< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett? Og evt. kalorier?

beate sa for siden:

Hei. Lurer litt på en ting. For dere som legger inn hva dere spiser å sånn i et diagram eller noe, hvor mye fett i gram spiser dere? Og hva ligger du på når det gjelder antall kalorier? Vet jo at man ikke skal regne på dette, men noen må jo faktisk legge seg på et lavere nivå med kalorier for å oppnå et vekttap.

På forhåned takk for svar! :D

Shooterr sa for siden:

Nå er jeg bare på dag 2 av ketose, men jeg testet nettopp og fikk utslag på stixen, så da kan jeg jo ikke ha gjort det så helgalt. Jeg legger inn alt jeg spiser i et excel-ark jeg har laget selv. Det tar kun 2 minutter, og da får jeg vite alt jeg trenger (og ikke trenger) å vite.

Begge disse to dagene har jeg hatt en prosentvis fordeling på 30% proteiner, 5% karbohydrater og 65% fett. I mengde vil det tilsi ca. 130g proteiner, 20g karbohydrater, og 123g fett, noe som gir 1700 kcal.

For meg er dette kanskje litt for lite, da jeg har et basisforbruk på rundt 2500 kcal på en normal, stillesittende dag. Har i tillegg trent bort ca. 900 kcal i dag.

jvb sa for siden:

Varierer litt for min del, jeg pleier å ligge på 250g fett pr dag og mellom 2500-3000 kcal. (189cm høy, normal forbrenning -bmr- på ca 2500kcal). Da er jeg passe mett gjennom hele dagen, og ikke "stappet".

Anom sa for siden:

Dette er fordelingen jeg bruker.
Fett: 124g = 76%
Prot: 78g = 21%
Karb: 15g = 3% (ligger ofte på 11-13 karb)

Havner et sted mellom 1500-1700 kcal pr. dag.

Maryrose sa for siden:

Jeg har lest og lest i forumet, men finner ikke ut hvor mange g fett man bør ha pr dag for å komme i ketose.

Spiller det noen rolle hvor fettet kommer fra? Jeg spiser heller 100 g ost enn kjøtt/egg som er stekt i mye smør, det blir kvalmende synes jeg.

Carisma sa for siden:

Det står vel en del om det i boka.

Alfamann74 sa for siden:

Bruker Calorie Count for å holde litt oversikt over andel fett vs protein og carb. Ligger på ca 65 - 75 % fett. Da er jeg veldig omtrentlig med målinga så det er nok bare 80% korrekt fordi jeg ikke gidder å nitidig telle kalorier. Hiver innpå noen oliven eller spiser en kladd smør om jeg har mistanke om at fett% er litt lav i et måltid.

Maryrose sa for siden:

Ikke det jeg kan se :o Jeg trenger 15 g karbo, 1-2 g protein pr kg kroppsvekt avhengig av aktivitetsnivå, men hvor mange gram fett...?

jvb sa for siden:

Iflg boka: Du skal spise maks 15g karbohydrater men så mye mat at du føler deg mett

Om du absolutt skal ha et tall på det, så vil jeg etter min erfaring, si at det er ca 1.8 ganger proteinmengden du spiser. Så hvis du veier 60 kg og regner 1.5g protein pr kg blir det:
15 g karbo = 60kcal (3,2%)
90 g protein = 360kcal (19,2%)
162 g fett = 1458 kcal (77,6%)
totalt 1878 kcal

Maryrose sa for siden:

Tusen takk, det hjalp meg ut av forvirringen :)

beate sa for siden:

Denne ser jo grei ut. Men problemet mitt blir sett mot dette regnestykke at jeg ikke klarer å komme så lavt ned i antall proteiner om jeg skal være mett hele dagen. Ligger nok på 100-120, og jeg er ikke noe aktiv i det hele tatt. Kan jeg risikere å legge på meg da om jeg spiser så mange proteiner? Fader, syns dette blir litt vanskelig! Jeg opplever nemlig liten vektreduksjon om jeg spiser det jeg "trenger" for å være mett hver dag, så derfor er jeg interessert i å finne en annen måte å gjøre det på. Er forøvrig ca. 79 kg fordelt på 165 cm så har jo en del kilo å ta av :p

jvb sa for siden:

Du kan såvidt jeg forstår spise forholdsvis mye mer proteiner uten å legge på deg, fordi omdanning av protein til brukbar energi er en veldig krevende kjemisk prosess.

Usikker på hvor "overskuddet" av proteiner blir av men det kan kanskje noen andre svare på. (Gjetter på at det kommer ut igjen ;))

LenaBeatrice sa for siden:

Mener dere energiprosent når dere skriver %?

jvb sa for siden:

Ja, beklager at det ikke kom frem

Anom sa for siden:

Er jo ikke sikkert mitt regnestykke passer for deg da. :o
Men jeg tok antall kalorier jeg ville ligge på. 76% av dette "skal" (i mitt regnestykke) komme fra fett.
1g fett er 9 kcal
1g prot er 4 kcal
1g karb er 4 kcal

Da ble det slik:
Fett: 124g = 76% (= 1116 kcal)
Prot: 78g = 21% (= 312 kcal)
Karb: 15g = 3% (= 60 kcal)
Totalt: 1488 kcal.
Noe jeg sjelden klarer. Men da det blir over dette, passer jeg på at jeg holder meg på prosentfordelingen. At jeg har mine 76% fra fett, 21% fra proteiner osv. Skjønner bedre nå?

Havner et sted mellom 1500-1700 kcal pr. dag.

Homer Simpson sa for siden:

Hvis du ikke blir mett av det antall proteiner du skal ha pr dag er det kanskje mer "safe" å øke fettinntaket. Antall kcal øker selvsagt mer, men fett metter også bedre.
Jeg har ikke noen vitenskapelig forklaring på det, men har selv erfart at for mye proteiner (prøver å ligge på ca 1,5 g pr kg "ferdigslanket vekt" selv) gjør at nedgangen stagnerer.

Anom sa for siden:

Samme her. Jeg øker mest på fett om jeg er sulten. Bare en skive med kylling/kalkunpålegg med en skikkelig dæsj majones gjør susen om det er for ille.
Jeg kaller det "skapmusmat" ;)

BitTorres sa for siden:

Jeg vet ikke, men synes det virker som mange løper rundt med en masse tall og gram i hodet her inne:rolleyes:?
Hvorfor:rolleyes:? Kanskje det er for mange "kurer"? Jeg vet ikke, er jo ikke Gud, men siden jeg har bestemt meg en gang for alle å vinke farvel til høykarbo for resten av livet, så har jeg endret mitt tankesett. Før var min basis karbohydrater. Nå er det fett. Altså bare en annen, og mye sunnere form for energi. Så plusser jeg på litt protein, ca 80 gram om dagen. Noen dager mer, opptil 100. Får jeg lyst på en tomat i dag, spiser jeg det. Eller en løk. Kanskje en brokkolikvast. Jeg tenker som så at så lenge jeg spiser NOK fett, så går det bra. Mye mettet fett er som kjent sunt (skaper en god del god LDL kolesterol, pluss HDL), høykarbo er som kjent skaperen av mye dårlig LDL.
Så spørsmålet om hvor mye fett forvirrer meg litt. Er det mulig å få i seg for mye? Ikke for meg, jeg blir mett av mye fett og protein, og da spiser jeg ikke før jeg blir sulten igjen. Noen ganger tar det 5 timer, andre ganger 10. kroppen styrer fullstendig her.

jvb sa for siden:

For min del så var sultfølelse-"mekanikken" ødelagt, og jeg klarte ikke å skille mellom noe annet enn grisesulten og fysisk full. Og trodde tørst var sult osv osv. Så i mitt tilfelle måtte jeg rett og slett regne sammen absolutt alt en ukes tid for å få en ide over hvor mye jeg skulle spise.

Nå skal jeg ikke si at jeg har fikset hele sultfølelsen min, men ved å spise langsomt og tilmålt mat så kjenner jeg faktisk kroppens signaler. Det er ikke så lett å spise riktig hvis man ikke aner hva som er "passe mett".

Nå hoderegner jeg bare på karbohydrater så jeg får sånn ca 20-30g, og spiser når jeg er sulten - og det funker fint. Men trengte den uka med kjøkkenvekten.

Jolly sa for siden:

Jamen for å legge inn, veier dere absolutt alt dere spiser da? har dere tid til det da? Jeg finner ikke tid og mulighet til det jeg, så den diett.no funket ikke helt for meg iallefall. Har vært medlem i vektklubben ei stund, men giddet ikke å gå inn å legge inn mer. For de produktene jeg bruker ligger jo ikke inne. Der ligger det inne mest "sunne" produkter og ikke slike med mye fett og slik.
Men, jeg tror jeg får i meg altfor mange karber på en dag, er eneste måten å telle dette på, å legge det inn i et system?

jvb sa for siden:

For min del har jeg ikke tid til å la være. De ekstra minuttene på å veie og registrere alt er kanskje den best brukte tiden min den siste måneden... :)

Edit: ja den eneste måten, som jeg vet om iallefall, er å veie det og notere ned - og så regne sammen.

Anom sa for siden:

jeg veier det meste, ja.

beate sa for siden:

Ser denne ja. Prøvde faktisk å øke fettmengden til ca. 170 gram (80 gram proteiner), og hva tror du skjedde? Mett? JA! Kvalm? JA! Og til slutt for å avrunde det hele, FETTDIARE!! :p

Men mye gode diskusjoner det ble av dette spørsmålet da. Så viss noen har mere å si om dette så er det bare å fyre løs!!! :p:D

beate sa for siden:

Jeg legger inn det jeg spiser i et exellark noen la ut på siden her for lenge siden (under Skaldemann tror jeg). Trenger da bare å plotte inn hvor mange gram jeg har spist av den enkelte vare, og så regner det seg ut selv. Tar ikke noe spesielt lang tid egentlig. Da har jeg større problem med å bruke de kalkulatorene som ligger ute på nett, men til gjengjeld finner man innholdet i mange flere matvaresorter her da. I det exellarket jeg bruker har jeg bare plottet inn de varene jeg stort sett bruker, og spiser jeg noe nytt legger jeg bare inn faktatallet om næringsinnholdet i denne så ligger det på arket til senere bruk :)

Jolly sa for siden:

Nå har jeg lagt inn alt jeg har spist i dag i vektklubben, hadde et medlemsskap der som ikke var utgått:)
Og kom fram til 3382 kcal på EN dag, herregud. Her inne lyser det jo nesten rødt på alt, for jeg skal egentlig ha kun 1420 kcal.
Men,uansett jeg har følgende sak:
21% proteiner, 76 % fett og 3 % karbo
Er dette bra eller dårlig?
Jeg var i dag på vekta igjen og da var det opp 1 kg, så nå er jeg igjen på 71 kg og har kun gått ned 2 kilo på over 3 uker, kjedelig. For de fleste jeg har snakket med ang ketolysekuren har tatt av mye mer på 3 uker.
Hva gjør jeg galt? Min kursleder, sa at det eneste jeg egentlig skulle bry meg med var nok fett og nok vann, ellers ville det meste gå av seg selv. Men, det gjør jo ikke det da.
i dag har jeg kuttet ut salat også, for å minke på karboinntaket. Tok med meg 2 skiver proteinbrød i dag, som jeg tok til omeletten min til lunsj og mellommåltid. Sikkert dumt, for det var nå litt karber der også så jeg.
:confused:

Margrethe sa for siden:

Fordelingen er bra ketolysemessig - men jeg hadde nok prøvd å kutte ned på kaloriene. Selv om man jukser med energibalansen, så trenger de færreste av oss 3300 kcal.

(jeg kuttet forresten ut ketolyse av samme grunn. Det ble alt for mange kalorier, jeg begrenset meg jo ikke...)

Viclin sa for siden:

Jeg må passe på kaloriene på Ketolyse. Leste her inne til øyet ble stort og vått om at kaloriene ikke hadde noe å si, øk på med fett. Jeg gjorde, fikk mer energi og kunne begynne å trene ja, men gikk fortsatt ikke ned. Lå på stort sett minimum 2200 kcal om dagen. Var hele tiden i ketose, men med lys farge.
Begynte å følge med kaloriene også, og ligger nå på 1500-1900 kcal pr dag, er fortsatt i ketose, men nå med mørkere farge på stix og jeg har samme prosentvise fordeling som deg på fett/kh/protein. Og nå går jeg ned.

Flesteparten kan sikkert gå ned kun ved å holde styr på karbene og spise nok fett, men det er nok lurt for de som sliter med nedgangen å se på kaloriinntaket også altså.

Jolly sa for siden:

Hvordan i alle dager greier dere å holde ketosen oppe om dere spiser mindre kcal da? Fett er jo dyrisk med kcal, og for å få nok fett må du nå inn med kcal? Har du en oppskrift på det, så skal jeg gjerne kutte ned på kcal inntaket. Men, jeg har ikke greid det. Fikk klar beskjed fra kursleder, om alltid å bruke setersmør(meierismør), seterrømme og ren kremfløte, for i det hele tatt og komme nær nok så mye fett som jeg måtte ha. Alle lettprodukter var totalforbudt, for de har mer karbohydrater. `Fettet dem tar ut erstattes med karbo, bare sjekk!

Så, hvordan greie å få høy nok fettprosent, med mindre kcal?:confused:

Viclin sa for siden:

Det går det, ved å bare spise litt mindre. Jeg spiser mindre, men holder meg mett, siden jeg fortsatt ligger på en prosentandel på 75-80% fett. Jeg spiser rundt 120-170 gram fett om dagen. En periode lå jeg på 200-250 gram fett og fikk da masse ekstra energi, men jeg gikk ikke ned. Sannsynligvis for at kaloriene ble for mange for meg.

Jeg tar tran, steker alt i smør, bruker seterrømme, ost, mye kremfløte og går ned og holder meg mett. Spiser mye grønnsaker som også metter, men holder meg mellom 15 og 20 gram kh om dagen.

Margrethe sa for siden:

Nettopp derfor passet ikke ketolyse for meg. Matmegden ble for liten for kaloriene jeg kunne spise.

Carisma sa for siden:

Man spiser alltid mer i starten, til kroppen skjønner at den ikke behøver så mye som før. Ikke heng deg for mye opp i kaloriene, men konsentrer deg om å spise når du er sulten (faktisk sulten, ikke bare fysen/tørst/kjeder deg osv), og spis til du er passe mett. Så går det seg til etterhvert. jeg syns jeg spiste som en okse i starten, nå er jeg mer bekymret fordi jeg spiser for lite... :D

Jolly sa for siden:

Har dukket opp noen spørmål i hode mitt, kanskje noen av dere kan forklare meg følgende:

Nå når jeg er i ketose, så skal jeg forbrenne fett. For å forbrenne fett, så må kroppen ha nok fett. Men, hva skjer om jeg tilfører kroppen for mye fett? Forbrenner kroppen da kun det jeg tilfører og ikke noe av det jeg har lagret, eller hva? Kan det være at jeg tilfører kroppen for mye fett, siden jeg ikke går ned og ikke går inn i cm?

Carisma sa for siden:

Da komemr det ut igjen neste gang du er på do. Søk på fettdiare her inne.... :o

Maryrose sa for siden:

Skal man telle kalorier på ketolysekuren eller ikke...det er motstridene meninger her, synes jeg. En av grunnene til at jeg valgte denne kuren, var fordi jeg oppfattet den slik at man i det store og hele skal tenke på å få i seg vesentlig mindre karber og mer fett. Å veie all mat man putter i munnen og regne på både karber, proteiner og kalorier samt den prosentvise fordelingen, er jo verre enn Grete Rhode :) Jeg synes det blir lite mat når jeg skal forholde meg til antall kalorier på diett.no. Som Jolly sier over her sier blir det fort mye kalorier av rømme og fløte!

Charlott sa for siden:

Mener Torkil også skriver det i boka at ved langvarig stillstand kan man kikke litt på kaloriinntaket. Dette er noe som gjelder de aller færreste, så hold styr på karbene dine først og fremst og se på resten av inntaket om du står stille i mer enn 3-4 uker :)

Jolly sa for siden:

Den uka jeg gikk ned desidert mest, 3 kilo faktisk, så hadde jeg et kcal inntak på 3300 kcal!!!! La det inn på vektklubb.no bare for å se, og fikk selvsagt sjokk. Så det ble til at jeg syntes jeg måtte gå litt ned på inntaket, om det var så lurt vet jeg ikke. For jeg stod stille i 4 uker etter dette. Hva som var årsaken til at det løsnet igjen, har jeg heller ikke no svar på. Men jeg tok et par kilo igjen noen uker etter, å nå står jeg stille igjen. Inntaket av kcal er betraktelig mindre, men nå har jeg kjøpt meg olje igjen, så nå blir det olje i shaken til frokost, og olje i det jeg kan ha olje i. For jeg er av den formening av at jeg MÅ ha mer enn nok fett, for å kunne få til dette. Iallefall MIN kropp.
Og som du skrev her oppe, jeg ble også med her for å slippe veiing, og notering av alt jeg har i meg. Telling av karber har jeg tatt sånn på cirka mål. Men, nå i adventstia, så sklir det ut hver dag, så jeg har ikke brydd meg å teste Ketose en gang.

Lasse sa for siden:

Jeg holder et A4-ark over stekeosen fra panna. Blir arket gjennomsiktig er jeg på rett vei ;)

Ella84 sa for siden:

Hei
Jeg er ny her og lurer på om noen kan legge ut en dagsmeny?Det er greit å se hva andre spiser for jeg skjønner ikke helt hvordan man kan spise så mye fett og så lite proteiner.
De fleste oster inneholder kun fett og proteiner. Norvegia f.eks inneholder like mye fett og proteiner. Egg inneholder mer protein enn fett. Koteletter inneholder omtrent like mye protein som fett?Hvordan kan man spise så mye fett og så lite proteiner når mye av maten som inneholder mye fett inneholder omtrent like mye proteiner? Kan noen forklare meg dette eller komme med forslag på hva de spiser? :)

Yrla sa for siden:

Når jeg bruker diett.no skriver jeg inn maten før alt er spist den dagen, ellers blir det jo ikke som jeg vil. Jeg skriver inn ved hvert måltid.

Det er ikke sånn at man må ha masse fett for å komme i ketose. Det er mangelen på karbohydratinntak som fører til ketose, så du trenger ikke lasse innpå med fett. Det er heller ikke slik at alle får fettet ut med avføringen sånn at for mye fett ikke har noe å si for vektnedgangen. Har kroppen tilgang til det den trenger av energi fra maten så blir det ikke mindre av fettlageret i kroppen.

Jeg spiser ikke ideelt ketolyse. Det nærmeste jeg kommer foreløpig er fett 55%, protein 39% karbo 6%. (Da blir det litt for mye) protein:112g, 72 g fett og 18 g karbohydrater. Da har jeg giddet lage to salater med avokado bl.a..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.