< Tilbake til oversikten

Enda en grunn til å slutte å røyke ...

mofe sa for siden:

Sitter og leser til eksamen nå, og leser om KOLS;

"Dette er en sykdom som øker i omfang. 15-20% av røykerne får symptomgivende KOLS, og minst 30% av røykerne har nedsatt lungefunksjon.)

Visste ikke at tallene var så høye! :eek: I tillegg har man jo den økende kreftfaren..

Jeg har begynte å røyke ute på verandaen, og har gått fra 30-40 røyk om dagen, til under 10 om dagen. Snart er det stumping som gjelder!!! :ja: :ja:

Fluke sa for siden:

Jeg er litt redd denne diagnosen, for det viser seg dessverre at enkelte leger stiller diagnosen uten å sjekke skikkelig. Mormoren min hadde blodpropp i lungene, og de kalte det KOLS uten å sjekke skikkelig. Dette gikk hun med veldig lenge før hun kom seg til annen lege for å få en ekstra sjekk. Morfaren til en jeg kjenner hadde lungekreft, men fikk diagnose KOLS. Da kreften ble oppdaget var det for sent. :(

Men ja: Røyking gir skumle sykdommer, og man bør ikke drive med denslags.

Iset sa for siden:

Huff ja, mamma har Kols og ca. 20 % lungekapasitet. Hun er ikke på pustemaskin enda, men det skal ikke mye til før hun havner på sykehus og ikke får puste osv. Hun har klart å slutte å røyke nå men har sprukket flere ganger før så jeg krysser fingrene for at hun klarer det denne gangen. Legene ga henne ca. 5 år igjen for 7-8 år siden, om hun fortsatte røykingen. Det gjorde hun jo, og lever "på overtid" ifølge dem. Men vi får nå se.

Jeg er så glad jeg ikke røyker, jeg hater røyk og blir kvalm bare jeg tenker på at noen driver med sånt. Mamma skal dø av en sykdom som har kommet av noe så teit som røyking ... At noen vil ødelegge livet sitt på den måten er ufattelig. Men så ser jeg jo hvor vanskelig det er å slutte også, jeg klarer nok ikke helt å sette meg inn i det. Men uansett - røyking er galskap.

mofe sa for siden:

Huff ja, det er så meningsløst.. Har mammaen din prøvd alt? Hypnose, TFT? Kjenner to nå som har sluttet vha. hypnose, selv skal jeg snart prøve TFT.

Mamma har nedsatt lungekapasitet hun også, rundt 60-70% tror jeg det er. hun fikk beskjed at hvis hun ikke sluttet, kom hun til å måtte bruke lungemaskin innen et par år. hun klarte heldigvis å slutte (vha. medisin), og jeg er så stolt av henne - hun er 57 nå, og hadde røyka siden hun var 17..

Lava sa for siden:

Huff ja, er der i tankene jeg og, måbare finne en dato å slutte på,
som ikke kommer for brått på..

Carisma sa for siden:

Ikke sett en dato! Jeg forsøkte det noen ganger, og sprakk så det sang hver gang... :o Derimot fant jeg ut at jeg skulle konkurrere litt mot meg selv om hvor lenge jeg kunne gå uten å tenne meg en røyk. Det fungerte mye bedre. Da var heller ikke alt ødelagt når jeg tok en røyk, men det var bare å begynne på nytt og prøve å slå meg selv. Og plutselig, etter sånn omtrent 3 uker, så røykte jeg ikke lenger :eek:

Amalie1967 sa for siden:

He he kanskje det er trikset:-)
jeg går å grubler veldig på røyken om dagen... røyker 20-30 om dagen... er jo fulstendig krise når du ønsker å legge om livstilen og skal trene...

Min ide for meg selv i dag var jo kanskje å prøve å trappe ned til ti. så 5..

Men din idé hørtes jo strålende ut:-) Leeeeeer hadde vært no å lure seg selv til å slutte å røyke:-)

Fluke sa for siden:

Jeg leste boka til Alan Carr. Den funket faktisk for meg, selv om jeg aldri hadde trodd det.

Carisma sa for siden:

Ja, jeg syns det funket veldig bra. FØr når jeg hadde absolutte datoer, og sprakk på en røyk kunne jeg jo like gjerne røyke opp hele pakka... og så var jeg igang igjen.. Med den konkurrasnen var en røyk bare en ny start liksom :D

Anne sa for siden:

Mamman min døde av lungeemfysem...noe ala Kols, alt for ung (69). Etter mange års forferdelig slit med lungene og helsa. Unner ingen å ha det som henne de fem-syv siste åra i sitt liv. Hver dag var en kamp for å få puste.:(:hylgrine:

Carisma sa for siden:

Mora til en god kamerat av meg hadde det samme. Jeg møtte henne aldri, men så bare bilder av henne. Alltid med surstoffmaske og stativ med seg, og før hun havnet på radiumhospitalet kunne hun ikke gå tre meter i sitt eget hjem. Hun levde de tre siste årene på radiumen... :( Hun ble bare litt over femti... Det verste med det er kanskje alle årene hun stod i donorkø, og det aldri dukket opp noe fordi alt for få donerte.

mofe sa for siden:

Huff ja, sant det der med donorer!

Ja til offentlig register, sier jeg bare.. Fatter ikke hvorfor vi ikke har det! En lapp i lommeboka liksom, hvor mange er det som har det? (Jeg har, forøvrig + informert de nærmeste).. Tenk på alle de som faktisk kunne tenke seg å være donor, men ikke har giddet å hente seg lapp på apoteket, eller ikke fortalt det til sine nærmeste..

Iset sa for siden:

Så flott! Merker hun forskjell? Mamma sier hun blir et nytt menneske etter bare noen DAGER uten røyk. Hun har sluttet ved hjelp av medisiner ja, disse tablettene som er ganske nye og som skal ta de verste abstinensene, hun fikk dem av legen og sier de funker ganske bra.

Lava sa for siden:

Det var akurat det jeg tenkte på i dag! :eek:
At jeg bare skulle la være å røyke èn dag liksom, og kanskje enda
en dag osv... hmmm.
kanskje det er tingen.

Iset sa for siden:

Jeg har ikke donorkort men det er ikke vits uansett, alle mine nærmeste + fastlegen vet at jeg vil være donor. Det jeg synes, er at ALLE bør blir satt opp som donorer fra fødselen av, eller fra feks. 18 år, og så kan de/foreldrene heller skrive dem av lista manuelt. Fatter ikke hvorfor det ikke er sånn??

mofe sa for siden:

Ja, egentlig enig der! Blir nok sånn etterhvert også.. om noen hundre år..

Så bra at mammaen din har klart å slutte å røyke da, misforstod jeg. Ja, mamma merker veldig forskjell, spesielt på pusten, nå orker hun flere ting, selv om ikke alt som vi andre. Type på fjellturer og sånt bruker hun evigheter opp bakker, men men. også har hun jo så klart gått opp rundt 10 kilo i vekt, men det gjør ingenting, hun var helt skrapa før, så.. Jeg er utrolig stolt av henne!

Carisma sa for siden:

Men kan overvektige og syke være donorer da? Jeg trodde våre organer var ubrukelige blandt annet pga fett i organene?

Iset sa for siden:

Jeg aner ikke, men det finner de jo ut når det gjelder. Jeg kan jo sette meg opp som donor nå, legge på meg 50 kg og bli syk om noen år, og står fremdeles som donor. Det blir jo det samme.

Iset sa for siden:

Høres helt ut som mamma. Hun var også skrapa og har lagt på seg 10-12 kg etter røykeslutt og ser bedre ut nå. Hun har imidlertid hatt spiseforstyrrelser hele livet og sliter veldig psykisk med vekten nå selv om hun enda er tynn. Huff. Men hun går på turer og er blitt ganske så sprek, den siste turen gikk faktisk til Prekestolen. Men da var hun dårlig etterpå altså, for hun har MS i tillegg.

Areola sa for siden:

Det er jo en avgjørelse legene tar når uhellet er ute. Man jo ikke bruke organene selv om man er i et sånt register, problemet er nok større andre veien, at fullt brukbare organer ikke blir brukt, fordi pårørende ikke vil det.
Jeg er også veldig for organdonorregister man må melde seg ut av, og fikk meg organdonorkort når jeg var rundt 18. Jeg har ikke noe bruk for mine organer om jeg er hjernedød, og om bare øynene mine kan brukes, er det verdt det uansett :ja:

mofe sa for siden:

Og jeg leser mere pensum..

"Røyking forkorter gjennomsnittlig livet med 8 år".... :eek:

Først eksamen neste uke nå, så stumping!!! :ja:

mofe sa for siden:

.. og jeg leser videre..

"Passiv røyking antas å være årsak til 600-800 tilfeller av blodpropp i året."

Iset sa for siden:

Usj. Jeg blir helt sinnssyk når jeg tenker på at det fremdeles nå, i 2009, finnes foreldre som røyker inne i biler og hus når det bor barn der. Jeg skjønner jo ikke at noen vil røyke inne i hus eller biler uansett, det senker verdien på både bolig og bil betraktelig (svigermor kjøpte splitter ny bil i fjor, svindyr flott bil rett fra fabrikken, nå er den innrøykt så det holder ...). Men det er såklart mye verre å utsette BARN for sånt.

Heldigvis er det ikke mange i forhold til for 20 år siden. Jeg vokste jo selv opp i en tåke av røyk, og jeg kjenner at jeg aldri helt slutter å være irritert på mamma for det, for selv om man ikke visste like godt da som nå hvor skadelig det er, så MÅ hun (og andre) ha visst at det ikke akkurat er behagelig for små barn å vokse opp slik som det.

Fluke sa for siden:

Jeg mener at om det er så farlig som de påstår, så bør de forby det -ikke tjene penger på avgifter på folks ulykke. :(

Lillebille sa for siden:

Hvordan er det å slutte å røyke når en går på ketolyse, er sjansen mindre for å gå opp i vekt da enn den er på et vanlig høykarbokosthold? Kan en forvente en ytteligere vektnedgang, eller vil vekten stagnere i en periode? Mener å ha lest at forbrenningen er litt høyere hos røykere.

Noen erfaringer?

Fluke sa for siden:

Forbrenningen går ned ca 5 % når du slutter å røyke (sa legen min).

Jeg gikk mye opp i vekt da jeg sluttet selv om jeg la om til sunnere kosthold (men med masse karber) og ikke erstattet røyken med godteri.

Iset sa for siden:

Helt enig. Hadde røyk blitt "funnet opp" i dag, tviler jeg sterkt på at det hadde kommet ut på det lovlige markedet. Sukker også.

Ivory sa for siden:

Jeg tenkte på at jeg skulle slutte å røyke ganske lenge før jeg faktisk klarte det. Hadde alltid en unnskyldning for å holde på litt lenger, f.eks. ferie, jul, selskap, etc. Klarte en stund å trappe ned til 4 pr. dag, men ble da så opphengt i de 4 at jeg nesten ble gal...
Jeg måtte bare ta meg i nakken og bestemme meg for at jeg skulle slutte, etter ca 20 år...
Bestemte meg for dag, og siste kvelden røykte jeg som en gal så jeg ble helt kvalm! Dette er nå over ett år siden, og jeg har ikke tatt et eneste trekk siden :D
Jeg la kun på meg 3 kg, og det var før jeg begynte på ketolyse så de kiloene er borte vekk!:D

Var veldig spent på hvordan jeg skulle takle de, men det gikk greit. Da jeg fikk røyksug, så trakk jeg pusten dypt ned i magen, tenkte at jeg har sluttet å røyke, og så fant jeg på noe annet å gjøre.

For å kunne klare det må man absolutt ville det, hvis ikke så går det ikke, og da er det fare for at sprekker kan ødelegge motivasjonen videre.

Lava sa for siden:

Kanskje en idè å starte en tråd for dem som ønsker å slutte?
En felles oppmuntringstråd, og kanskje med felles sluttdato?

Hmmm ?

En dato som ikke kommer for brått på da... :liste:

Ivory sa for siden:

Det er en god ide Lava! :) Alltid lettere når man er flere - forplikter seg mer på en måte.

Lykke til! Jeg heier på dere! :heia:

Carisma sa for siden:

Fra egen erfaring, og mange venners så funker ikke absolutte sluttdatoer... :o Hvis jeg sier "Du kan aldri røyke mer!" Hva tenker du da? Røyk! Det er som å si ikke tenk på et rødt eple....

Lava sa for siden:

nei nei, man må evt sette en dato, ett stykke inn i tiden (fremtiden)
Og hver enkelt kan slutte før det, men at man var sammen om det liksom..

Hvis man satte feks, 1. februar, så kan man enda ha tid til å slutte før,
og g igjennom alle ting man skal før det kommer.
Som, forberedelse, fornektelse, osv, (jeg husker ikke alle i det hjulet nå)
men man kan jo prøve?

Ivory sa for siden:

Inne på "Lavkarbo generelt" er det allerede en tråd som heter "Røykeslutt". Kanskje de som vil slutte kan henge seg på der? :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.