< Tilbake til oversikten

Lite fett og går opp i vekt

Inger33 sa for siden:

Heisann

Jeg har et stort problem etter 2 uker ketolyse kur så begynne jeg gå opp i vekt og jeg blir kvalm av all mat..
Drikker ca 2 l løpet av en dag og lager meg te med cocosa for prøv få i meg nok fett, men hvor mye trenger jeg bruke av det når jeg ikke greier spise nok fet mat..
spiser mye grønnsaker hver dag, men jeg får nok ikke i meg 15 karb løpet av en dag er det et problem at jeg ligger under 15??
Hvor viktig er de vitaminene? jeg brukte dem i begynnelsen av kren med de siste dagene kutta jeg dem ut for å se om det var dem som gjorde meg kvalm..
så hva er det som gjør at jeg går opp vekt nå??

Carisma sa for siden:

Jeg blir veldig kvalm om jeg spiser for lite.... :rolleyes: Et paradoks, men sant.

Prøv å bruk endel krydder, prøv oppskrifter du ikke har forsøkt før osv.

Inger33 sa for siden:

Heia

Jeg har prøvd masse nye ting f.eks i går bake jeg boller som jeg fant oppskrift her inne, men jeg ble kvalm av de og..
Liker sterk mat så jeg kryddre jo maten masse, men alikevel kvalm så det blir nok mye kokte blomkål og brokkili med ost oppå og gastromat krydder som jeg greier å spise, men det er vel ikke så mye fett og protiner i det..

heltny sa for siden:

ja! det merket jeg veldig godt idag. gikk en del cottage cheese, og biff kjøtt..
hm. :p

Bæret sa for siden:

Det blir jeg også.

Noen ganger blir jeg kvalm av tabelettene, skikkelig kvalm.

Det henger vel sammen med at jeg sliter enkelte dager med å få i meg nok mat.

Inger33 sa for siden:

Men er det noe i disse tablettene som hjelper på vektnedgangen? eller gjør det ikke noe om jeg kutter de ut..

Gerd sa for siden:

Ja, tablettene hjelper på forbrenningen. Står om det i boka :)

De er spesiallaget for ketosetilstand, og sammen med varierte grønnsaker får vi de vitaminer, mineraler og enzymer som er viktig for at kroppen skal fungere og forbrenne optimalt.

Viss du spiser for lite, kan du risikere at kroppen kommer i sparemodus.

jvb sa for siden:

Ja, det er noe i tablettene som hjelper.

Hvis du følger ketolysekuren så vil kroppen trenge tilskudd av enkelte stoffer for å ha en effektiv fettforbrenning. Jeg skal dog ikke påstå at du MÅ ta de, men min erfaring er at de hjelper.

Vann er også særdeles viktig siden den kjemiske prosessen som gjør om triglyserider (fettet som er lagret på kroppen) til energi som cellene i kroppen kan bruke er avhengig av vann. (Ja, det er veeeldig forenklet biokjemisk :))

Torkil anbefaler også i boken at du kan begynne med litt mindre fett i starten hvis du blir kvalm og så øke fettmengden i maten i løpet av et par uker.

Husk også å ta en halvtime eller lenger gåtur. (Eller noe tilsvarende på Wii'en jeg ser du bruker)

Masse lykke til! :)

For min del blir jeg kvalm av tablettene hvis jeg tar de på tom mage, så om jeg ikke tar de med maten så knasker jeg et par, tre paranøtter og tar en halvliter vann til.

Inger33 sa for siden:

Takk for info :)
Da begynner jeg ta de igjen i morgen, men er det viktig å ta de 3 ganger eller kan jeg ta alle på en gang?
Jeg drikker 2 l vann + koffinfri te og trener 40 min på wii fit step

Gerd sa for siden:

Du har boka?

De skal taes til forskjellige tider. Pga. av at enkelte vit. hemmer opptak av andre vit. Og tar man alle sammen på en gang får man ikke fullt utbytte.

Inger33 sa for siden:

Joda har boka, men skal lese den på nytt i mogen..

jvb sa for siden:

Du må ikke ta dem samtidig, fordi noen av vitaminene hemmer opptaket av de andre. Jeg mener det er den som er til lunsj som er viktigst å ta for seg selv, men jeg har gjort det til en vane å ha endel timer imellom. Hvis jeg ikke spiser "ordentlig" fire ganger om dagen så tar jeg de med vann og litt nøtter. Stort sett magnesium-tablettene jeg tar utenom måltid, egentlig.

Hvis du klarer så kan du godt drikke mye mer vann, altså. 0.7l Imsdalflasker i kjøleskapet, kanskje med en sitron eller agurk-bit i for litt smak, er en slager for min del. Har 5-6 flasker på "rotasjon" så jeg alltid har kaldt vann klart :)

Gerd sa for siden:

Anbefaler å lese den ofte ;) Jeg blar i den ennå :ja:
Det er veldig mange råd og tips der, og ved å lese og lese og lese, så unngår man en del usikkerhet :)

Inger33 sa for siden:

Takk for tips :)
hvor mye cocosa trenger jeg spise/drikke for å sikre nok fet?

Gerd sa for siden:

Cocosa har jeg ikke brukt, passer på å få i meg fett og oljer gjennom maten :)

• tran og omega 3 :)

jvb sa for siden:

Jeg hadde tenkt å svare på denne også, men Gerd er vel raskere igjen, så jeg lar være :D

Edit: jeg elsker å ha rett! :D

Edit: Ok da, det finnes ikke noen fasit på hvor mye cocosa du må ha - siden det kommer helt an på hva for noe annet du spiser. For min del spiser jeg vel tre-fire store teskjeer hver dag.

Inger33 sa for siden:

Ok :)
Jeg prøver steke i smør og raspolje og bruker rømme og fløte, men jeg er så usikker om det jeg spiser er nok så defor jeg har brukt cocosa i tillegg i te..

Gerd sa for siden:

Skader ikke bruke det da :)

Jeg klarer ikke smak eller konsistens :o

Jabba sa for siden:

Cocosa spiser jeg rett fra krukka....yummi.... ler

Gerd sa for siden:

:eek:

:liste:

Inger33 sa for siden:

Så lenge jeg passer på røre før jeg drikker så går det bra, men greier ikke spise den direkte nei..

jvb sa for siden:

Jeg også :) går an å ha kanel på også, bare for litt annen smak.

Edit: jeg har kanel på alt for tiden når jeg tenker meg om, håper bark er bra på ketose :)

Photobscura sa for siden:

Min erfaring er at det er lurt å trappe opp på cocosa, jeg har brent meg på det der, og klarer nesten ikke å spise det lenger :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.