< Tilbake til oversikten

Kokoskake

Trolljenta sa for siden:

Her er en enkel og god kake som er kjapp å lage.

Ingredienser:

Kake:

• 4 eggehviter
  • 1 dl sukrin
  • 2 dl kokosmasse
  • 75 gram raspet 70% sjokolade

Fyll

• 75 gram raspet 70% sjokolade
  • 1 kartong kremfløte

Forvarm ovnen til 175 grader.
Stivpisk eggehviter med sukrin. Bland inn kokos og sjokolade. Stekes i ca 30 minutter. Jeg brukte en 24 cm springform.

Pisk krem, rør inn sjokoladen, smør på kaken og nyt :)

frkprym sa for siden:

Hmm, denne så god ut. Noe for neste kakeprosjekt, til jul kanskje?
Søter du ikke kremen i det hele tatt? Går ut fra at du bruker sjokolade med sukker, ikke sukkerfri?

Trolljenta sa for siden:

Nei, jeg søter ikke kremen med noe annet enn det som er i den mørke sjokoladen. Det er vel ca 30 gram sukker pr 100 gram i mørk sjokolade.
Synes forresten kaken var bedre nå når den hadde stått en stund med kremen på i kjøleskapet. Bunnen ble liksom litt mer fuktig hvis ikke jeg innbiller meg det.

sokkerklompen sa for siden:

Hvordan vet dere antall karbo i den kaka?? Kan jeg som går på ketolyse spise den? Søstra mi er 30 på onsdag, tenkte jeg skulle lage en kake som jeg og kan spise :)

Trolljenta sa for siden:

Da må du regne, vet ikke hvor mange karbo det er i denne kaken. Du kan eventuelt bruke enda mørkere sjokolade eller sukkerfri sjokolade for å få ned karbene, men da må du kanskje justere mengden søtning.

scartz sa for siden:

Idag var jeg på Temakveld med KOS (Kostreform for Overvekt og Sukkersykdommer) og de serverte denne kaka til oss i pausen! Den smakte helt NYDELIG!! :D

StegforSteg sa for siden:

Hmm.....før jeg begynte på denne livstilsomleggingen var jeg helt blond....nå er jeg bare litt mindre blond føler jeg meg. Kokkosmasse - er det slik man blander i melisen oppå skolebrødene? :flau:

Trolljenta sa for siden:

Det stemmer, det er kokosmasse ja :-)

scartz sa for siden:

Kjøpes det på vanlige butikker? Typisk hermetikk da eller?

Trolljenta sa for siden:

Ja, det er en helt vanlig ingrediens de selger i alle butikker, samme som brukes i kokosboller og på skoleboller etc. Det er en liten pose, som posene med mandler f.eks.

Hihi bra det ikke er bare meg som lurte på hva kokosmasse var liksom....

Kitt sa for siden:

Jeg tror jeg dåner!:eek::eek::eek:;)

Dere kan ikke for alvor mene at dere ikke vet hva kokosmasse er for noe???:confused:

Jeg kunne skjønte det om det var et eksotisk krydder feks, men kokosmasse??? Har dere aldri spist kokosmakroner eller skolebrød eller kokoskake eller kokosboller eller.........

Jaja, nå vet dere det i hvert fall!;):D:)

Kitt: Jeg har allid vært glad i å lage mat, men desverre ikke å bake eller lage kaker og div :D Men etter 5 uker på lavkarbo har jeg allerede laget Gerds Ostekake, og skal prøve denne til helga ;)

Man lærer så lenge man lever - eller? ;)

Kitt sa for siden:

Ikke meningen å disse noen av dere, jeg ble bare helt ærlig sjokkert!

Trodde alle hadde spist kokosboller og skolebrød! Jeg har oppskrifter fra skolekjøkkenet med kokos, liksom!

Jeg er nok ikke noe bedre i alt dette nye som har kommet de siste årene som den yngre garde omgås med letthet. Skulle kjøpe Sambal oelek til en spennede oppskrift og ga til slutt opp. Hvordan kunne jeg vite at det ikke var krydder i vanlig forstand, men chili i på et glass???:confused::o
Og alle navn på ny retter som jeg ikke aner hva er? Alle vt jeg drivr myemed mat og tror jeg følger godt med på alt dette nye, men det gjør jeg jo ikke......:o

Så det ikke på som dissing Kitt :D

Kitt sa for siden:

Det var bra! Ikke alltid så lett å vite når man ikke kan vise at man sitter og humrer litt for seg selv!:p

scartz sa for siden:

Jo, har jo spist kokosboller. Tenkte kanskje at kokosen som er strødd på kom ferdig oppkuttet i krydderbokser? :p Haha. Men kremt.. Hermetikk? :engel:

Kitt sa for siden:

Den kommer ferdig oppkuttet, da, bare ikke i sånne kakepynt- bokser!:p

Finnes ikke lange tær her, så der kan du slappe av :p

scartz sa for siden:

Ja men SOMEBODY; Hvor finner jeg det??? :p
Ikke kakepynt avdelingen, ikke hermetikk avdelingen?

Charlott sa for siden:

Kokos du tenker på? I såfall finner du det i bakehyllene ;)

scartz sa for siden:

Ja, kokosMASSE, hehe :p
Takk takk!

Charlott sa for siden:

MASSE lykke til med kokosmassejakta! :p

Finnes i pose, jeg fant det på Rema 1000 i dag ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.