< Tilbake til oversikten

Hvordan virker iskrem-maskiner?

kamp sa for siden:

Jeg har søkt litt og lest litt om iskrem maskinene men ikke helt forstått hvordan dem virker.

Er det slik at man fryser ned bollen som iser er i, tar den opp fra fryseren og heller oppi ingrediensene. Så setter man den i en "beholder" og skrur på den røre greien. Venter XX minutter og så er isen ferdig frosset?
Kan man putte den tilbake i fryseren eller må man spise den med en gang?

Så vidt jeg forsto er det krups som er best, stemmer det?

Gracella sa for siden:

Ja, du har en bolle som du setter i fryseren.
Så lager du isen av egg og fløte og resten av ingrediensene, tar opp bollen fra frysenen, setter på røremaskinen og heller iskremrøren oppi.
Det er viktig at maskinen går, ellers fryser iskermen fast i veggene i bollen.
Når isen har den ønskede konsistens, skraper man den ut av bollen og serverer.
Hvis bollen ligger klar i fryseren, tar det bare noen minutter.

Den ferdige iskremen bør ikke bli oppi bollen, da den vil fryse fast. Ha den ferdige iskremen over i noe annet.

Det jeg ikke har funnet ut, er en lett måte å rengjøre bollen på etterpå.
Alle førsøk med fuktig klut, resulterer i at kluten fryser fast (ca), så bollen må tine helt, så rengjøres. Deretter må den en omgang i fryseren igjen hvis man vil lage mer is...
Den jeg har (krups) skal man ikke bruke skarpe objekter på inne i bollen, så jeg får ikke vekk nok iskremrester til at jeg kan bruke den to ganger etter hverandre :-(

Men en iskremmaskin er myye enklere enn å lage is i fryseren. Da må man jo huske å røre i kremen ca hvert kvarter til den er passe frosen. Og det tar vel noen timer??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.