< Tilbake til oversikten

Endre filosofi? Trenger råd

mona42 sa for siden:

Hei igjen...
Nå har jeg skrevet samme innlegg fire ganger og hver gang blir siden blank når jeg prøver å legge inn tråden...:(
Prøver igjen, men med kortere innlegg og uten mine gode poeng:)
Kort sagt:
Jeg lurer på hva dere tenker når jeg sier at jeg vil endre filosofi fra ketolyse til lavkarbo for livet. Jeg har gått ned 3 kg. på 7 uker. Synes det går veldig trengt...
Typisk dag for meg er:
Frokost: 1-2 skiver med nøttebrød, smør, proteinrikt pålegg og eks. mayones
Lunsj: salat, skinke, egg, fetaost med olje
Middag: 1 stk. kjøtt, kylling eller fet fisk. Tilbehør: blomkålmos, jukseris og kokt broccoli. Sopp stekt i smør og kokt inn med fløte.
Kvelds: litt ost, nøtter eller bit sjokolade. Glass vin (må ha dette av og til)

Er vel ikke en typisk dag på ketolyse..? Feil fett eller for mye for lite? Jeg er jo blandt dem som ikke orker å veie og telle karber..
Føler jeg ikke helt lever på ketolyse, men på lavkarbo likevel. Klarer ikke tilføre nok fett eller om det er feil fett. Vil jeg på sikt gå ned i vekt? Jeg bytter jo ut slik at maten er riktig..har saumfart oppskiftsidene her, så har fått mange gode tips....

Så hvis noen har noen tanker eller meninger om dette så værsågod...
Siden jeg synes det er lett å leve lavkarbo, må det være lurt å endre til dette. Føler det vil bli mye mindre stress for meg, å kalle det lavkarbo hvertfall....

Hilsen ei som gjør så godt ho kan....

mofe sa for siden:

Ved første øyekast ser dette ut som for lite mat? Jeg ville kuttet ut nøttebrødet, og heller lagt inn en svær frokost, type 3 egg, bacon og en haug med grønnsaker..

Og vin? Den må nok kuttes ut, unn deg heller et glass i UKA, ikke et glass om dagen. Og sjokolade? Bort med den! :ja:

Og nøtter på ketolyse? Har du regnet ut hvor mange karber du spiser om dagen, egentlig?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dersom det er ketolyse du har tenkt å følge og hovedhensikten er vektnedgang da bør du se på følgende.
Matvarer som kan hindre vektnedgang: nøtter, tomater, erstatningsprodukter som for eksempel brød, søtningsmidler og alkohol.
Når det gjelder kjøtt og fisk husk å velge de fete alternativene husk at kylling er ikke særlig fett.

Så da må du vurdere om du er villig til å prøve å kutte ut: nøttebrød, nøtter, sjokolade og vin.
[color=#000000][/color]
…og som mofe sier husk å se på antall kh pr dag, bl.a. ved å spise nøtter kan kh inntaket fort bli for høyt.

mona42 sa for siden:

Hei dere...
Det kom litt feil ut her...
Jeg drikker ikke vin hver dag, men ett par glass i helgen...;)
1 bit sjokolade kanskje 3-4 ganger per uke
Nøtter spiste jeg mer før, men har jo nå erstattet det med nøttebrød da:o
Ser jo at jeg godt kan prøve å kutte ut både sjokolade og nøttebrød..

Jeg har tellt et par dager, og ligger på mellom 10 og 20 karber...men synes telling blir for mye stress..
Derfor spør jeg om det er bedre å bare skifte til lavkarbomat enn å stresse med å være i ketolyse? Men at man da må være forsiktig med fett? Og må man enda telle karber på lavkarbomeny? Men at det er vel mer enn 50 karber der?
Takk igjen for svar:)

mofe sa for siden:

Lavkarbo er alt fra 10 til over 100 gram kh om dagen :)

Hvor mye er det du skal ned da? :) Ketose passer best på de som skal ned 10+ kilo, og uansett så er det alltid sånn at jo færre kilo du har å ta av, jo tregere går det.

Skjønner at du syns det blir stress med å telle karbene, men det er lurt å gjøre i starten, så får du en følelse av hvor mye/lite som skal til for å fylle kvoten :ja:

Prøv å kutt ut sjokoladen og nøttebrødet, pøs på med gedigen frokost (med MASSE fett), pass på å få i deg nok proteiner, og spis NOK. Gi de noen uker, og gjør opp ny status da. Er mitt råd :)

Yonah sa for siden:

Øh, du har jo gått ned 1/2kg i uka i gjennomsnitt! Det vil jeg si er kjempebra!

Og spiser du virkelig bare grønnsaker en gang om dagen? Få i deg grønt til hvert måltid.

mona42 sa for siden:

Hei.. jo jeg har hvertfall gått ned..er jo ikke misfornøyd med det, men jeg hadde kanskje andre forventninger.
Spiser litt grønt til frokost.. nesten alltid blanda salat til lunsj. Og middag, broccoli, blomkål, sopp osv.. er veldig glad i grønnsaker..
Det jeg lurer på her er egentlig om det å leve på lavkarbomat gjør at man går ned i vekt ift. det å spise vanlig brød, poteter, ris osv?
Fordi hvis jeg kan det, uten å telle og veie, men spise sunn og ren mat, ja da har jeg funnet en ny livsstil for meg...
Har over 15 kg jeg vil ta av.... og er bare knapt 160 så det vil synes godt.

Kitt sa for siden:

Mange går jo ned masse på generell lavkarbo! Det kan nok ta litt lengre tid, men er vel enklere å forholde seg til for mange.

Jeg kan ikke kjøre generell lavkarbo av den enkle grunn at det er så mye lettere å skeie ut når man ikke skal holde seg i ketose!:eek:
Har hatt perioder hvor jeg har ønsket et litt mer avslappet forhold til mat, ferier etc, men det har stort sett sklidd ut etter en stund.
Kan jo unne meg litt, og litt og ........masse!:eek::eek::eek:

Klarer du å moderere deg, så er det jo ikke noe problem å følge generell lavkarbo!

Margrethe sa for siden:

Alle dietter handler til sist om å innta mindre energi enn du forbruker. Jeg vet noen her inne er uenige - men jeg har fortsatt det synspunktet. Karbohydrater i form av brød, pasta og ris gir ganske mye energi og mer enn fiberholdige grønnsaker. Dessuten føler du deg gjerne mettere på lavkarbo og da spiser du også mindre. Egentlig er det "spis mindre, tren mer" men sagt på en annen måte :D

mofe sa for siden:

Noen her er uenige, ja :ja: ;)

Margrethe sa for siden:

Det regnet jeg med - og det er helt lov. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.