< Tilbake til oversikten

Frustrert ... kan noen hjelpe meg?

fleur sa for siden:

Hei.
Jeg er helt ny på dette forumet og har heller aldri vært inne på et forum tidligere så dere får unnskylde meg hvis dette ikke blir gjort på riktig måte altså.......jeg trenger råd. Jeg startet på ketolyse kuren forrige uke. Jeg var særdeles flink, jeg holdt meg godt innenfor den tillatte karbo mengden pr dag og gikk tur hver dag. I går var det veie dag og det viste seg at jeg har gått ned bare 1 kilo. Kjempe skuffa er jeg!!!!
Jeg blir også fortvilet i forhold til ketolyse sticksen.....den viser at jeg er i moderat ketolyse, nesten mindre og i dag har jeg spist følgende:
Egg og bacon til frokost, 2 stk ketolysebrødskiver m røkelaks på. Ett par biter med jarlsberg ost, biff med salat og saus laget av rømme og fløte med shopp i til midag. Jeg har spist noen flak bacon chrisp mens jeg ventet på middagen. Jeg har gått lang tur og har også drukket ca 3 liter vann. Hvorfor er jeg da ikke i ketolyse dag?? Skal det fortsette slik så blir det vanskelig å ikke gi opp kjenner jeg. Det blir lite motiverende og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Er det noen som kan hjelpe meg, gi meg noen råd vær så snill

Kitt sa for siden:

Hei og velkommen!

En kilo i uka er jo ikke lite!:) Faktisk er anbefalt vektnedgang pr uke 0.5- 1.0kg. Kroppen, huden og hodet skal henge med også!

Grunnen til at mange går ned mye første uka, er at de har masse vann i kroppen ved oppstart. Sannsynligvis hadde ikke du det!

Man kan ikke være "litt" i ketose! Utslag er utslag!:heia:
Veldig lys stiks kan bety an man er flink til å få i seg nok vann. Utslag i den mørkeste enden av skalaen kan bety at man drikker for lite!:eek:

Jeg ville droppet brøderstatninger de 2-4 første ukene, var jeg deg. For noen hindrer de vektnedgang!
Det samme gjelder tomater og nøtter blant annet!

Gi det i hvert fall 4 uker før du gir opp! Det tar nemlig så pass lenge før kroppen venner seg til å bruke ketoner som brennstoff!

Lykke til!:heia::klem:

bondetuppa sa for siden:

Hei Fleur :) Velkommen!

1 kg på 1 uke er flott! Som Kitt skriver er 0,5-1,0 kg i uka en helt grei målsettning som gjør at kroppen klarer å følge med på nedgangen.
Har sett flere her inne som er blitt skuffet fordi de synes de har gått ned for lite når de har startet opp med lavkarbo. Forventningene er høye og dermed kan en bli skuffet på veiedagen. Da er det viktig å ha i bakhodet at det er mange med deg som har vekttap i samme hastighet! Tror det var Gerd som skrev et godt innlegg om det å "hause" opp vektnedgang og dermed lage press og økte forventniger -skal se om jeg finner igjen tråden.
Lykke til videre Fleur! Husk ting tar tid:) Sannsynligvis har du brukt tid på å få kiloene på - kroppen trenger tid for å bli kvitt dem også.

Photobscura sa for siden:

Du har jo nettopp begynt, og det er virkelig alt for tidlig å stresse, som Kitt sier så har du mest sannsynlig ikke så mye vann i kroppen, så en kg er bra! Det er nedgang, og det er jo det du ønsker ikke sant?
Nå vet ikke jeg hvor mye du skal ned, men husk at dette er en livsstilsendring, ikke en hurtigkur, og det er det jevne som drar. Den reelle fettforenningen kommer som regel ikke før det har gått fire uker uansett!

Jeg tror det Bondetuppe siktet til er denne tråden!!
Den vil jeg anbefale alle ferske slankere som føler seg litt stressa! :)
Lykke til :blomster:

Amereta sa for siden:

Alle kropper er forskjellige, noen går ned mye andre mer moderate. Jeg gikk ned 1 kg 1 uken. De neste gikk jeg ned 0,5 kg, men stresser ikke av den grunn. Det viktigste er at man går ned :) og som de andre sier ' det er viktig at hode, huden og kroppen følger med'. Ikke gi opp - du har begynt å gå ned i vekt og hvor fantastisk er ikke det :)

bondetuppa sa for siden:

Takk Photobscrua:) Det var nett den tråden jeg siktet til.

fleur sa for siden:

Takk for kloke svar:-) setter pris på det! Er nok en utålmodig sjel men skjønner jo at det kan ta litt tid. Det er bare at du hører om at så mange har gått ned 2-3 kg første uken, om ikke mere og klart det ønsker man jo selv også. Men som dere sier kan det kanskje foreksempel ha med vann mengden i kroppen å gjøre. Har ikke tenkt å gi opp nei, men innrømmer at det hadde vært meget positivt om neste veiing viste en meget godt resultat da det naturligvis er med på å øke motivasjonen til å fortsette:-)
Hadde vært fint å høre noen eksempler på hva dere spiser i løpet av en dag. Er avhengig av at det er enkelt da hverdagen er meget hektisk....
Takk for hjelpa:-)

Carisma sa for siden:

Er ikke all nedgang meget positivt? Jeg går utfra du ikke hadde det før du la om, hvis ikke hadde du vel antagelig ikke lagt om... :o

LenaBeatrice sa for siden:

Fleur......når jeg leste det du skrev så lurte jeg på hvordan i all verden vi skal kunnne hjelpe deg ;)
Sånn som jeg ser det gjør du alt riktig, du går helt normalt ned i vekt, du spiser bra, du mosjonerer og du drikker godt med vann.

Så tørk av deg frustrajonen og klapp det selv på skuldra, for du er FLINK!!

Og moderat ketose....jeg har nesten aldri "vært" mere i ketose enn det, og de mørkeste fargene har jeg bare hatt noen få ganger, da gjerne i forbindelse med at jeg har drukket for lite vann.
Når det er sagt så sier stixen svært lite om hva som skjer i kroppen din.

Så.....du trenger ikke hjelp :cool:

Nutta sa for siden:

Sånn jeg har forstått det, så tar det et par uker før en kommer skikkelig igang med fett forbrenningen. Og det stemmer godt på meg iallefall. Når jg har vært flink et par uker i strekk, så har jeg gått ned mye mer enn jeg har trodd.

Jeg syns du har vært flink jeg, og som andre har nevnt før meg - 1 kg i uka er braaaa :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.