< Tilbake til oversikten

Hvor dumt er det å stadig vippe inn og ut av ketose?

mofe sa for siden:

Jeg tenkte å legge meg på et kosthold nå med rundt 50 karber hver dag.. Jeg kjenner ikke helt til min grense for ketose, men la oss si at den ligger rundt der da..

Er det veldig dumt å vippe inn og ut av ketose? Mener å ha lest her inne noe med at hver gang kroppen på ny kommer inn i ketose, blir det vanskeligere for den å brenne fett, ellernoesånt.. :rolleyes: Hvor mye hold er det i det? Eller er det andre grunner?

Er det bedre/sunnere/lurere/whatever å enten kjøre på sånn at man vet at man enten er i ketose eller spise sånn at man akkurat ikke kommer i ketose?

Jeg har prøvd flere gangerå kjøre induksjon, og klarer det rundt en uke, før jeg havner ut i karbokjør som var verre enn før jeg begynte. Jeg blir helt surrete og gal av å hige etter denne stadige ketosen, så denne gangen tenkte jeg å spise lavkarbo, og mere ha en innstilling at "havner jeg i ketose, fint, faller jeg ut av den, fint". Tror det er lettere for meg å leve lavkarbo på den måten.

For ned i vekt må jeg. Har "bare" rundt 10-12 kilo å ta av, men den stakkars kroppen min er så forsøpla at jeg trenger uansett et sunnere kosthold..

Hannehk sa for siden:

Jeg har det som deg og lurer også på hvordan dette er. jeg blir sprø av å øke kh og mister kontrollen. samtidig som jeg kjenner på kroppen at det er på tide... men ja hva skjer egentlig når en driver å tuller med ketose vs ikke ketose...?

Photobscura sa for siden:

Det der tror jeg er en myte. Det handler vel mest om hva som vipper deg ut av ketosen. Om det er loff med sirup eller bønner, liksom! Jeg tror det er når kroppen veksler mellom jevnt og ujevnt blodsukker at den sliter, ikke om den er i ketose eller ikke.
Dessuten er man gjerne i ketose i opp til 100 gr kh om dagen, bare at det ikke er målbart.
Mange, uansett kosthold kan jo komme i ketose om natta for eksempel, som er den tida i løpet av dagen som vi går uten mat.

Lava sa for siden:

Jeg ligger nok selv på vippen hele tiden, og merker det best på magen..
den blir urolig og ikke alltid til å stole på.
men ellers går det bra, går ikke ned i vekt da, men det er heller ikke så viktig.

Kjenner jo at kroppen har bedre av å spise "riktig", men i disse tider klarer
jeg ikke spise slik jeg bør, så sånn er det med den saken.

Yonah sa for siden:

Ja, det tror jeg og, at det er jevnt eller ujevnt blodsukker som teller.

xtra sa for siden:

Jeg har ofte lurt på det samme. Spørsmålet er blitt tatt opp flere ganger før også, men svarene som har kommet har ofte vært synsesvar uten mye belegg.

Jeg regner med at jeg selv sklir inn og ut av ketose ganske jevnlig uten at jeg merker mye til det. Innimellom har jeg hatt små planlagte timeout, skal f eks ha noen dager igjen tilknyttet jul, og da kan jeg få trøbbel. Da spiser jeg kanskje dustemat som søt gjærbakst og vanlig sjokolade, just because I can :) Og det føles ikke godt, men det har mer med blodsukkersvingninger og mage å gjøre enn ketose, tror jeg. Blir slapp og trøtt og uopplagt og veldig fort sulten igjen.

Merkelig nok er det ved slike timeout at jeg får kramper. Skikkelig ille, tror jeg skal spise mengder magnesium som forebyggende neste gang :)

Carisma sa for siden:

Det er den største forskjellen for meg også. Trenger å være i ketose et par uker i strekk før fettforbrenningen er oppe og kjører ordentlig, så når jeg går ut og inn så forbrenner jeg ikke noe.

Karbosara sa for siden:

Torkil skriver om det i boka si, at det blir vanskeligere etterhvert på bruke ketose som vektreduserende "tilstand" for hver gang man går ut og inn.

Han sier ikke noe om antall ganger, men han nevner at det er en grunn til at man skal holde seg i ketose når man er det og passe på å ikke være i det nå man ikke skal være det, i hvertfall hvis man vil ha full effekt av å bruke ketose som vektreduksjonsmåte.

På en måte virker den vel best første gangen. Så blir den mindre virksom for hver gang...er slik jeg oppfatter det han sier.

Skal se om jeg finner det igjen i boka når jeg får tid til å sjekke.

Vettel sa for siden:

Det siste skjønner jeg ikke. Hvordan vet kroppen at man går inn og ut da? Mange går jo i ketose hver natt! (altså de som spiser vanlig karbohydrat-kosthold og er slanke)

Blir kroppen immun?
Det er ikke bare det, at jo mer ned i vekt man går, jo vanskeligere og sakter går vektnedgangen? (mindre antall kilo å bære på= enda mindre behov for kalorier)

Jeg vipper temmelig fint inn og ut av ketose, men som flere sier, det som tar meg ut av ketose i løpet av dagen er grønnsaker, bønner, etc. Ikke sukker, hvittmel som gir større svingninger i blodsukkeret.

Photobscura sa for siden:

Jeg skjønner heller ikke det der helt, for jeg går ut og inn av ketose hvor lett som helst, men jeg har i grunn aldri gått ut av ketose på grunn av høykarbomat.

Carisma sa for siden:

Men de skal jo ikke i ketose for å gå ned i vekt heller, så da har det jo ingenting å si. Det som skrives i boka gjelder for å opprettholde fettforbrenninga.

jeg tenker det er samme som når man hopper av og på en "vanlig" slankekur,. Kroppen skjønner etterhvert tegninga, og holder bedre på kiloene.

Hannehk sa for siden:

Men hvordan blir dette for dem som er i ketose for å bli slankere for så å spise generell lavkarbo, og ikke være i ketose (en såkalt 6 mnd pause), også senere ønsker å være i ketose igjen? Vet det høres rotete ut, men jeg har gjort det på denne måten uten noen nevneverdige problemer. Eller hva med dem som roter det helt til og legger alt sammen på seg igjen, kan ikke de da klare å gå ned med ketose mer enn en gang?

Carisma sa for siden:

Mange som forsøker seg gang 2 (eller 3 eller 4) merker nok at det går tregere enn det gjorde første gang. Nok av inlegg om det på forumet her :ja:

Kitt sa for siden:

Jeg har vært inn og ut av ketose de siste 2 årene. Ikke daglig, da, men etter noen måneder på ketose, har det skjedd ting og jeg har falt ut for kortere eller lengre perioder!
Har alltid kommet lett i ketose igjen, max 36 timer, og går ikke noe tregere ned nå enn første gangen!

Tror det er litt individuelt og at det å gå inn og ut en gang i uken eller så er verre enn måneder på, litt av og så på igjen!:p

mofe sa for siden:

Mange som lurer på dette, skjønner jeg :ja:

En ting er jo om det evt. er negativt på vektnedgangen, men en annen ting er jo hvor heldig eller uheldig det er for helsen/kroppen?

Jeg bare ser for meg steinaldermenneskene, de fløy jo ikke rundt med ketosticks liksom.. :p Jeg vil da tro at det var litt hipp som happ om de var i ketose eller ikke, alt ettersom hva de hadde for hånden? Ikke bare i forhold til årstider, men også hver dag.

"Oi, nå fant vi et epletre, da blir det epler til frokost idag" f.eks, også wosh var de ute av ketose. Mens neste dag kom mannen hjem med bjørnefangst, og da var det kjøtt og fett en stund? :p

Karbosara sa for siden:

Men så var de kanskje ikke så opptatt av å slanke seg ved å være i ketose heller:smile:

De som bor på Grønland spiser vel gjerne bare proteiner og fett for det meste gjennom vinteren, og de er ikke spesielt slanke der, men jeg vil tro de er i ketose gjennom vinteren...kroppene deres er nok vant til ketosen, og derfor gjør vel heller ikke ketosen noe for dem vektreduksjonsmessig...tenker jeg...

trillian78 sa for siden:

Jeg er redd det er kommet supermarkeder og kiosker stappfulle av stivelsesrike og sukkerholdige varer til Grønland også. Det er vel ikke noen tvil om at mye overvekt og livsstilssykdommer ble innført sammen med den vestlige maten i de arktiske områdene.

Karbosara sa for siden:

Sant det. De har vel fått det der og...jaja...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.