< Tilbake til oversikten

Fra ketolysekuren og over til Fedon?

Hapylady sa for siden:

Hei
Jeg har lest og lest her inne og lært noe, men har litt vanskeligheter med å finne et startpunkt. Jeg har gått på Ketolysekuren i 6 mnd. og trenger en pause fra dette. Hørte at Fedon var greit å gå på da. Trenger litt annen kost. Deriblant frukt, yoghurt og kanskje korn.

Sliter litt med å finne ut av hva jeg kan og ikke kan spise. Hva regner man på her? Kcal, fett eller hva? GI forsto jeg heller ikke så mye av. Er det noen som orker å forklare litt (sikkert gjort før her inne - opptil flere ganger - beklager mitt mas), men jeg finner ikke ut av jungelen.

Jeg har vært og bestilt bøker, men har ikke mottatt disse ennå. Utsolgt og utleid. Regner med at endel står der, så jeg skal lese den grundig også. Vært inne på fedon sine sider og masse her inne og lest. Men trenger altså hjelp til å komme i gang på rett måte.

Kjempetakknemlig for all info eller linker dere orker å gi meg.

Hapylady sa for siden:

Tusen takk for det.
Gikk også inn på fedon og så på videoene. De sa også endel.
Er fortsatt litt usikker på hva jeg kan spise i løpet av en dag. På ketolyse var fløte, rømme osv. det som gikk igjen. Og man kunne spise baconcrisp til kos med f.eks. litt rømme som dipp. Er dette fortsatt lov? I mindre mengder selvfølgelig.
Hva ser man på for å vite om en ting er lov?
På ketolyse så var det alt som holdt seg under 5 karber og totalt 15 om dagen. Og ikke sukker selvfølgelig. Er det en "tommelfingerregel her?
Beklager at jeg maser.

Hapylady sa for siden:

Jeg har nå lest boka og begynt å forstå litt :) når det gjelder inndeling av mat og hva man bør og ikke bør spise. Inndelingen av dette osv..

Det jeg lurer på er hva man bør se på på matvarene når man handler inn. I ketolysekuren var det karbene man skulle bry seg om, og sukker. Var det over 5 karber, så var det bare å legge det tilbake i hylla:).

Er det det samme her på fedon??? Leser om Gi osv, men må ærlig innrømme at det sa meg ikke så veldig mye. Unntatt at var det 0 karber så var det heller ikke GI.

Noen som kan forklare meg hva jeg bør se etter i hovedtrekk når man leser varedeklarasjonen og evt hvordan man går fram ?

martina sa for siden:

Jeg anbefaler boka Fedons metode, der står det mye om hvordan han mener et måltid skal settes sammen. Det er også menyforslg for 4 uker i boka, noe som gjør det enklere å vite hva man kan spise og ikke spise.

Jeg har brukt en del av middagsoppskriftene til Fedon og synes de er gode.

Hapylady sa for siden:

Tusen takk for svar:).
Jeg har kjøpt boka Fedon Balance - Natrulig slank og frisk - og det er masse menyer (heldigvis) og forklaringer på hvordan mat skal settes sammen. Jeg tror forstår sånn noenlunde hvordan man skal sette sammen maten. I allefall i grove trekk. Ellers er det en kjekk modell å titte på i boka:).

Men - hvis man ikke skal følge oppskriftene slavisk - så lurer jeg på hvordan man leser en varedeklarasjon når man er i butikken på matvarer. Hvilke matvarer går under "lovlige" og hvilke som er "fy" mat osv. Mye står i boka, men ikke all verden (og det er jo forståelig). Hvis jeg f.eks. har lyst på dolmio saus er det lov? Hvor og hvordan finner jeg ut det?

Det var så greit på ketolyse - der var det klare linjer for hva man skulle se etter så man fant ut om man kunne bruke det eller ikke. Er det ikke det samme her?

Alkazelters sa for siden:

Dette svaret blir ikke helt fedon, men kan likevel være til hjelp. Hvis du bare passer på å holde karbohydratinntaket på under 72 gram i døgnet, kan du spise som om du fortsatt var på ketolyse, men med mer grønnsaker, frukt og korn (ofte fører dette til at du automatisk spiser litt mindre fett). Dette blir mer i tråd med Wolfgang lutz sin bok "bedre uten brød". Noen fortsetter å gå ned på dette kostholdet, noen holder vekta, men noen kan også gå litt opp. Men filosofien er enkel å følge, og er strengt tatt ikke langt fra Fedon.

slappfisken sa for siden:

Jeg har tenkt akkurat samme tanken om å gå over på Lidberg etter 6 mnd på Ketolyse:o). Men en ting har jeg ikke funnet svar på: Kan man bare hoppe rett over på Lidberg, eller må man ta det gradvis for ikke å gi kroppen "karbo-sjokk?? Noen som vet??? Jeg er litt nervøs for akkurat det... Vektnedgangen har stagnert, sikkert fordi jeg har økt karboinnholdet l(i form av melk i kaffen, greier meg ikke uten!!), kan tenke meg at jeg har ligget på 30-50 karb/dag de siste ukene og har gått opp 1/2 kilo:o(! Så jeg har tenkt meg i ketose igjen for å gå ned 2-3 kilo til, men lurer fælt på hvordan jeg skal tilnærme meg Lidberg etter at ketolysekuren er ferdig?? Blir takknemlig for svar på dette fra noen som har forsøkt:o)

Hapylady sa for siden:

Tusen hjertelig takk for svaret. Da prøver jeg på det. Hvis jeg ikke går ned, så må jeg gjøre mer/noe annet. Det er jo forskjellig fra person til person hvordan man reagerer så man må jo forsøke:). Spiser mindre fett, spiser frukt, grønnsaker, biola, yoghurt, mandler og tørkede aprikoser. Ellers er kosten stort sett den samme. Ikke brød, poteter, ris og spaghetti. Da er jeg kanskje inne på noe? :)

Hapylady sa for siden:

Jeg gikk på ketolysekuren i 6 mnd. Hadde en 3 - 4 ganger med "kosedager" - ellers streng diett resten av tiden. Jeg spiste litt forsiktig et par/tre dager. Dro på Kieltur og spiste/drakk det jeg hadde lyst på. Det vil si mye "fymat og god drikke":). Når jeg kom hjem gikk jeg rett på Fedon. Hadde litt oppblåst mage et par dager, og gikk opp 3 kg av alt sammen. Men de gikk bort på 1 uke og magen er mer normal igjen:).
Kanskje ikke den lureste måten å gjøre det på, men for meg gikk det heldigvis bra.
Er du redd for hvordan du reagerer så ville jeg vel kanskje begynt å spise mer div grønnsaker og føye til litt frukt. Så etter noen dager, korn. osv..
Vet ikke om det er rett. Håper du finner ut av hva som funker for deg.

Er glad for dere tok kontakt. All hjelp, støtte og kontakt er superviktig under slankingen. Uansett kurer/måter osv...

Du kan til og med unne deg litt poteter, ris og spaghetti, så lenge du holder deg under 72 gram karbohydrat i døgnet. Det er nesten dette som er den største utfordringen, å kunne spise to-tre spiseskjeer med ris til middagen, men gi seg der! I utgangspunktet skal du kunne spise like mye fett som før.

neelam sa for siden:

Hei
Er også på vei ut av streng lavkarbodiett (15 - 20 karb). Torkil anbefaler vel ei gradvis økning av karber med omlag fem hver fjortende dag. Og så må man bare følge med på vekta, og gradvis minske fett/kaloriinntaket en del.
Men, er det noen som har lest boka hans "Etter Slankekuren"? Den bør vel ha en del mere detaljerte opplysninger om hvordan man kan normalisere kostholdet, det vil vel også være rimelig nært opp mot Fedon, tenker jeg.

Hapylady sa for siden:

Tusen takk for svar.:)
Ok. Dette høres jo bra ut:). Jeg er ikke så flink til telle karber, men jeg vet at man skal ha i seg mesteparten via grønnsaker i ketolyse. Fortsetter vel med det tenker jeg. I tillegg så får man jo via yoghurt, frukt osv. osv.. Hvis jeg ikke går ned, så må jeg telle mer nøye. Skal bli spennende etter en til to uker på denne kosten.

Spiser man litt frukt og endel grønnsaker så er ikke veien opp til 72 gram karbohydrat så veldig lang. Så det går fint å få mesteparten av karbene fra grønnsaker fortsatt!

Hapylady sa for siden:

Jeg spiser litt frukt, 1 yoghurt og litt mandler i løpet av en dag. Ellers grønnsaker og det jeg spiste på ketolyse. Får håpe det iallefall ikke går oppover. Men herremille å godt det er med frukt og yoghurt:D. DET har jeg savnet. Ikke brødet og det andre merkelig nok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.