< Tilbake til oversikten

Lavt jernlager og anemi, alternativ behandling?

Charlott sa for siden:

Som tittelen sier, jeg har nesten tomt jernlager, mellom 3 og 5 samt en blodprosent som ligger på 8-8.5. Er ûberallergisk mot jernpreparater så tilskudd av jern er utelukket.
Er det noen som vet om en eller form for alternativ behandlingsform som kan gjøre en forandring på dårlige verdier ?

frifuggel sa for siden:

Skal være godt med jern i broccoli og spinat, dypgrønne grønnsaker generelt.. Spise leverpostei, kanskje? (Litt er bare sunt!) Ikke spis melkeprodukter samtidg med feks grønnsakene, det hemmer jernopptaket.

Charlott sa for siden:

De tingene er nøye testet, dessverre uten effekt. Blodprosenten min har de siste 3-4 åra sunket sakte men sikkert. Lagd uhorvelig mange kilo med lever, spinat, kruspersille og brokkoli i jerngryte bla, blodprosenten går like fordømt feil vei :(

Carisma sa for siden:

C-vitamin øker jernopptaket...
Også finnes det noe grusomme "flora"-et eller annet produkter som man kan drikke. De har de i kjøleskapet på helsekosten.

Charlott sa for siden:

C-vit tar jeg ujevnt, magen min hyler om jeg tar det for lenge om gangen :o
Floradix eller noe slikt kan jeg heller ikke ta pga allergien.

Ikke bare litt allergisk, anafylaktisk sjokk med respirasjonsstans de 2 siste gangene jeg forsøkte å ta jerntilskudd.

Kan det finnes type homeopatiske ting tro ?

Zincite sa for siden:

Det er flere homeopatiske midler som kan være gode ved lave jernlagre, men det er vanskelig å anbefale noen uten å vite mer.

Til egenbahandling kan du vurdere å prøve cellesalter. Her kan du lese litt om dem (på engelsk), og se om du føler Ferrum Phos kanskje stemmer med flere ting? Lykke til om du prøver :)

Charlott sa for siden:

Cellesalter er prøvd ;) Siden jeg har et greit utvalg liggende i skapet skal jeg sannelig starte med dem igjen, de gjør definitivt ikke ting verre :D

Tror sannelig jeg skal ordne meg time hos homeopat :)

frifuggel sa for siden:

Lurer litt, bare. Regner egentlig med at du har fått sjekket B12 lagrene dine, og folat? Mangler du en, eller begge, av disse, så blir jernopptaket ditt dårlig. Men dette vet du sikkert :o Går selv på B12, men de verdiene var "enkeltstående" lave (en genetisk-/ familiegreie), har gode blodverdier ellers, så klarer meg med tabletter.

Charlott sa for siden:

Det er sjekket ja, har vært hos en haug med spesialister for å finne ut av dette, ikke tall på hvor mange prøveglass de har tappet.
B12 har vært lav, går på TrioB daglig. Folat har vært bra, kalium derimot, har vært lav.
Har også Hypothyreose, betennelse i skjoldbrukskjertelen samt at det har blitt påvist noen anticeller i magesekken noen leger mener kan hemme opptaket av jern mens andre mener det ikke har noen sammenheng ;)

frifuggel sa for siden:

Det skal ikke være enkelt.. Håper du finner en måte å få opp verdiene på :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.