3egg
100g kremost
60 g solsikkekjerner(finmalte)
1ss fiberhusk
1ts JBK
1ts bakepulver
en skvett flytende natren
litt salt.
Topping
500g kjøttdeig
1 liten løk
1-2 fed hvitløk
4-5 små ferske champinjoner
1 liten boks Landlord tomatpurè
oregano,paprikapulver
salt og pepper.
Masse revet hvitost.
Stek finhakket løk og sopp i smør...tilsett kjøttdeigen.
Når alt er stekt har du i tomatpurèn og lar den brune litt i panna
for å bli kvitt råsmaken. kryddre. Ha evnt oppi en skvett vann og la sausen småputre ca ti min. Sett den tilside.
Kjør deigen sammen i kjøkkenmaskin.
Hell den ut på et stekebrett kledt med bakepapir
og dra den utover til en stor firkant.
Stek i 10-15 min på 150g. Ta ut bunnen.
Fordel kjøttfyllet over og topp med masse revet ost.
Stek videre 10-15 min.
Avkjøl litt før du deler den opp.
Nei,nei...glemte å skrive at jeg bruker helt finmalte.:p
Bruker kjøkkenmaskin til deigen...ikke food prosessor, men du kan sikkert male solsikkekjerner på den. Jeg synes at knivene til stavmixern maler finere dog:)
Johannesbrødkjernemel JBK er tykkningsmiddel som binder væske..det samme gjør fiberhusk..begge deler kan du kjøpe i en helskostforetning.
Kli lr soyamel kan ikke erstatte de oven nevnte. Men du kan sikkert få til ok pizzabunn
med det også. Prøv deg litt fram:)
Hei - må bare spørre deg ang. ditt fantastiske brød som jeg har laget. Det var utrolig godt og saftig til bare å ha 1 ss hvetemel!!! Men hvor mange karber er det i dem? Har du regna ut det??
Lurer bare på den tomatpureen, hvor får man kjøpt den? er det mindre karber i denn enn f. eks eldorado?? Lagde nettopp denne pizzaen, fantastisk god!! brukte litt fløte og sukrin oppi sausen, det gjorde susen
Da har vi hatt denne til middag i dag og det var vel egentlig bare jeg som virkelig nøt den...har noe med innstillingen også tror jeg...uansett, jeg har fått tilbake pizzaen min og er strålende fornøyd! :D
Den vil eg prøve. Kom på at vi av og til før i tida brukte å lage pizza med fløtesaus. Da kokte man fløte med kvitløk og krydder til den blir tjukk. Så stekte vi kjøttdeig, sopp og av og til bacon og blanda med sausen. Trur kanskje d va løk i og. Og så hadde man det på bunnen med masse ost på toppen og stekte det. Det er ufattelig godt! :sikle:
Men skal prøve den bunnen :D Man kan vel toppe den med alt mulig man kjeme på ;)
Lagde denne i kveld og takker Nannah inderlig for fantastisk kunnskap og delevilje!
Brukte bunnen hennes og fyllet jeg alltid har hatt på heimelaga pizza:
herm.tomater m/ oregano
mozzarellaost
fersk sjampinjong
pepperoni
eneste jeg sløyfa var annanas...savna det litt, men.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.