< Tilbake til oversikten

Julemiddagen

Jannicke sa for siden:

Vi pleier ha:

Pinnekjøtt
Sossiser
Dampet morr
potet
kålrotstappe

Dessert:
Riskrem med rød saus.

Pinnekjøttet er vel ok, men sossisser, som jeg ELSKER er vel slett ikke bra, ei heller den deilige dampa morren, ikke kplrabistappe heller sikkert.....
Blir pinnekjøtt med brokkoli/blomkålmosse da.....

-Eller noen andre ideer eller forslag?

Og riskremen er vel fullll av karber.
-Sjokolademosse som alternativ da.

Eller kanskje, dersom jeg kan unne meg en liten morr bit, og ett par tre sossiser, så er det kanskje ikke så ille.....

fleur sa for siden:

Hei:-)
Jeg er ny så har ikke noe forslag dessverre, men har absolutt samme spm, el problemstilling. Hva med alle de kakene og jule sjokoladen etc etc....Håper vi får gode svar du og jeg:-) :-)

Kitt sa for siden:

Det har seg nå en gang sånn at det ikke er julemiddagen som har gjort at jeg har lagt på meg!:D
Er nok heller det jeg har spist mellom nyttår og jul for å si det sånn!:p

JULA MI FÅR DU ALDRI!!!;)

BlirFjong sa for siden:

Signerer denne!
Jeg går for kontrollert utskeielse til jul..
Som min onkel alltid sier: Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår, men det du spiser mellom nyttår og jul ;)

Jeg kommer nok likevel ikke til å pøse på med poteter og julekaker, men jeg kommer til å smake på julekakene jeg vet jeg liker, og jeg MÅ ha klementiner. Så får det helle være med den ene uka :)

Charlott sa for siden:

Juleaften kommer jeg til å spise det jeg har lyst på. Enkelt og greit :)

Kommer til å lage lavkarbosnop/kaker uansett, er slett ikke sikkert jeg har lyst på sukkerklin, min erfaring er at om jeg er uten sukker en stund smaker det bare emment og ekkelt samt at det gir meg en heidundrende hodepine ....

Men, juleaften vil jeg ha valget! :D

Men julepølsa mi får du aldri !

Fluke sa for siden:

Jeg planlegger å skeie ut i juleselskapene. :ja:

Margrethe sa for siden:

Jeg er også tilhenger av kontrollerte utskeiielser! Målet må jo være å få til et kosthold som gjør at man kan unne seg å skeie ut ved spesielle annledninger - ellers er det liten vits. Mener jeg da!

Kitt sa for siden:

Amen og signerer!:D:ja::ja::ja:

Margrethe sa for siden:

Det er vel da man kan snakke om livsstil, er det ikke? Ellers er man på diett - og diett er ikke noe man kan holde på med for evig.

Jeg synes forresten det er veldig greit å tenke gjennom på forhånd hvilke dager man skal unne seg noe ekstra. For meg er ikke helger noe unntak, men halloween, thangsgiving-helgen, i går da onkel inviterte på råflott restaurant i San Francisco og 22.12, 24,12, 26.12 og 31.12 som spesielle anledninger i år. Det er åtte dager på et halvår, eller la oss si 10 da, så åpner vi for en middag eller to til. Hverdagene er fortsatt i stort overtall.

Yonah sa for siden:

Signerer denne. Tror ikke jeg kommer til å spise så masse poteter el.l da, men noen ting vil jeg ha, ingen tar fra meg der herlige molded sallads etter bestemors oppskrift og kalkun med lofffyll eller potetgull med fløtesaus, akkurat DET spiser jeg til julemiddagen. Men tenker det blir mere alternativt knask og noen lavkarbokaker på lur. Mjøl er jo det verste jeg kan spise, reagerer mere på det enn sukker.

Margrethe sa for siden:

Potetgull med fløtesaus? Den var ny!

Yonah sa for siden:

Ikke nytt hos oss, hatt det på julemiddagen siden jeg kan huske;) Men ja, mannen stussa over det, prøvde og ble hekta:lol: Alle vi har hatt på besøk på kalkunmiddag prøver og må bare ha litt til:D

lionesse sa for siden:

Guri malla! Går det an, altså?

Jeg ser for meg ribbe! Medisterpølser er vel fy? Men kan jeg få en lefsebuss på julaften blir jeg lykkelig! Og litt surkål....

Kakene skal jeg fint klare å holde meg unna!

Margrethe sa for siden:

Fascinerende. Jeg skal på amerikansk Thangsgivingfeiring i slutten av måneden, kanskje det dukker opp der? Nok mat blir det iallefall

Jeg mener ingenting er fy på julaften! Det er jo julaften! Surkål er vel ganske greit uansett.

Carisma sa for siden:

Surkål, hvertfall den ferdige fra Nora o.l inneholder faktisk en god del sukker.

For min del skal jeg til svigerfamilien i hele 5 dager i julehelga, og har null kontroll på hva jeg har tilgjengelig av mat. Så det må nok gå som det går. Desto viktigere hva jeg spiser nå fram til jul.. :ja:

Margrethe sa for siden:

Takk for tipset. Jeg har kun spist amerikansk (tysk?) surkål etter jeg begynte å se på karbene og den inneholdt 5-6 karber pr 100 gram, omtrent tilsvarende hvitkål.

Jannicke sa for siden:

Jo, dere har vel rett i det, men for meg, som har spesifikke prøverørings mål og nå i januar, kan ikke unne meg å skeie ut i jula, ikke dete året.
For jeg må greie å gå ned max av det jeg kan frem til uti januar.

Omelett sa for siden:

Vi spiser ribbe, pølser og medisterkaker med poteter, rosenkål, rødkål og surkål. Og selvsagt brun saus og sjysaus. Til dessert har vi riskrem.

I år, som i fjor, spiser jeg ribbe med blomkålmos og brokkoli, og jeg skal lage multekrem i tillegg til riskremen. Jeg syns ikke det er noe offer å spise det jeg spiser, julemiddagen har aldri vært det helt store for meg uansett. Til kaffen skal jeg lage en eller annen kake uten mel og sukker og sette fram mørk sjokolade. Ellers blir det småkaker til gjestene som vanlig.

Hvis jeg fikk velge helt på øverst hylle hadde jeg servert ovnsbakt ørret med lavkarbotilbehør, men jeg tror resten av familien hadde protestert. :p Jeg er ikke den med mest interesse for tradisjoner, for å si det sånn.

martina sa for siden:

Jeg skal til svigermor i 4 dager i julen og da blir det så som så med kostholdet. Der er det loff og fint brød til alle brødmåltider, ikke noe rå grønsaker. Til middag er det kjøtt eller fisk med kokte poteter, der kan jeg bare kutte ut potetene. Men de andre måltidene blir værre, jeg blir stort sett alltid ganske sjaber under og etter besøkene hos henne.

Må bare si i tillegg at hun er verdens snilleste og hyggeligste å ha med å gjøre.

Omelett sa for siden:

Kan du ikke be om, eller ta med, grønnsaker å ha ved siden av? :)

Photobscura sa for siden:

Faktisk betyr diett livsstil (av dieta, på latin) ;).

Jeg spiser julematen, og tror det er liten krise med medisterpølsene, ellers spiser jeg ribbe og stekesjy. Potetene hopper jeg glatt over, liker ikke poteter. Jeg kjøpte med meg papadums (linseflatbrød) i fjor og hadde til julelunsjen, helt genialt! Uten mel, og med lav GI. Mamma holder tilbake en halv liter multe som er usukret, og jeg har en egen skål med usukret piska fløte.
Småkaker er jeg lite begeistra for, men det blir litt mørk sjokolade og nøtter. Jeg føler jeg seiler ganske greit gjennom jula, finnes vel knapt nok en høytid som med norsk tradisjonell mat er bedre tilrettelagt enn jula!

martina sa for siden:

Hvordan bruker du linseflatbrød og hvor får du tak i det?

Jeg kjøper mine som alt er ferdigstekt i pakker av plast, svart bunn og gjennomsiktig lokk (husker ikke merket) på Sultan (grønnsakssjappe på Grünerløkka), synes ikke de er fullt så gode de ustekte fra Santa Maria, samt at de blir veldig boblete. Kjøper smaksnøytrale til jul, men ellers har de også med hvitløk- og chilismak :)

martina sa for siden:

Takk for tipset, skal se om jeg kan finne det i Oslo sentrum i en av innvandrerbutikkene der.

Bare hyggelig! De er på størrelse med et middagstallerken, forresten, men er åtte- eller sekskantede. Lette å kjenne igjen :)

frkprym sa for siden:

Veldig godt tips. Jeg elsker indisk mat, men uten nan, ris og papadums blir det ganske stusselig. Men om papadums går (i hvertfall i begrensede mengder) blir jo dette nam igjen. Og da blir mannen glad, han elsker å lage indisk mat.

(Dessverre er favoritten min biryani, og det er jo minst 50% ris, så det blir vel ikke med det første, men kanskje en gang laaaangt i fremtiden med brun ris??)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.