< Tilbake til oversikten

Snadder-pizza med skorpe som knaser litt (med bilde)

Shrinking Line sa for siden:

Jeg posted liken til denne siden tidligere og har prøvd ut mye forskjellige. I dag var det denne Pizza'en som stod for tur.

www.genaw.com/lowcarb/most_awesome_pizza_crust.html

Jeg fulgte oppskriften hennes som var

3ss knust linfrø (0 karbs)
2ss revet parmesan (0,4 karbs)
1/4 ts hvitløkspulver (0.5 karbs)
1/4 ts løk pulver (0.5 karbs)
1/4 ts bakepulver (0.5 karbs)
1ts italiensk krydder (? karbs)
1 egg (0,4 karb)
2 ts vann
1-2 ts olje (0 karbs)

Nå vet jeg ikke hvor mye krabs som er i Italiensk krydderblanding. Noen som vet?
Ihvertfall får jeg totalt 2.3 karbs for hele bunnen, eventuelt det som er i blandingen. Uansett, ikke mye. Om noen er uenig om karb tellingen så gi beskjed, er mye forskjellig info der ute.

Jeg valgte å ikke har Splenda i som stod i oppskriften, og jeg brukte linfrø olje.

Blandet alt det tørr, hadde egg og det våte i og blandet sammen.
Jeg haddet klippet til et bakepapir slik at det passet i mikroen. Tok ut fatet og smørte "deigen" på bakepapiret på fatet. Inn i mikroen på max i 1min40sek. Den er fremdeles litt myk.

Så satte jeg en stekepanne på middels varme. Hun skrev ha i olje, jeg brukte ikke noe. Jeg vippet bunnen over i panne hvor jeg brunet den på begge sider.

Så hadde jeg den tilbake på bakepairet på en rist. Hadde på det jeg ønsket å ha på og så inn i ovnen i 15min på 200grader.

Jeg hadde på
1 1/2 ss tomatsaus
2 skiver skinke klippet opp
4 peperoni skiver
Gouda ost. (Hadde glemt å kjøpe inn Mozzarella og her stenger butikkene kl 18)
Hvitløkspulver og italiensk krydder.

Dette ble kjempe snadder og bunnen var stiv og fin.

Her er bilde av min Pizza

Makronella sa for siden:

Ser skikkelig god ut -skal prøves-bare jeg får parmesan i huset igjen

sirimor sa for siden:

oi oi, dette så snadder ut!! Dette blir middagen i dag.

Italiensk krydder, er det en slags grønn urteblanding?

Photobscura sa for siden:

Det er vel hva man kaller provence: Basilikum, oregano, timian og rosmarin, om jeg ikke husker feil :)

Ja, er nok det samme ja. Den blandingen jeg har har det og et par andre krydder i. Helt sikkert samme effekt.

sirimor sa for siden:

okay, takk for svar. Det har jeg i skapet;)

Fumle sa for siden:

Kjempegodt!!! Brukte tacosaus som saus i bunnen og hadde tacokrydret sopp og rømmedressing! :D

ieaarva sa for siden:

Høres fint ut, men bytt for all del det forferdelige hvitløkspulveret med hakket ordentlig hvitløk! Lukter bedre, smaker MYE bedre!

Charlott sa for siden:

Lagde den som tacopizza til middag i dag.... knallgod! :D

Så bra at det smaker. Syntes bunnen er ypperlig.

Namba sa for siden:

Hva smaker bunnen egentlig? Smaker den linfrø eller smaker den i grunnen ikke så mye?

Charlott sa for siden:

Kom på at jeg har kjøttdeig jeg bør bruke, akkurat unnskyldninga jeg trenger for å lage denne èn gang til ;)

Lurer* sa for siden:

Tror du man kan lage slike bunner og ha i fryseren? Slik at man bare hiver den i ovnen med fyll? Er på jakt etter noen enkelt varianter, til når man kommer seint hjem fra jobben og bare holder på å DØ av sult:)

Charlott sa for siden:

Vil bli meget overrasket om denn eikke kan fryses!

Lurer* sa for siden:

hmm, da skal jeg se om jeg ikke får prøvd meg på denne i løpet av påsken.

Jeg tror det skal gå greit å fryse den. Nå fikk jeg lyst på pizza, tror jeg må lage det i helgen.

Oslofia sa for siden:

Den så kjempegod ut!!!! Skal prøves ut i dag tror jeg :)

Imp sa for siden:

Denne prøvde jeg i dag, og den var kjempegod! Tenker det er super lunsjmat på jobben også, og lille S skal få den med seg i matpakken sin.

Men hvordan knuser man egentlig linfrø best? Har hørt at det ikke er noe særlig å knuse i hakkemaskin/stavmikser, så jeg prøvde med morter i dag, men det tok jammen laaaang tid og til slutt gadd jeg ikke mer. Bunnen ble bra likevel altså.

LineJM sa for siden:

Har ikke prøvd å knuse linfrø selv, men man får kjøpt ferdig knuste på helsekost.

Imp sa for siden:

Men det er sikkert mye dyrere enn å kjøpe hele? Koster bare 13 kr for den pakka på Kiwi...

LineJM sa for siden:

Jepp det er det helt sikkert, tror at det kosta rundt 70-80 kr for en halv kilo. ER det helt sikkert at det ikke går an i kjøkkenmaskina da? Evt. kaffekvern kanskje?

Imp sa for siden:

Nei, jeg får heller prøve. Kanskje det går bedre hvis man tar hele deigen med stavmikser? Tror jeg skal prøve det jeg. :)

LineJM sa for siden:

Blir nesten nødt å prøve selv. nysgjerrig

Her nede i Østerrike er knust linfrø like vanlig som hele, så det koster ikke meg noe mer. Håper det funker for dere.

Furine sa for siden:

Eg fann knuste linfrø på biosjappa i går (det er litt styr å knuse sjølv. Med stavmiksaren flyg dei veggimellom i heile kjøkenet, og i hakkeboksa flyg dei berre rundt utan å bli knust) så eg testa ut pizzaden din i dag, Odinzee.
TUSEN TAKK for glimrande oppskrift! Mikro + steikepanne gjorde verkeleg susen med deiga. Pizzaen er knasande sprø i kantane og "stiv nok" til å holde i handa utan at den heng. :sikle:

Så bra. Jeg må lage denne igjen, den er utrolig god, og som du sier, stiv og knasende.

benedikte sa for siden:

jeg har brukt blender for å knuse linfrø:) funker veldig bra:) må prøve denne pizzaen, så veldig god ut:)

Imp sa for siden:

Lagde to pizzaer, blandet røra med stavmikser i dag, da ble linfrøene mye mer knust. Fremdeles noen uknuste, men ikke slik at det gjør noe. Og røra ble mye tykkere og lett å smøre utover.

Har lyst til å lage mange av denne og putte i fryseren, det blir super mat når babyen er i hus tenker jeg. =) Og så må jeg kjøpe normanna og ha på.....mmmmh!

tropico sa for siden:

Denne var nydelig! Takk for oppskriften!:D

Elizabeth sa for siden:

Dette tror jeg blir dagens middag... :D
Så kan jeg lage vanlig grov pizza til gubben og jentungen. Da vet jeg om noen som blir happy happy i dag. :D

Elizabeth sa for siden:

Dette ble stor suksess! Takk for flott oppskrift! :D

Live77 sa for siden:

Lagde tacovariant av denne.

Karbonadedeig med tacokrydder (fra Hindu)
Litt salsasaus (den uten sukker fra Santa Maria) i bunnen
paprika
tomat
ost
Oregano på toppen

Litt mer karber enn om man bruker tomatpure, men shit heller ;-) Kom totalt på litt rundt 3,5 karber på hele greia.

Jeg kjøpte knuste linfrø på Meny. Koster 15-16 kr for en pakke på 300 g (på helsekosten kostet den 28 kr for 350 g)

amalia85 sa for siden:

je prøvde denne forrige helg, tusen takk for en veldi populær pizza oppskrift her

søtmumsen sa for siden:

Hmmm, jeg kommer til 2.3 karb jeg, eller er jeg bare dum?

Jeg som har skrevet feil. Eller det går gått litt fort i svingen når jeg har regnet ut. Takker

søtmumsen sa for siden:

Hehe, det er fort gjort:) Jeg er helt ny med dette, så jeg visste ikke om det var jeg som hadde feil tankegang,hehe:) Men bunnen er lagd og står å tørker, jeg er suuuper spent:)

Øystein sa for siden:

Lurer på om jeg kan erstatte parmesan med norvegia? Blir det like bra?

Furine sa for siden:

Eg hadde ikkje parmesan i hus første gongen eg prøvde denne, så eg brukte raspa mozzarella. Eg berre køyrde den ei runde i stavmiksarbollen, så det vart litt meir finmalt, og hadde i. Funka fint!

Øystein sa for siden:

Flott! Da prøver jeg med finraspa norvegia :)

Øystein sa for siden:

Må si jeg likte denne! Sprø bunn, kjapt og enkelt :)

Bortsett fra en ting da...:rolleyes: Å knuse linfrø er ikke mulig:( Prøvde alt jeg hadde... stavmikser, morter, kniv, ostehøvel, hammer, slegge

Men pizzaen ble god den:)

Furine sa for siden:

Haha, forstår kva du meiner! Eg har sendt flygande linfrø ut over heile kjøkenet fleire gongar. Enda med at eg kjøpte ferdig knuste linfrø, trur du finn det på i alle fall helsekost. Eg har funne det på biosjapper her nede i alle fall.

Øysten, bra det funka med Norvegia. Tror det skal funke med det meste.

Det med knust linfrø. Det er helt vanlig her nede i Østerrike, men er tydeligvis ikke det i Norge. Hm. Jeg er glad jeg ikke må knuse dem.

Iset sa for siden:

De fleste helsekoster her selger linfrø ja. Og butikker som Meny, Maxi osv.

Trulte67 sa for siden:

Lagde denne i dag! Brukte sukkerfri ketchup som tomatsaus, med diverse tørka krydder i. Salami og ost.

Digg!!!

Smugspiser sa for siden:

OMG!!!!!! Lagde denne i dag, mens typen skulle ha minipizza av pita.. Helt fantastisk! helt ærlig syntes jeg denne bunnen var bedre enn pitabunn! Denne skal lages opp og legges i frys! TUSEN TAKK!

ada-emilie sa for siden:

Hvordan bearbeidet du egget? Vispet du det lett med gaffel? Tror du det funker å bare steke det i stekepanne? Har ikke mikro.

Du visper det ikke, bare blander det slik det er med det tørre.
Prøv. Mulig det går, vet helt ærlig ikke.

Furine sa for siden:

Ser for meg at det blir rotete å få utover ei heit steikepanne, det er relativt klissete...Kanskje eventuelt smøre utover eit bakepapir, og så vende det opp ned i steikepanna slik at bakepapiret held røra på plass? Eventuelt smøre utover ei non stick steikepanne medan den er kald?

Charlott sa for siden:

Jeg klapper røra utover plate med bakepapir og steker den i noen minutter før jeg har på fyllet. Enkelt og greit :)

Furine sa for siden:

Hehe, det hadde eg jo ikkje tenkt på, at den kunne steikast direkte i steikeomnen først. :rolleyes: Pardon my missing brain! ;)

Blir den like sprø og fin, eller blir den blaut?

Charlott sa for siden:

Den blir helt utmerket! Bare pass på at den ikke står for lenge, osten blir fort svidd.. ;)
Kan gjerne bruke litt lavere varme... :)

sylwester sa for siden:

Jeg prøvde denne idag og må sio jeg er positivt overrasket over resultatet når jeg tenker på at det er linfrø som er hovedingrediensen her. Jeg kjørte linfrø i stavmikseren, men jeg tror nok en luket blender er mindre messy ^_^

Mammaannmari sa for siden:

Jeg knuste lin frøene i kjøkkenmaskinen. I den lille beholderen. Ikke noe prob, ferdig på 2 min.

Var temmelig skeptisk når jeg putta den i mikron å kjente lukta, men det ble innmari godt tilslutt. Jeg brukte ribbe rester fra i går i fyllet med litt sopp. Mmmm

Idarull sa for siden:

Jeg prøvde en annen av hennes pizzaer i dag. Den ble ganske god! Ble mett av 1/3 av deigen min. Her er den: www.genaw.com/lowcarb/thinandcrispy_pizza.html

Jeg lagde min i paiformer av aluminiumsfolie, og med bare 200 gram ost, for hadde bare 2 egg. Min satt fast i paiformene, så smør godt!

sylwester sa for siden:

Igjen. Dette er en super oppskrift som jeg benytter meg av hver helg. Fått ny blender med smoothie-maker og tar en hel pose med linfrø fra rema og gjør til mel i en jafs.

I tillegg så har jeg funnet ut av man får bedre kontroll over smøringen ved hjelp av å ha plastfolie over når man klemmer massen rund. Resultatet oppnåes fortere og er mindre klissete.

Jeg bruker heller ikke revet parmesan, men Pasetti revet Pasgrasan som fåes på Kiwi og Meny. Knallost fra Norditalia spør du meg.

Denne må jeg prøve igjen snart, er lenge siden og jeg har lyst på pizza.

Lohne sa for siden:

i matvareguiden står det at linfrø har ingen karber, på boksen jeg har i skapet står det 34 karbs pr 100g. Finnes det forskjellige typer linfrø??

Det hender at det står 34g, men da er fiberene ikke trukket fra. Det er 0 karber i linfrø.

Fatlady sa for siden:

Må man bruke parmesan eller kan man bruke annet revet ost? Liker ikke parmesan så godt. Men eeelsker pizza :)

Prøv deg frem. Det er godt mulig. Men bunnen smaker ikke mye av osten altså. Men jeg tror du bør prøve en veldig hard ost.

Sorella sa for siden:

Nå står denne i ovnen, brukte litt andre krydder i bunnen og tror det blir bra :D

Men, glemte å steke den i stekepanna men tror og håper at det blir ok frokostmuffinen stekte jeg like lenge, og den ble bra. brukte crisp-funksjon og pizzapanne i microen så sater på at det smaker godt :rolleyes:

Sweetie73 sa for siden:

Nam nam! Dette så godt ut!!!
Tusen takk!

Sorella sa for siden:

Den ble god!

Brukte en annen ost for Kiwi har ikke parmesan, (hadde 0 karbs og var hard) så det var bra.
Den kunne nok stekt lengre i microen (evt i panna :D) men enkelt og nokså rimelig.
Har tre små stykker igjen som blir lunsj på jobb i morgen :)

Jem sa for siden:

Ohoo, denne var god! Har ikke micro-ovn, men det gikk veldig fint å bare steke den på middels varme i panna med en gang før jeg satte den i ovnen. Magen er god og mett, deilig fredags-pizza :-)

r.o sa for siden:

Den beste lavkarbopizzaen ever! Har prøvd mange varianter og familien nekter å smake lenger.... denne var shitgod! Takker ned til støvlene:). Akkurat passe porsjonspizza for meg å... ble passe mett på hele denne. Fylte med tunfisk, chilisaus, jalapeno, tomat, paprika, hakket hvitløk, hvitost og rett etter stekeovnen små reker på toppen. NYDELIG! Spiste dierekte fra handen!
Byttet til 50/50 med solsikkefrø, da jeg var også skeptisk til linfrø:) og tok 1 ts med fiberhusk.

Biola sa for siden:

Denne må prøves!

Charlott sa for siden:

Den ER knallgod! :sikle:

shailene sa for siden:

Skal prøve å lage denne i kveld. Men mangler litt av hvert, så jeg må bruke hakkede solsikkekjerner istedet for knuste linfrø, og fiberhusk som bindemiddel. Spent på hvordan dette kommer til å funke! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.