< Tilbake til oversikten

Lavkarbo, medisiner og vektoppgang?

Serenio sa for siden:

Jeg og kjæresten min har levd lavkarbo i snart 2 mnd. Vi spiser det samme (vi er sammen omtrent 24 timer i døgnet), han spiser noen ganger heller litt mindre enn meg, i hvertfall færre måltider - jeg blir ofte sulten på kvelden, det gjør ikke han. Jeg har gått ned 10 kg og han har gått OPP 2! Han har har vært i ketose i mange uker også. Men han spiser en del medisiner, bl.a. smertestillende og antidepressiva. Er det noen som har noe erfaring med lavkarbo og medisinbruk? Ingen av oss er i stand til å være fysisk aktive pga. handicap. Sånn til info.

Hva kan vi gjøre for å få i gang vektnedgangen hans?

frifuggel sa for siden:

Jeg vet at om jeg brulker Voltaren, så stagnerer jeg, eller går opp.. Mange medisiner kan ha innvirkning på vekt, hvilke er det han går på? Godt mulig det er andre her inne som går på det samme, eller har gått på, og som kan si noe om slike bivirkninger.

Kan jo også være at han spiser for lite.. Både mengde og andelen fett. Ikke enkelt, dette!

Photobscura sa for siden:

Noen antidepressiver øker jo matlysten, vet jeg. Det kan jo hende han spiser mer enn han trenger? Igjen er det også flere medisiner gjør at kroppen samler vann.
Nå snakker jeg bare ut fra hva andre jeg kjenner har opplevd i forhold til f.eks antidepressiva og smertestillende.

Serenio sa for siden:

Han spiser ganske mange forskjellige medisiner, bl.a. Voltaren, Lyrica, Truxal, Cipramil pluss noen fler jeg ikke husker navnet på. Men dette er ting han ikke greier seg uten da, så hva gjør han da liksom? Tror ikke han spiser for lite, men vi bruker mye fett i maten, eller dvs. vi har liksom ikke tenkt så mye på fettinntak, bare fokusert på karbene.

Det er bare så trist å se ham gå på vekta og bli like skuffa hver gang.

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg heller mot at det er medisinene som gjør at han går opp i vekt.
Aner ikke horfor, men kanskje påvirker det blodsukker/insulin på en negativ måte?
Eller, min erfaring med medisiner jeg tok for noen år siden var at kroppen min holdt på vann i store mengder.....

En annen ting som slår meg er det at du skriver at han spiser mindre enn deg, og færre måltider.
Sikker på at han får nok energi?
Kroppen kan gå på sparebluss på LCHF også.
Dere børfokusere på inntaket av fett også, for det er der energien ligger.

Hva spiser dere ellers av mat?

steinar78 sa for siden:

Har endel erfaring med slike medisiner. Antipsykotika er døden for folk som skal slanke seg. Bivirkningene er kraftig vektøkning på omtrendt samtlige. Antipsykotika virker inn på apetitt "senteret" i hodet og gjør at man konstant er sulten og sugen på mat.

Lyrica er også en medisin som har vektøkning, appetitt økning som bivirkninger. Se her på mest vanlige bivirkninger fra felleskatalogen:

4. MULIGE BIVIRKNINGER .
Som alle legemidler kan LYRICA forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Svært vanlige bivirkninger som kan oppstå hos mer enn 1 av 10 personer er listet under:

•      Svimmelhet, trøtthet. 

<strong>Vanlige bivirkninger som kan oppstå hos mer enn 1 av 100 personer er listet under: </strong>

•      <strong>Økt appetitt</strong>. 

•      Oppstemthet, forvirring, endring i seksuell interesse, irritasjon. 

•      Oppmerksomhetsproblemer, klønethet, hukommelsesforstyrrelser, skjelving, taleproblemer, kriblende følelse . 

•      Sløret syn, dobbeltsyn . 

•      Svimmelhet . 

•      Munntørrhet, forstoppelse, oppkast, luft i magen . 

•      Ereksjonsproblemer. 

•      Hevelse i armer og ben, følelse av å være full, unormal gange . 

•      <strong>Vektøkning</strong>

Antidepressive kan også i noen tilfeller gi økt appetitt, men det er forskjellig fra merke til merke. Cipramil skal være rimelig snill der, så tror "problemet" er truxal og lyrica.

En ting han kan gjøre, er å ta opp dette med lege/psykiater. Prøve ut en annen medisin. Abilify har jeg hørt skal være vektnøytral, så kanskje han kan prøve ut den og heller prøve å kutte ned på truxal. Cipramil skal også være rimelig vektnøytral.

Utrolig synd at slike medisiner på en måte ødelegger MYE for folk ved å gi fedme som resultat. Da hjelper ikke at div. psykologiske sykdommer er borte, når man må slite med lavt selvbilde pga. fedme. Har en venn som gikk opp 45kg BARE på grunn av medisiner (overspising og vann).

Det er håp, snakk med legen. En annen ting han kan prøve er medisiner som kontrollerer sulten. Reductil f.eks. Da blir man ikke så sulten hele tiden...

Håper du har litt mere å gå etter nå. Bare å sende mail hvis du vil snakke mer "privat" :)

Ikke for å grave, men hva bruker han truxal til? Jeg brukte det en periode, og hadde skremmende fæl virkning av det. Det skulle forebygge angst, selv om det er antipsykotisk. Så jeg gikk over til sobril i stedet for. Nå bruker jeg det bare unntaksvis, forsåvidt. Men jeg hadde også litt problemer med apetitten på truxal, og det forsvant når jeg slutta å bruke det.

Serenio sa for siden:

Takker så mye for tilbakemeldinger! Jeg har fått svar fra hun legen, Annika D. også, og han har vært hos fastlegen i dag med samme spørsmål. Det er nok medisinene som er synderne, ja. Dessuten var det Cipralex og ikke Cipramil. Min feil..

Men for å ta noen ting her. Han har ikke sultfølelse i det hele tatt, og spiser når jeg spiser, ellers glemmer han det. Vi har scanna gjennom Felleskatalogen også, og ser at det er masse av medisinene hans som ikke akkurat bidrar til vektnedgang.

Jeg har laget en matblogg, serenio.wordpress.com - der fins det stort sett oversikt over det vi spiser. Ikke alt jeg greier å blogge altså, men mesteparten.

Men jeg tenker, siden jeg går ned (men jeg er riktignok også vektoperert, det kan jo bidra litt selv om det er snart 7 år siden - OG jeg har greid å gå opp 20 kg til tross for det?) - så burde han også gå ned hvis det ikke var for disse medisinene? Menn bruker jo erfaringsmessig å gå ned fortere enn oss kvinner også, eller hva?

Jeg vet da søren hva vi skal gjøre egentlig. Bare fortsette, lære mer, teste og ikke gi opp? Jeg er fortsatt fersk i dette selv og gjør sikkert feil jeg og? Det er tvilsomt om han burde slutte med medisinene også, men det er fint at dere kommer med alternativer som kanskje kan funke bedre. Vi takker i kor her. :)

Veldig fin holdning! Gi ikke opp :)
Det er også mange som erfarer bedre mentalhygiene (meg selv inkludert!) ved omlegging til et kosthold med mindre raske kabohydrater, mer fett og generelt ren mat. Jeg sier ikke at han sikkert kan slutte med medisiner, men at det er en viss mulighet for at tilstanden kan bedres, og uansett så legger man et godt grunnlag for stabilisering av hormoner. Særlig om blodsukkeret er ustabilt så vil jo det føre til større topper og bunner i humør og dagsform. Lavkarbo er med på å holde blodsukkeret stabilt, og jeg vet med meg selv at jeg har mer mot og humør, og kortere dårlige perioder enn hva jeg hadde på karbomat.

steinar78 sa for siden:

Så du mener at dere spiser akkurat like mye? Og du har selvfølgelig full kontroll over absolutt alt han spiser til enhver tid?

Hva om han faktisk spiser når du ikke veit om det? Enten det eller at han KUN legger på seg vann!

Bivirkningene på medisinene gjør av man legger på seg fortere fordi man spiser mer. Hvis han da ikke spiser mer eller er sulten, så må ha legge på seg vann... Hva annet skal kroppen bruke til å vedlikeholde vekta med?

Høres ut som noe skurrer her. Ikke for å være frekk eller noe altså. Bare prøver å hjelpe.

Jeg har klart å legge på meg uten å spise for mye. Jeg fikk etterhvert intoleranse mot kasein, det vil si at kroppen ikke klarte å benytte seg av melkeproteinet, og jeg la på meg flere kg uten å overspise eller sprekke.
Det kan være flere grunner enn det som synes med en gang, altså.

Serenio sa for siden:

Bare en kjapp oppdatering om kjæresten min. Han har begynt å gå ned!! Vektnedgangen går ikke like fort som for meg, men det er helt tydelig nå, ca rundt -5 kg. Så det er håp! Hurra!

Kanutten sa for siden:

Jeg gikk opp 20 kg omtrent over natta da jeg gikk på Cirpalex og Truxal. (truxal var mot indre skjelvinger, skjelvinger ala dem man kan få etter et koffeinkick). Og ramla fort ned igjen da jeg slutta med dem... :o

camryn sa for siden:

Så bra!

Får håpe han ser andre positive helseforandringar etter omstillinga og, lykke til. :)

Lofus sa for siden:

Har han fått håvninger? jeg fikk veldig mye veskesamlinger i kroppen da jeg gikk på lavkarbo og medisiner. Leveren jobber hardere blant annet og man trenger karbo! jeg gikk ned i vekt/hevelser da jeg begynte å spise mer karbo. tror det skal til for at medisinene skal ha bedre virkning også.

Trolljenta sa for siden:

Så bra. Har dere gjort noen forandringer på kosthold eller med medisiner eller har han kanskje bare trengt lenger tid enn deg på å komme i hormonbalanse?

Serenio sa for siden:

Dere hadde nok rett i at han spiste litt for lite, særlig fett, så han har økt på litt av det. Det går fortsatt ganske sakte, men det syns ihvertfall nå på magen hans nå at kosekula har blitt mindre! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.