Kan en eller annen som har greie på slikt prøve å lage en undesøkelse ang. svineinfluensa?
Det jeg lurer på er hvor mange av oss lavcarbere som tar sprøyta.
Og hvor mange som blir syke.(Før sprøyta eller før den virker)
Kan maten ha noe å si for om en får det eller ikke?
Mvh Grovsnus
Ha en mild svineinfluensa:)
Tenker du på om vi som spiser lavkarbo blir ikke så fort sjuke?
For da kan jeg opplyse om at jeg begynte på lavkarbo i mars, og har vært forkjøla 5 ganger allerede.. Men det er helt normalt for meg, jeg ligger slått ut en gang i måneden hele vinteren jeg og litt sjeldnere om sommeren..
Jeg har ikke tatt spøryta i dag, selv om det er andre gruppe med risikovaksinering i dag. Vi skal bort i morgen og jeg vil ikke ha bivirkninger av spøryta akkurat da, men det er massevaksinasjon neste uke alt her i kommunen.
Jeg var forkjøla et par-tre ganger i året får, men nå er jeg det så og si aldri. Og jeg tror det har med kosten å gjøre. Denne uka derimot brygger jeg på en ordentlig forkjølelse kjenner seg, og den linker jeg direkte til min uke med karbomat forrige uke :ja:
Både jeg, mannen og ungene skal ta den ja. Kommer ikke gjennom til legen, men uansett må vi vel vente til risikogruppene har fått tatt den og det er vel ikke før i midten av måneden eller noe sånt.
Nå er jo hele skoler og barnehager slått ut av influensaen, lærere i fleng er syke og skoleklasser står tomme. Og enda er vel ikke toppen nådd. Kjenner flere som har vært nær sykehusinnleggelse, så jeg SKAL ta den sprøyta asap.
Tok vaksina i går, helsesøster her jeg jobber troppa opp med tilbud siden jeg jobber med utsatte grupper.
Littegrann stiv i armen, ellers ingen reaksjon.Glad jeg tok den:D:D
Tok den igår, kjenner hvor den ble satt, litt ømt, men ellers ikke noen bivirkninger. Og denne ømheten kjente jeg ikke før igår kveld, 12-14 timer etter at sprøyta ble satt :)
siden jeg er bestevenn med håndspriten, ikke er i risikogruppe, enda ikke har fått influensaen på tross av at kjærsten jobber i butikk, ikke er all verdens ute og farter siden jeg er hjemme i mammaperm, ikke kjenner/henger rundt noen som er i risikogruppa osvosv, så lar jeg kroppen ordne opp i en evt influensa selv.
Alle som kjenner meg vet at jeg ikke har tatt sprøyta, så får de velge selv om de vil henge rundt meg eller ikke.
Her har ikke hverken lavkarbo eller høykarbo noe med hvor ofte, hardt og mye jeg er syk.. Er i grunn aldri ordentlig syk lenger.. Men kjenner at når man er flink på lavkarbo også skeier ut, så virker det som at kroppen har forsvaret nede.
Ser person etter person bli syk etter at de har tatt vaksina om dagen. Sikkert tilfeldig at de får influensa rett etter å ha tatt den, men det er påfallende mange som blir syke i tiden mellom da vaksina blir satt og da virkningen kicker inn.
Det er nok for det første litt tidlig å lage en undersøkelse blant oss lavkarbospisere vedr. svineinfluensaen, men det er nok uansett en kjensgjerning at sunt kosthold (og da mener jeg variert med mye forskjellige grønnsaker), nok og god hvile og riktig mengde fysisk aktivitet får bedre immunsforsvar, lavkarbo, eller ikke.
Jeg og min familie som består av mann og to barn, ingen av oss har noensinne hatt influensa, lungebetennelse, bronkitt eller noe lignende dette.
Vi har spist helt vanlig mat i alle år, brød, poteter, salat, grønnsaker, melk, frukt osv. Det vi ikke har spist så veldig mye av er godterier, brus og kaker. Samtidig så er vi en aktiv familie som har vært mye ute i skog, mark og fjell samt at guttene mine har holdt på med idrett siden de var små hele året gjennom i all slags vær.
Selvfølgelig har også vi vært forkjølet, snørrete og litt hoste, men det hører med til skjeldenhetene.
Jeg har begynt å spise lavkarbo nå, men det er for å kunne gå ned noen kg. Hvis jeg får influensa i år for første gang, så kommer jeg til å skylde på kostholdet (lavkarbo):D
Dette tror jeg er veldig riktig. Etter jeg hadde kyssesyken som 16. åring har immunforsvaret mitt aldri kommet seg skikkelig igjen. Og jeg spiser sunt og trener en del, så jeg har gjort min del.
Når det er sagt, har jeg ikke vært syk i høst enda. Men så har jeg heller ikke regn, snø eller kulde her jeg er :D
jeg tror nok ikke jeg kommer til og ta den.
eneste katagorien i "sykdommer" en kan sette meg i, er nok bare en sjelden, sjelden hodepine etter litt for mye Tv og data.. :rolleyes:
men husker jeg var forskjøla sist vinter. mere en det husker jeg ikke noe serlig stort av. tror jeg er heldig. :)
Jeg har greie på slikt og det du vil ha lar seg ikke gjøre på forumet. Ved å lage en undersøkelse her vil man ende opp med samme feilaktige svar som når "Tabloid" lar innringerne stemme og man alltid ender opp med et stort flertall stemmer for det ekstreme svaralternativet. Målinger blir ufattelig misvisende hvis de ikke utføres korrekt.
De eneste gangene jeg har vært sjuk de siste seks årene (levd regelmessig lavkarbo denne tiden), har vært når jeg har forsøkt å innføre små mengder brød i kosten . Dette beviser selvsagt ikke noe som helst, men jeg er rimelig sikker på at kostholdet spiller en enormt stor rolle i forhold til immunforsvaret. En ting jeg tror spiller en stor rolle, er at lavkarbere får i seg mer D-vitamin enn man gjør på et magert kosthold.
Spesielt om man f.eks er insulinresistent eller lignende, hvor høyt inntak av karbohydrater faktisk er en sykdom for kroppen i seg selv. Da er allerede ressursene opptatt med å slåss mot karbene.
Både jeg og guttungen har tatt vaksinen for ca en uke siden - ingen birvirkninger på noen av oss. Litt øm i armen dagen etter ca 10 cm rundt stikket - men ikke noe annet. Da var det verre da jeg var i Asia og fikk et par sprøyter i skinka - klarte omtrent ikke gå på en uke - lol
Jeg har enda ikke bestemt meg, vaksinen er ikke tilgjengelig før den 14.11. her jeg bor. Mannen min har tatt den, han er i risikogruppen. Jeg ble skikkelig utsatt for smitte på venteværelset til legen i går:eek:, der var det 2 stk influensasyke som satt og nihostet i hvert sitt lommetørkle. Måtte vente i over 1 time, gikk litt ut og inn.. vasket meg med desinf. såpe da jeg kom hjem, og fikk mannen min til å kjøpe tamiflu. Så nå er jeg spent ja!:confused:
Jeg, mannen og et av barna våre har sannsynlig hatt svineinfluensa. Vi voksne fikk en mild form, men den lille fikk kraftig. men fikk tak i tamiflu før det var gått 24 t, så det ordnet seg :) Men vi får jo ikke testet om det er det, men i følge legen var det i hvertfall ingen tvil på den lille. Så da regner vi med det...
Tok vaksinen for godt 1 1/2 uke siden. Er i risikogruppen. Var øm og småvond i armen et par dager, ellers ikke merket noen bivirkninger ! :) Og heller ikke sett noe til influensaen (bank i bordet) !
Generelt så blir jeg kanskje ikke mindre syk, men jeg har mye raskere restitusjon. Hadde astmabronkitt fra jeg var åtte, men har visst ''vokst det av meg'' (les: Det forsvant etter kostholdsendring for drøyt tre år siden), det vil si, før om jeg ble forkjøla så gikk det nesten alltid over i et minst månedslagt bronkittanfall, en sjelden gang i lungebetennelse. Nå er jeg syk i en uke eller to, og langt fra like utslått.
Jeg har med ganske stor sikkerhet hatt svineinfluensaen for en måneds tid siden (smittkilden var påvist), og det var helt greit, hadde klassiske influensasymptomer, og var slapp og litt inbomil en ukes tid, feber og hoste. Ikke noen særlig voldsomme greier, akkurat.
Jeg er i risikogruppen, men har ingen planer om å ta vaksinen. Er noe mystifystisk med hele greien....
Min kusine og samboer tok den, og fikk influensaen uken etter. Rart at den plutselig skal ekspandere så voldsomt etter at vaksinen kom, og ikke før...
Høykarbo stresser kroppens immunforsvar og slimhinner og gir næring til bakterier. Jeg ville gjort helt motsatt, når man er syk bør man passe på å få i seg vann og evt vitaminer. Sukker trengs ikke da man kan leve meget godt i feks ketose eller på fettforbrenning.
Jeg har diabetes 2 og har tatt vaksinen for en uke siden. Ingen bivirkninger utover en litt øm arm i 2 dager.
Personlig så har jeg litt vanskelig for å se hva som er så galt med å ta vaksinen. Det verste bivirkningen jeg har hørt om er lungebetennelse.
Den værste konsekvensen av å ikke ta vaksinen er død så jeg syns ikke det var et spesielt vanskelig valg å ta.
Annika Dahlqvist,den mye omtalte fett doktorn i Sverige,mener at alle som eter LCHF har stort beskydd i maten.Selv skal jeg ikke ta spröyta.Når symptoner på forkjölelse/influensa kommer,eter jeg masse rå vitlök.Ellers drikker jeg minst et glass vann med eple-eddik hver morgen.Det har gjort at jeg ikke er ofte forkjöla.Og så er det viktig å slutte snuse og röka.Det svekker jo immunforsvaret enormt!
Man må selv avgjøre om man vil vaksineres eller ikke.
Pr idag antar man at 6-700000 nordmenn har vært eller er smittet og 17 mennesker er bekreftet at har dødd ifm sykdommen. Kun 2 mennesker er definert som å ikke ha vært i risikosonen. 6-700000 er unormalt mange, men så er også veldig få immune mot denne smitten, uten at dette skal bety at smitten er særlig farlig relativt sett andre influensasykdommer.
Slik jeg vurderer det har sykehusene blitt tatt litt på senga med tanke på rask og riktig behandling av alvorlig syke mennesker, men at de de siste 2-3 ukene har hatt meget god beredskap og kunnskap. Tror vi kan føle oss trygge der.
Jeg synes at risikoen for vanlig friske mennesker er mikroskopisk, snarere sånn ca 2/500000 dvs sånn ca 0. Nå er vel også risikoen for alvorlige bivirkninger for å ta vaksinen også forsvinnende liten for enkeltmennesket.
Mitt eneste ankepunkt er vel at en massevaksinering på bakgrunn av slik statistikk som over ikke er berettiget og at sjansen for alvorlig følge av smitte ikke er særlig større enn alvorligere bivirkninger fra vaksinen.
Men for hver enkelt er det forsvinnende liten sjanse for alvorlige følger uansett hva man gjør.
Tok vaksinen for 2 uker siden i og med at jeg er i risikogruppen. De 3 påfølende dager var ikke noe særlig å lengte tilbake til. Hadde VELDIG vondt i armen, og mistet nattesøvnen i disse tre nettene - det var umulig å finne en god liggestilling- I tillegg hadde jeg influensalignende symptomer - men alt var over etter 5 dager.:o
vaksine inneholder immuntriggende stoffer (ikke viruset) som gir feks influensalignende symptomer. Dette for å booste virkningen av selve virus-vaksinen.
Hmm, leste at det nå er innrapportert 35 alvorlige tilfeller av bivirkninger fra influensavaksinen Pandremix hittil til legemiddelverket. Ingen dødsfall, heldigvis, men en alvorlig bivirkning er definert som fra sykehusinnleggelse og forlenget sykehusopphold, vedvarende betydelig nedsatt funksjonsevne eller funksjonskapasitet til alvorligere ting.
Jeg har ikke oversikt, ingen har antagelig det, på hvor mange som har tatt vaksinen. Men dette underbygger min holdning om at massevaksinering ikke er riktig. Vaksiner skal brukes med omhu, slik vi har gjort med alvorlig dødelige sykdommer tidligere og feks til mennesker i risikogrupper.
Som de hadde fått inn i basen. Og visstnok så talte bare de bivirkningene som var registrert i databasen. De innrømmet å ha ganske mange rapporter liggende, men siden de ikke var punchet inn enda, kunne ikke de telle med. Det kunne gå noen uker får de ble registrert inn. :cool:
En interessant måte å få mer positive tall på.... :rolleyes:
Da tallet på 35 alvorlige bivirkninger av vaksina kom ut i media, så ble det sagt at det var 700 000 vaksinerte. Litt lenger opp i tråden blir det sagt at det antas at det er rundt 6-700 000 personer som har hatt svineinfluensaen, og at det er 17 personer som har dødd av det. Noe som skurrer da... Det er jo tydelig bevis på at det er farligere å ta vaksina enn å gjennomgå influensaen!:eek:
Og på radioen ble det sagt at alvorlige bivirkninger ble regnet som død, nevrologiske forstyrrelser som tap eller nedsatt funksjonsevne, og andre alvorlige sykdommer...
Her om dagen kom det fram at det i Hedmark og Oppland har vært 1000 personer som har vært forsøkskaniner for svineinfluensavaksina. Dette har visst vært på oppdrag fra legemiddelfirmaet GSK, og det har pågått i hele 5 år! :eek:
Det ble sagt at ingen av de 1000 som var med i forsøket fikk alvorlige bivirkninger, men det ble ikke sagt hvilke type mennesker som var med eller hvor mange av de 1000 det var som faktisk fikk den ekte vaksina... Ikke så mye å stole på da, med andre ord...
Og nå skal Norge (selvfølgelig) være de første ut (i et nytt oppdrag fra GSK) til å bruke 60 spedbarn som forsøkskaniner!!!:eek: Aldri i livet om de hadde fått satt den vaksina i mine unger!
Jeg har også hatt sår hals, vondt i nakke og hode, veldig tett, noe slapp, men ingen feber. Klarte meg bra med Paracet og nesespray. Fikk også beskjed av lege om å holde meg hjemme fordi det mest sannsynlig var svineinfluensa, siden min datter også hadde hatt noe lignende.
Jeg tenkte også at hva om det ikke var svineinfluensa jeg hadde hatt, og jeg da får det senere. Men det er jo myndighetene som har bestemt at det skal være slik...Det fikk jeg også beskjed om på legekontoret. Har man vært i kontakt med lege, så må man bare følge det som blir sagt.
Litt merkelig å bare kunne få stilt en diagnose via telefonen... og at man ikke får teste seg. Går over stokk og stein det her med sivneinfluensaen - og det er rett og slett farlig! :eek:
Så enkelt kan det gjøres... : Tamiflu-pakningene som nå selges fritt over disk i norske apotek, er i ferd med å gå ut på dato. Derfor har myndighetene bestemt å forlenge holdbarhetstiden med to år.
I uåpnet pakning har de fleste medisiner(tabletter) ubegrenset holdbarhetstid om de er oppbevart riktig!
Spurte legen min en gang og han fortalte at da han som ung lege hadde militærtjeneste, fikk de bare medisiner som ikke lengre kunne selges på apotekene!
Dersom konsistens og farge ikke har endret seg, er det ikke noe problem å bruke pille som har gått ut på dato!
Interessant med poll. Men jeg tror det kan bli (veldig?) unøyaktig.
Mange sier "ingen bivirkninger" - etter en ukes tid..
Akkurat som med el-følsomhet, eller oppdagelse av kreft hos teleoperatører, så får ikke alle anafylaktisk sjokk i det sprøyta settes i. Vanligvis kommer effektene senere i livet, måtte det være, redusert immunforsvar eller sterilitet. Det er helt unaturlig for en (steinalder?) organisme å ta ett skudd med bakterier med kvikksølvblanding i kroppen. Uansett hvor liten dosen av kvikksølv er, er den SVÆRT uheldig for kroppen og evt. avkom.
Det er ingenting som er mer sikkert enn at vaksinen er et profittjag fra GKS - som (smart nok) også har fraskrevet seg all ansvar fra evt. død og bivirkninger. Det er virkelig overraskende at en organisasjon som FHI får så stort spillerom. Som med lavkarbo-kosthold, har alle gangbare alternativer til vaksineskuddet blitt latterliggjort, måtte det være høydoser vit. C, ionisert kolloidalt sølvvann, vit. D, immiflex osv. Jeg er allikevel glad for å se at så mange av oss lavkarbo holder sammen mot dette presset! Mat&Helse og FrittHelsevalg har vært gode medspillere på dette så langt, stå på - og ikke ta skuddet :)
Direktør i Folkehelseinstituttet, Steine Larsen, sier på nettet at det er med tanke på denne situasjonen nå (at viruset har mutert) at det er innkjøpt vaksine for hele befolkningen. :confused:
Så altså; i juni/juli 2008 visste Jens Stoltenberg at det høsten 2009 skulle komme et svineinfluensavirus som skulle ramme hele befolkningen, og han visste også at det skulle mutere??? HALLO! Mannen har skjulte evner, han er jo synsk!:eek:
Og på TV2 nyhetene i kveld sies det at de regner med at det nye viruset ikke er spredd blant befolkningen, fordi det ikke smitter mellom mennesker...:confused:
Men de oppfordrer til å ta Tamiflu og vaksine, for dette skal også virke på det nye viruset som da altså ikke er ute blant befolkningen, og som ikke sprer seg mellom mennesker...:eek:
Sitat fra daglbadet:
" Vi har nå vaksinert nær én million nordmenn, og til sammen er det meldt om totalt åtte dødsfall og seks spontanaborter i etterkant av vaksineringen, sier avdelingsoverlege Steinar Madsen i Statens legemiddelverk til Dagbladet.
Alle de døde hadde ulike underliggende sykdomstilstander før de ble vaksinert forteller Madsen, og sier at de derfor er ganske sikre på at dødsfallene ikke har noe med vaksinen å gjøre" www.dagbladet.no/2009/11/20/nyheter/helse/influensa/9137500/
Alle som har dødd av influensaen untatt to hadde også underliggense sykdommer/var i en risikogruppe. Da kan man jo si at de ikke har dødd av influensaen da? :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.