< Tilbake til oversikten

Hva gjør jeg galt med gelatinen?

Jannicke sa for siden:

Prøver å lage sjokolademosse, etter en oppskrift her inne.

Men de siste 2 gangene har jeg ikke fått det til. Mamma laget i går, og den ble forferdelig.....

Det blir store og små "gelatinklumper" i mossen, og den stivner da heller ikke skikkelig............Det er utrolig kvalmende å få i munnen........

WHY????????????????????????????

Jeg har 5 plater gelatin i kaldt vannbad, og når de er myke klemmer jeg av vannet og smelter de i en kasserolle.

Etter oppskriften skal gelatinen helles i bollen først, så eggedosisen, og deretter kremen.

Jeg har laget denne flere ganger med suksess, og en del med denne fæle gelatinklumegreia-------------men ser ikke hva jeg har gjort galt...........

Noen som kan hjelpe??

Yonah sa for siden:

Kan det være at du ikke visper kontunierlig når du har i eggedosisen mm oppi gelantinen? Klumper seg fort om du ikke rører konstant..

Grovsnus sa for siden:

Jeg bruker å ta den opp av vannbad, klemme ut vannet og løse den opp i litt varm kaffe, bare 3-4 ss.
Så tar jeg ikke oppi gelatinen først, men mens jeg pisker eggedosisen. Bare vent til kaffe /gelatinblandinga har avkjølt litt.
Mvh Grovsnus
Ha en god dessert.

Jannicke sa for siden:

Hmm, det var en ny variant...skal prøves.....

Men hvordan gjøre det med kremen da?
Siden kremen skal blandes inn i eggedosisen også...........blande sammen det først, og SÅ gelatin??

Hmmmm.......

Grovsnus sa for siden:

Om du pisker inn gelatinen i eggedosisen , og så rører kremen inni går det bra.Hvis du blander kakaopulver inn i kremen blir den ganske mye stivere enn uten. Går sikker fint å blande gelatinen inn i kremen også.
Mvh Grosnus
ha en fin dag

Carisma sa for siden:

Jeg har fått kremen til å falle helt sammen/skille seg et par ganger med det (sikkert litt for varm gelatin), så jeg vil ikke anbefale det...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.