< Tilbake til oversikten

Ketose og karbotoleranse

balder2009 sa for siden:

Hei alle lavkarboguruer der ute.

I helga var jeg og kona i Oslo, der vi koste oss på hotell og med mye god mat og drikke.

Jeg skeiet ut litt, spiste blant annet et meget godt rundstykke til salat. I tillegg drakk jeg en halvliter øl, pluss flere glass vin, pluss irish coffee (uten sukker).

Overraskelsen og gleden ble derfor stor da jeg fikk rosalilla utslag på stixen søndag kveld.

Og ikke har jeg lagt på meg særlig heller.

Er dette vanlig?

Ps! Jeg har gått ned fra 96,5 kilo til 88 kilo på fire uker

Gracella sa for siden:

Jeg kan skjeie ut den ene dagen og være i ketose igjen neste dag. I begynnelsen gikk det flere dager før jeg var tilbake i ketose.
Må vel nevne at jeg har vært på kuren i ca 6-8 mnd, deretter har jeg spist generell lavkarbo (men fortsatt stort sett vært i ketose) siden nov/des i fjor.

Jeg har til og med opplevd at jeg var i ketose på kvelden etter å ha spist et lite rundstykke og noen små potetbiter i en kjøttsuppe tidligere på dagen.

LenaBeatrice sa for siden:

Gubben min har det som deg han, sklir ikke så lett ut av ketose, og han "tåler" mye karbo :-)

Kan jeg få spørre; da dere var i Oslo, gikk dere en del rundt i byen og kikket?
Min erfaring er at hvis jeg er mye i bevegelse (ute på tur, ferie etc.) da tåler jeg karbo/sukker bedre, jeg går det liksom av meg før det får tak.
En is da jeg går i dyreparken med ungene gjør ikke så mye hvis du skjønner?

balder2009 sa for siden:

Takk for tilbakemelding!

Nei, jeg gikk ikke veldig mye, nei. Et par ganger opp og ned Karl Johan, det var det.:p

Jeg har merket tidligere at jeg kan drikke en god del rødvin, uten å ødelegge så mye.

Ps! Jeg har hentet mye tips i bloggen din!:cool:

LenaBeatrice sa for siden:

Herlig! :):):)

Photobscura sa for siden:

Rødvin ødelegger vel ikke så mye (med mindre du drikker veldig mye og gjør masse dumt :p). Nei, fra spøk til halvor; de fleste rødviner har lavt restsukkerinnhold, særlig om de har litt alkoholmengde, typ tolv tretten prosent. Klart, den tiden alkoholen forbrennes så vil fettforbrenningen settes på hold, ettersom alkohol er et mer lettilgjengelig brennstoff, men vi snakker vel maks en dag, kanskje mindre.
På den annen side, så er det enkelte som opplever sperren for å sprekke som mindre med litt innabords, men litt rødvin i seg selv gjør ikke stor skade så lenge det nytes med måte.
Øl derimot ... ;)

Lisbeth Falling sa for siden:

For oss som har bestemt oss for å leve på lavkarbokosthold inn i framtiden er det veldig viktig å forstå prosessene i kroppen, og at det er mulig å "gjøre feil" en gang i blant uten at det får for store konsekvenser. En liten utskeielse som litt ekstra karbohydrater i form av litt brød elleer poteter, evnt. en is, vil ikke få så stor betydning i det store regnskapet som heter "hverdagen".

Det jeg har funnet ut er at hodet mitt var så fullt av så mye "søppel-vaner" når det gjelder mat at det likner ikke grisen! Det er mitt råd - jobb med dine egne holdninger og tanker rundt tilfredsstillende matvaner - da vil du oppleve at du aldri kommer til å lengte etter en brødskive, eller en pose godteri igjen!
lisbethfalling.wordpress.com/

Carisma sa for siden:

Dette gjelder for noen. Endel av oss tåler absolutt ikke slike små utskeielser.

frifuggel sa for siden:

Tåler det ikke, overhodet. Var på fest sist helg, spiste ikke masse karber, veldig "vennlig" mat, men over kvoten var det garantert. Drakk også endel alkohol, som setter bremser på fettforbrenningen, gikk opp 2 kilo og først nå har vekten begynt å krype saaakte nedover.. Den lærdommen kommer til å sitte! :o Men gøy var det! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.