Hei kloke lavkarbo'ere,
jeg skal reise til New York snart (jobb, men litt tid til shopping må logges inn...:cool:).
Jeg mener å ha sett en tråd som omhandlet hva som var lurt å handle i NY, men finner den ikke igjen. Kanskje jeg har drømt... :confused:
Reiser neste uke, så gode råd mottas med takk.
Fortsatt fersk, men fornøyd lavkarbo'er. Helsa er bedre, men synes det går litt tregt med vekta. Uansett; helsa er viktigst:stortsmil
Aner ikke hva man kan få kjøpt i NY, men jeg ville sett etter Stevia.
Ellers vil jeg slå et slag for at man ikke trenger spesialprodukter for å leve lavkarbo ;)
Hvorfor skulle man ikke få lov til å ta det med inn? Bestilte Stevia fra USA, og hadde ingen problemer med tollen.. Man får jo kjøpt det i Norge også!?!
Snakket med en som hadde bestilt stevia over nettet, til Norge.
Det ble merket som "dyrefor", og da gikk det greit ;-)
hva jeg vet så kan plantene selges Norge, men ikke produktet fra plantene.
Men, jeg kan være dårlig oppdatert
Steviadråper får man kjøpt på netrition.com - men hvordan det er med innføring til Norge vet jeg ikke.
Jeg spiser mye lavkarbotortillas og kommer til å ta med meg et lass hjem. Mine kjøper jeg på Whole Foods eller Andronico's, men de finnes nok i de fleste større matbutikker. Mine er fra La Tortilla Factory, men Mama Lupa har også.
Bare en liten advarsel - amerikanske tortillas er ikke helt som norske tortillas. Norske varianter er ofte tynne og tørre, her er de som regel litt tykkere, mer saftige og minner mer om de latinamerikanske orignialene. Iallefall synes jeg det. Men gode er de - jeg har regelrett byttet ut brød med tortillas til lunch :)
Det er ikke dokumentert at planten har vært solgt i Norge før 1999 og dermed må Stevia godkjennes som ny mat før den kan selges i Norge. Så langt er det ikke søkt om godkjenning og Stevia er derfor ikke tillatt solgt i Norge.
Ikke tillatt solgt her i landet, men ikke forbudt å ta inn, sålenge det ikke er til eget bruk. Man kan f.eks bruke det som dyrefor.. Merkelige regler!
Synes det er ok i bruk.. ;) Fryktelig søtt, så jeg bruker nok bare ca en fjerdedel av det en amerikaner ville brukt (i og med at mine "servings" holder til 4 porsjoner CC, eller hva jeg nå bruker dem i..) For mye gir en metallisk søtsmak som jeg ikke er spesielt begeistret for, bittelitt blir akkurat passe :)
Siden det er regnet som dyrefor i Norge, så trodde jeg kanskje at du ville blitt stoppet i tolla med det? Altså stoppet og måtte bevise at det er til bruk hos dyr da...:confused:
Den siste totalitærstaten, Norge, er jo ikke så glad i at folk spiser, drikker og driter utenfor reglene :p
Jeg har kjøpt Stevia-strøpulver her i Norge på treningssenteret hvor jeg går, men det er kanskje billigere i New York?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.