så lenge man holder seg innenfor 15 krabs per dag....kan man pøse på med masse kylling på et måltid feks? siden det er 0 krabs....
kan man tygge tyggis? det sier ikke ketolyse noe om:p
er d noe snaks man kan spise på ketolyse? feks noe form for nøtter?
er ny her...første dag unnagjort med 15 karbs :)
De sier vel at man ska holde seg unna xylitol, for det øker blodsukkeret. I tillegg kan tyggegummi bidra til økt sultfølelse, og opprettholde søtsuget.
Såvidt jeg husker sier ketolyseboka en del om hvilke søtstoffer man bør unngå, og det utelukker det meste av tyggis :) Sikkert verd å slå opp i det aktuelle kapittelet og bekrefte. - Man svelger den jo ikke, men tror det er nok til å trigge blodsukkersvingning likevel.
Og man skal spise seg mett... men ikke overspise. :) Porsjonsstørrelse skal jo bli omtrent selvregulerende hos de fleste etterhvert - fett er mettende!
Sjekk karb-innhold på nøttene, og vær obs på at de kan være såkalte "partystoppere" for noen. En "partystopper" er en matvare som av uvisse grunner holder igjen vekttap - klassikerne inkluderer nøtter, ost og cherrytomater. Man må bare prøve seg frem og finne ut hva som er riktig for den aktuelle skrotten. :cool:
Er ketolyse jeg kjører :)
men hvor mye skal jeg spise? er d forskjell om man spiser 3 eller 4 kyllinglår??
idag har jeg spist:
frokost: 2 egg med bacon- terninger og vann
lunsj: Isbergsalat,agurk, skinke, og revet ost og paprika...og vann
middag: 3 kylling klubber med ost og bacon, grønn salat og champingnon med fløte.
kvelds: cc og kanel...med en kopp te
kjører jeg noen lunde rett? er første dag på ketolyse :)
Som det sies over her, spis til du er behagelig mett, hverken mer eller mindre. Om det er tre eller fire kyllinglår som skal til før du blir mett, kan bare du vite ;)
Hørtes fint ut, det. :snill: Aner jo ikke hvor mye du har hatt av hvert her, men det skal mye til for at du går over de 15 grammene boka sier at du skal holde deg til. Men husk at det er ikke om å gjøre å få i seg så lite karbohydrater som mulig, det liker ikke kroppen. Poenget er bare å få i seg lite nok karbohydrater til at kroppen er i ketose. Så den første måneden bør du holde deg på 10-20g.
og så skal man holde seg unna sukker??
men syltetøy med mindre sukker er jo bare 3.5 karb per 10 gram...kan man ta litt av d?
Aeyrth: må man måle hvor mye av hvert av de som gir 0 gram karb???
Nei, ikke hvis du kun skal telle hvor mange karbohydrater du får i deg.
Men det er også nyttig å få rette sammensetningen av karbohydrater, fett og proteiner. Prosentvis av kaloriene (ikke grammene) skal visst være:
0-5% karbohydrater
70-75% fett
20-25% proteiner
Jeg har bare gjort dette to ganger selv. Det var for å se om jeg har ca rett forhold, og etter det lærer man ca hva det gunstige forholdet er.
Tips: Matvareguiden. Der finner du veldig mange av de varene du finner i norske butikker. Finn matvarene og trykk på dem. I venstre kolonne skriver du inn hvor mange gram, og så trykker du "send til tallerken". Gjør dette for alle matvarene.
Tallerkenen kommer oppe til høyre. Når du er ferdig, trykk på "se på detaljer" på tallerkenen din. Nå har du oversikt over hvor mange gram karbohydrater, fett og proteiner.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.