< Tilbake til oversikten

Tiramisukrem

Franskloffen sa for siden:

En av mine yndlingsdesserter er tiramisu og jeg lurte på om ikke det gikk an å lage en variant uten så mye kh i. Jeg valgte å ta bort kjeksen (jeg har sett noen lage med oopsieroll i), og bytte ut sukker med splenda. For min del gjør alkoholen mye av smaken i en tiramisu, så den jeg alltid har brukt beholder jeg selv om den har ukjent sukkerinnhold. Crema mandorla er en dessertvin med mandel- og marsalasmak. Man kan bruke en annen alkohol, som f.eks. amaretto.

liten porsjon(1-2 pers):
100 g mascarpone
1 egg
1 ss splenda
crema mandorla/amaretto
kakao

Pisk egg og splenda til eggedosis. Rør inn mascarponen til jevn røre. Rør inn en splæsj alkohol og sett i kjøleskapet noen timer. Strø kakao over før servering.

Denne er kanskje ikke superlav på karber, men bedre enn helvarianten med fingerkjeks og sukker. For meg er det en fin erstatning til meg når jeg lager ekte tiramisu til gjester en gang. Hvis noen vil ha kaffesmaken også er det bare å ha i en skvett, bare pass på at kremen ikke blir for flytende, den skal være luftig.

Hannehk sa for siden:

mmmmm nam! :sikle:

Yonah sa for siden:

Dette er kjempegodt! Jeg lager samme, men kutter ut alkoholen og bruker pulverkaffe og litt kakao i. Blir kjempegodt og erstatter tiramisu for min del. Mannen synes også dette er kjempegodt, så det hender vi lager oss dette en kveld nå og da etter at ungene er lagt og koser oss med denne desserten.

Carisma sa for siden:

Kunne man bruke calvados og mandeldråper i stedet kanskje? Jeg laget mozartkuler med det (fordi jeg hadde glemt å kjøpe mandellikør :D) i julegaver i fjor og det funket veldig bra :ja:

Franskloffen sa for siden:

Det blir helt sikkert godt enten det smaker tiramisu eller ei! Calvados mmm... :o

Ana sa for siden:

Mmm, denne må jeg prøve en dag snart, jeg gikk nemlig forbi ferdiglaget Tiramisu i dag og tenkte på at det måtte jeg da kunne lage lavkarbovariant av

Nomita sa for siden:

MMmmmm - jeg har nettopp laget min egen vri på denne:

1 egg+ 2 ss sukrin til eggedosis
Mascarpone rørt sammen med en splæsj Fun Light Jordbær/rabarbra

• bland alt sammen og ha i 1 ts fiberhusk
    La stå i kjøleskap noen minutter - og vips - en herlig mousse!

Bik sa for siden:

Kan man erstatte mascarpone med noe annet? Får ikke tak i det her.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.