2 skiver vanlig brød,vil det og lage brødet dobbelt og ta to brødskiver da være mye mat?
Tenker litt kalorier også ennå så jeg ikke skal spise så mye kalorier at jeg går opp og ikke ned.
Mitt mål er å legge om kosten så sukkeravhengigheten blir bedre og vekten minker.
Nå står dette brødet i ovnen. Det var mistenkelig likt endel andre brød jeg har forsøkt med varierende hell.
Er det noen som har kontrollregnet på oppskriften? Blir litt skeptisk når to forskjellige brødoppskrifter (identiske overskrifter!!!) blir akkurat det samme karbo antall.
Regna litt nå og kom til rett i overkant av 30 karb i hele brødet.
Brødet er kjempe deilig. Jeg har laget to forskjellige andre varianter av dette. ta i litt salt og hell det i langpanna. ta på litt grovt salt på toppen. deles i kjeks etter at det er ferdig. trenger mye kortere steketid. Voila- salt kjeks til f.eks ost.
Dette er virkelig det enkleste og beste brødet av de fire-fem variantene jeg har testet til nå. Det er så kjapt å lage, alle ingredienser er lette å få tak i, og det holder seg godt og det smaker kjempegodt!
Eneste variasjonen jeg har gjort er å bruke knuste linfrø (var det jeg hadde hjemme da og har fortsatt med det). Til påsketuren tok jeg med de tørre ingrediensene i en pose, og laget på hytta! Det forsvant fort gitt!:D
Har nettopp spist to deilige brødskiver med masse godt pålegg på. Nam! Tusen takk for enkel og god oppskrift! Passer perfekt for meg som:
1: Hater å bake på tradisjonelt vis (knaing, heving osv)
2: Har hatt brødabstinenser etter ei uke på lavkarbo
Tror jeg skal ha i litt salt til neste gang, eller annet som kan gi litt mer smak. Uansett, det skal jo dynges på med pålegg, så det blir godt uten også!
Dette har nok reddet min lavkarbotilværelse, tror jeg. Slet veldig med frokost og lunsjmat, så det har blitt stusslige saker de siste dagene.
Nå har jeg bakt og regnet så godt jeg bare kan. Og uansett hvordan jeg vrir og vender på det får jeg karbohydratinnholdet til å bli 6,7g. pr. 100g. brød.
Jeg har bakt dette brødet en stund, men får fryktelig halsbrann av det. Har forsøkt å bake det uten linfrø da jeg trodde det var grunnen men neida like mye halsbrann. Noen som har forslag eventuelt til en annen oppskrift??? Jeg er en "brød" person dessverre
Halsbrannen er nok en måte for kroppen å fortelle deg at du ikke skal spise så mye av brødet... ;) Men du kan forsøke oopsier hvis du må ha noe. Men husk at det egentlig bare er en vane, og vaner er til for å endres :ja:
har akkurat begynt på lavkarbo mat, ble gledelig overrasket over alle de flotte oppskriftene det var å finne her, skal nå prøve å bake ketolysebrødet jeg fant her.
Takk til alle som har sendt inn oppskrifter til glede for oss alle:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.