< Tilbake til oversikten

Kan man trene pilates hver dag?

Krøllerellerei sa for siden:

Eller trenger kroppen en dag hvile for å komme seg, evt. en trener noe annet?

nellie sa for siden:

Jeg hadde tatt meg en pausedag innimellom:)
For å unngå å bli lei.. Få litt variasjon i treningen.. For å la musklene hvile.. osv.

Nike sa for siden:

Generelt er det ingenting i veien for å trene pilates hver dag. Men det spørs vel litt hvilken type pilates du trener/intensitetsnivå/motstand. Trener du med strikk? Ev andre motstandsbærende redskaper?

Hva med å dele opp kroppen, og trene f eks underkropp og overkropp annenhver dag?

Kroppen har godt av å bli trent hver dag, men den har også godt av variasjon.. :)

nellie sa for siden:

Tenker man kan bli litt lei, jeg.. Hvis man skal trene pilates og bare det hver eneste dag..

Krøllerellerei sa for siden:

Ja, man kan bli lei av alt, jeg lurte bare på om det var noen tommelfingerregel.

nellie sa for siden:

Er ikke alle som har trent nok til å finne ut at man blir drittlei av ting om man gjør dem hver dag vettu;)

Tommelfingerregelen med styrketrening er vel at man ikke skal trene de samme muskelgruppene hver dag, men at man godt kan trene mage hver dag likevel. Og det er vel magen/ryggen som blir mest trent med pilates:)

Nike sa for siden:

Pilates er trening for hele kroppen, ikke bare mage/rygg. (Mage kan man trene bortimot ubegrenset, det gjelder IKKE rygg). Hvorvidt man bør trene pilates hver dag, avhenger som sagt av intensitet og motstand/belastning. Bruker man kun egen kroppsvekt som motstand er det neppe noe i veien for å trene pilates hver dag, med mindre man skulle ha en kropp som har i overkant lang restitusjonstid. Desto større belastning treningen er for kroppen, desto lengre restitusjonstid. Det avhenger altså både av type trening og kroppstype.

Tung styrketrening bør ha lenger restitusjon - "tommelfingerregelen" her er vel å la det gå minst 1 døgn mellom trening av samme muskelgruppe.

For all trening gjelder å lytte til kroppen: er du sliten/utslitt, skadet eller syk, tilpass treningen deretter, ev ta deg treningsfri.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.