< Tilbake til oversikten

Det PERFEKTE ketolysebrødet! 2,24 g karbo per 100 g!

Trinush sa for siden:

4 egg
1,5 ts bakepulver
4 ss linfrø (som de er)
60 g kruskakli
50 g sesamfrø (som de er)
45 g solsikkekjerner (som de er)
3 ss olje
1/2 boks Creme Fraiche ( Ikke lettutgave, men full fett varianten 35% fett)

Visp eggene sammen med elektrisk visper, til det er luftig men ikke eggedosis, og blander så bare resten i. Rører det sammen med en vanlig visp og heller i form m bakepapir. Strø litt sesamfrø på toppen.
Så enkelt som det kan bli!
Steke v 180 grader i 55 min på nederste rille.
Syns de blir veldig gode, ikke bløte, men saftige.
Oppbevares i kjøleskap i opptil 2 uker.

Donkea sa for siden:

hei
takker for en ENKEL oppskrift til brød.
Men jeg har ikke solsikkekjerner, har det noe å si? Skal jeg fylle med noe annet i stedet?

Maddicken sa for siden:

:sikle:
Åh, skal ut og shoppe når min andre halvdel kommer fra jobben skjønner jeg! Takk!

Titt1Tei sa for siden:

Åh, har nettopp spist en nyyydelig skive av varmt nystekt brød. Med meierismør og Heistad jordbærsyltetøy :hungry:!! Følte meg som en liten unge igjen :p denne oppskriften anbefales!! Og super-enkel å lage :D

frøken sa for siden:

Dette må jeg prøve :)

Kanutten sa for siden:

Nå har vi TO som hevder at deres brød er det perfekte ketolysebrødet....
Ditt og Lollypops. Venter spent på nestemann/dame.

Carisma sa for siden:

Og karin har jo det beste :D

Råååsa sa for siden:

Knallgodt brød asså! Perfekt til alt snadderpålegg i jula! Tusen takk! :)

og GOD JUL! :)

m.f sa for siden:

prøver nå :)

Råååsa sa for siden:

Skal nå bake brødet igjen, dette brødet kan jeg leve med ja! :)

Always sa for siden:

Brødet står i ovnen. Takk

marielena sa for siden:

hei.dette er min 1.dag her:)så ej er veldig spent og har mange spm:confused:kor kan ej kjøpe boka?kor mye karbo kan vi ha i oss kvar dag?

Charlott sa for siden:

Skjønner godt det kan være litt vanskelig å orientere seg her på forumet når man er ny, har du spørsmål er det lurt å event lage en egen tråd fremfor å spørre i en tråd om et brød ;)
Boka kan du kjøpe på ketolyse.no eller i en del menybutikker. Klikker du deg inn der det står "forum" øverst på siden finner du bla en oversikt over de ulike lavkarboretningene :)
Lykke til!

marielena sa for siden:

:Dtakk for tipset:pskal nok bli kjent med siden;)

Veslejenta sa for siden:

For et nydelig "brød" :):) Endelig noe som smaker bedre enn brød, uten å være brød! Perfekt til pålegg ! tar hatten av for :cool:

isrekl sa for siden:

Takk for bra oppskrift! Brødet smaker veldig godt, men det blir veldig lavt. Fyller kun en tredjedel av en vanlig brødform.

Lurer på om jeg har gjort noe feil og at det egentlig burde heve seg mer?

I forhold til lollipopbrødet (som fyller en form) er det jo under halvparten av ingrediensene, så egentlig overraskende at dette brødet skulle bli like høyt...

Doblet posjonen andre gang jeg bakte det, og da fylte det i underkant av hele formen. Synes brødet ble litt mer kompakt da, men godt for det.

Noen som har noen tips eller erfaringer?

silvia_ sa for siden:

Har prøvd ditt brød det var godt og ikke så "tungt" Kjempebra

ramonica sa for siden:

åy åy åy...det lukte godt i allefall.....va nødt te å prøve det ketolyse brødet...hadde jo alt av ingrediensan i huse :) E spent no :)

ramonica sa for siden:

åy åy åy,....det va kjempe godt :)) men ska ha mer i forma og mer bakepulver :))) anbefaler d her brødet te nye forum medlemma :))

Lullen sa for siden:

Dette skal jeg jammen meg lage en dag :) Heistad jordbærsyltetøy skal også kjøpes inn :D

@maritamor sa for siden:

Jeg bakte dette nå....nydelig.
Men hadde ikke bakepapir så bare smurte formen godt,det gikk fint.
Hvordan er dette og doble?synes skivene ble så små.
Kunne tenke meg å doble så det blir omtrent like store brødskiver som vanlig brød.
Hvor mange slike små skiver spiser dere?
Jeg spiste 3 med smør og ost for å bli mett,er det mye?
Spiser normalt 2 skiver vanlig brød,vil det og lage brødet dobbelt og ta to brødskiver da være mye mat?
Tenker litt kalorier også ennå så jeg ikke skal spise så mye kalorier at jeg går opp og ikke ned.
Mitt mål er å legge om kosten så sukkeravhengigheten blir bedre og vekten minker.

Ned-Baby sa for siden:

Åh, dette brødet skal jeg prøve og bake i morgen! :-)
Gleder meg! :-)

Lykkelig sa for siden:

Nå står dette brødet i ovnen. Det var mistenkelig likt endel andre brød jeg har forsøkt med varierende hell.

Er det noen som har kontrollregnet på oppskriften? Blir litt skeptisk når to forskjellige brødoppskrifter (identiske overskrifter!!!) blir akkurat det samme karbo antall.

Regna litt nå og kom til rett i overkant av 30 karb i hele brødet.

Hegeas sa for siden:

Brødet er kjempe deilig. Jeg har laget to forskjellige andre varianter av dette. ta i litt salt og hell det i langpanna. ta på litt grovt salt på toppen. deles i kjeks etter at det er ferdig. trenger mye kortere steketid. Voila- salt kjeks til f.eks ost.

Den andre kan en ha litt søtning i. Søte kjeks!

Det går en del kjeks på et par karbo

Idamor sa for siden:

Kan man lage dette uten sesamfrø? Har ikke det i hus nemlig. Kan kanskje putte i litt mer av noe annet?

jeanette:) sa for siden:

mmm..Kjempe godt brød! :)

kerspe sa for siden:

Skikkelig godt brød. Lager et på søndag og det holder hele arbeidsuka i kjøleskapet på arbeidsplassen :)

Takker for oppskrift og så enkelt å lage og.

slektskap sa for siden:

Dette er virkelig det enkleste og beste brødet av de fire-fem variantene jeg har testet til nå. Det er så kjapt å lage, alle ingredienser er lette å få tak i, og det holder seg godt og det smaker kjempegodt!

Eneste variasjonen jeg har gjort er å bruke knuste linfrø (var det jeg hadde hjemme da og har fortsatt med det). Til påsketuren tok jeg med de tørre ingrediensene i en pose, og laget på hytta! Det forsvant fort gitt!:D

nightly sa for siden:

Brødet står i ovnen:) Men jeg hadde ikke solsikkekjerner, så det spørs hvordan resultatet blir da:)

nightly sa for siden:

Jeg tror jeg måtte gjort noe galt.. Jeg syns ikke det smakte brød jeg, syns jeg tygget linfrø bare :flau:Vet ikke hva jeg skal ha gjort galt altså:(

Charl8 sa for siden:

Dette skal jeg teste ut i morgen tidlig! Mangler CF så må bare kjøpe det først. Gleder meg!

Charl8 sa for siden:

Jeg lagde dette brødet i dag, og det er deg beste jeg har smakt så langt. Men jeg synes det ble litt lavt. Den hevet lissom ikke noe

Mumle sa for siden:

Har nettopp spist to deilige brødskiver med masse godt pålegg på. Nam! Tusen takk for enkel og god oppskrift! Passer perfekt for meg som:
1: Hater å bake på tradisjonelt vis (knaing, heving osv)
2: Har hatt brødabstinenser etter ei uke på lavkarbo

Tror jeg skal ha i litt salt til neste gang, eller annet som kan gi litt mer smak. Uansett, det skal jo dynges på med pålegg, så det blir godt uten også!

Dette har nok reddet min lavkarbotilværelse, tror jeg. Slet veldig med frokost og lunsjmat, så det har blitt stusslige saker de siste dagene.

Trh_1977 sa for siden:

Byttet ut matoljen med smeltet smør da jeg laget dette brødet jeg.
Får inn litt salt på det viset!
Og det smaker godt!

FrøkenLinn sa for siden:

Nå har jeg bakt og regnet så godt jeg bare kan. Og uansett hvordan jeg vrir og vender på det får jeg karbohydratinnholdet til å bli 6,7g. pr. 100g. brød.

4 egg = 2karb.
12g bakepulver = 4,5karb
60g kruskakli = 11karb
50g. sesamfrø = 2,25karb
45g. slosikkekjerner = 9karb
150g CF = 4,5karb

Ergo får jeg 33,25 karbohydrater tilsammen i et brød som veier ca 500g.

Hva gjør jeg galt?? :confused:

Brødet var jo kjempegodt! Så hvis jeg hadde fått litt mindre karbohydrater i det hadde jeg blitt kjempeglad :)

marjusen sa for siden:

Når jeg legger inn dette på diett får jeg 21,5 kh i hele brødet. Dvs ca 2 kh pr skive om man får 10-12 skiver av brødet.

Følgene sier diett.no:

4 egg: 1 KH
Bakepulver 1,5 ts: 1,5 KH
Linfrø 60gram: 0 KH
Kruskakli 60 gram: 11,1 KH
Sesam 50 gram: 2,25 KH
Solsikke 45 gram: 3,26 KH
Olje: 0
CF 0,5 boks: 2,4 KH

Totalt: 21,5 KH

Gerd sa for siden:

Cf har 2,9 karber pr 100g. Ikke 1,6 som er i de fleste slike utregningsprogram. Tine endret det tidlig i 2007......

egg har 0,9g karber pr 100g. Et medium egg veier ca 50/55 gram...

Kisser sa for siden:

Jeg har bakt dette brødet en stund, men får fryktelig halsbrann av det. Har forsøkt å bake det uten linfrø da jeg trodde det var grunnen men neida like mye halsbrann. Noen som har forslag eventuelt til en annen oppskrift??? Jeg er en "brød" person dessverre

Carisma sa for siden:

Halsbrannen er nok en måte for kroppen å fortelle deg at du ikke skal spise så mye av brødet... ;) Men du kan forsøke oopsier hvis du må ha noe. Men husk at det egentlig bare er en vane, og vaner er til for å endres :ja:

Gerd sa for siden:

Lag nannahs knekkebrød.
Eller osteknekkis..
Eller bruk salatblader som "brød"

Det er nok en vane/uvane som gjør at du må ha noe under pålegget :ja:

Prøv å kutt ut brødet, du skal se det går bra :ja:

irene54k sa for siden:

har akkurat begynt på lavkarbo mat, ble gledelig overrasket over alle de flotte oppskriftene det var å finne her, skal nå prøve å bake ketolysebrødet jeg fant her.
Takk til alle som har sendt inn oppskrifter til glede for oss alle:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.