Jeg har bursdag på lørdag, og det blir feiring både lørdag og søndag. Jeg har bestemt meg for å spise det jeg har lyst på, dette blir min første planlagte sprekk. Neste blir til jul. Jeg har ikke sprukket så veldig tidligere, har spist sjokolade 2 ganger siden jeg startet 3. august. Da har jeg sklidd ut av ketose, men har gått inn igjen dagen etter. Jeg har ikke følt noe fysisk ubehag.
Men jeg har hørt om at enkelte blir veldig syke når de har en stor sprekk. Så jeg er jo redd for at det skal skje noe, spesielt på lørdagen da, sånn at jeg ikke kan ha det planlagte selskapet på søndag.
Hva er det egentlig som skjer med dere som blir syke av en sprekk? Er det mageknip og diaré, eller verre ting? Spiller det noen rolle HVA man spiser? Det blir jo kaker og godteri her, men også noe poteter og brød.
Uff, jeg føler meg jo litt som en taper, som planlegger å sprekke... :utenutryk
Jeg blir "fyllesyk" og så går jeg opp ca 1,5 kg. Og de renner ikke av på et øyeblikk når jeg går inn i ketose igjen, de må slites av på vanlig vis. Ser mange fort går ned igjen sånne kilo, men ikke alle tydeligvis. Skifter litt stil til Fedonaktig for å slippe uhell nå fremover.
Jeg blir ekstremt høy på sukker, det prikker i hele kroppen, og så kræsjer jeg. Kan sovne gående omtrent.
Ellers får jeg vann og verk og ødemer i hele kroppen, migrene, blir allergisk mot katten og ganske dårlig i magen.
Nå har jeg sprukket to små ganger på tre år, så det har nok litt å si, ettersom jeg ikke er det minste vant.
Men en gang i året må jeg ta glukosbelastning, og da må jeg drikke sukkervann. Like j**lig hver gang!
Det aller beste med en sprekk er gleden av å komme tilbake til lavkarbomaten. "Vanlig" mat gir meg en uro, et sug i kroppen som jeg ikke klarer beskrive, samt jeg blir sulten. Det er slitsomt å være sulten!
Jeg har hatt noen planlagte sprekker. Blir på ingen måte syk, men jeg blir jo helt karbojunkie på 1-2-3. Jeg tenker da på snop, brød og boller hele tiden. Det tar meg 2-4 dager på lavkarbo før suget er borte igjen. Inntaket av karber gjør at magen inntar ballongfasong. Væskebinding i kroppen som følge av karboinntak gjør at jeg (det gjelder forsåvidt alle) spretter opp noen kilo, men for min del er disse borte igjen på kort tid. Så det er ulemper med disse planlagte sprekkene, men jeg velger å ha de innimellom likevel. Men det er sant at det er deilig å returnere til vanlig lavkarbo igjen etterpå - jeg setter da så pris på å spise noe som føles bra for kroppen igjen. Sist begynte jeg å lengte etter rå broccoli da jeg var i bursdagsselskap med høykarbomat :-)
Hehe, ja rå broccoli er helt fantastisk, skjønner hva du mener. Jeg pimpa lavkarb. øl og spiste chips. Lite øl og mye chips for å si det sånn. Og da tenkte jeg at om dette hadde vært blomkål hadde det ikke gjort noe... hihi, pils og blomkål er liksom ikke en slager på pubbene.
Jeg har ikke hatt en direkte sprekk, mn jg spiste et par nutrilett barer og en pakke sukkerfrie Ifa over 2 dager - og det førte til at jg gikk opp 3 kg i vekt. Jeg vet ikke hvor tøft det er å få av de kiloene enda, fordi det skjedde nylig. Så det må jg rapportere om senere. Men magen min var ikke blid, jg fikk så vondt. Og den har styra fælt et par dager nå. Kjenner det blir leeenge til neste gang jg spiser feil. Jg er overbevist om at lavkarbo er d rette for meg. Så jg har til og med bestemt meg for å ikke ha en eneste sprekk i jula. Så får vi se om jeg klarer å holde det :)
Jeg har hatt sprekker noen ganger, men den verste var med en posjon Kylling Chop Suey fra kinarestauranten :eek:
Da stod magen som en ballong og det bråka og smalt hele kvelden og natta... Selvom det kun var sausen (tror jeg) som ikke var veldig lavkarb, så skulle jo egentlig resten gått bra; kylling, brokkoli, gulrot (litt fy), vannkastanjer, bambusskudd, minimais og løk.... OG jeg spiste ikke risen.
Eller ved sprekk, så blir jeg som tidligere skrevet veeeeeldig mye lettere sugen på søtt og karber, men ellers kjenner jeg ikke stort til det bortsett fra på vekta... :mad:
Jeg vil takke for alle innspill så langt, det ser ut til at folk har veldig ulike erfaringer, ja. Jeg blir jo lit betenkt, men nå har jeg drømt om marsipankake helt siden jeg startet på kuren og nå MÅ jeg ha det!
De to gangene jeg spiste sjokolade, merket jeg som sagt ingenting på kroppen. (Den ene gangen spiste jeg fordi jeg var svimmel, og da forsvant svimmelheten etter at jeg fikk i meg sjokolade). Den ene gangen veide jeg meg dagen etter, og hadde da faktisk gått ned.
Jaja, det får nå bare stå til. Hvis det går dårlig, får jeg heller prøve å holde meg unna karber i jula. Da skal jeg til utlandet, og da vil jeg i hvert fall ikke bli syk! Så jeg får ta dette som en test.
jeg blir høy på sukker - skikkelig sånn sprette rundt høy....leren kollega av meg foreslo at jeg kunne bekke innpå cola så kunne jeg jobbe for ho og siden jeg ble helt jojo av det.....ler
går litt opp i vekt men det henger ikke lenge i.....og deet er nok bare vann eller noe......for det merkes ikke på annet enn vekta lissom
men jeg blir dårlig i magen ( smerter og diare) og jeg eter for mye karbo i gangen (dvs mel ol).....
jeg har også sånne planlagte sprekker. innemellom. som venne middag og bursdagen til dattra....osv. og jeg føler ikke lenger de som noe nederlag..........så lenge de er planlagte og man henter seg inn igjen etterpå.
Sist gang jeg hadde en kontrollert sprekk var det på Toro Lasagne med fløte i stedet for melk og uten pastaplater. Jeg datt ut av ketose og dagen etter måltidet føtes beina mine blytunge og jeg hadde null energi. Den dagen var tung altså....Og (dette er litt ekkelt) for første gang på leeeenge luktet det faktisk vondt av bæsjen min......
Jeg har gått på lavkarbo nå i 4måneder, og har hatt ei skikkelig sukkeruke! Jeg blir helt elendig, så jeg fatter ikke hvorfor jeg 4 dager denne uken har spist snop. Smågodt på tilbud og julemarsipan er ikke bra for med;)
Jeg har fått hjertebank, oppbåst til gangs, tror ikke jeg har vært så ille noen gang før! Kjempevondt i magen og generelt dårlig form! Anbefalles ikke!
Når jeg sprekker blir det som å gi et glass vin til en alkoholiker. Jeg vil bare ha mer. :( Nå har jeg vært syk (svineinfluensa!) i 4 dager og det jeg har orket å spise har vært brødskiver, sjokolade og engelsk konfekt. I går hentet samvittigheten meg inn fra sukkerkjøret, og jeg fikk laget meg en pizza, men den har jeg nesten ikke rørt.
Nå sitter jeg med skikkelig oppblåst ansikt, oppblåst mage, har lyst på noe godt men vet ikke helt hva, er skikkelig slapp og har hodepine. Jeg visste det ville skje, men jeg tenkte at jeg var jo syk, så da gjorde det liksom ikke no'. Det angrer jeg en smule på nå...:o
Så var den helgen over, og selv om jeg har spist masse kaker og godteri disse 2 dagene, så føler jeg meg i fin form. Jeg hadde litt mageknip på lørdag, men det var alt. Vekta viser nå (natt til mandag) 2,3 kilo mer enn den gjorde lørdag morgen. Så akkurat det er jo ikke bra. (Jeg legger ikke denne oppgangen inn i tickeren, for disse kiloene skal av og jeg vil ikke regne dem med engang.) Jeg har vært veldig få turer på toalettet, og magen ser oppblåst ut så regner med at det ligger litt av hvert og skvulper inni der. :o
Nå blir det faktisk fint å komme inn i vanlig gjenge igjen! Gjestene fikk med seg det som var igjen av kaker, så da slipper jeg å ha de fristelsene i hus. Det ble selvsagt mye slankeprat i selskapet, og alle var veldig interesserte i å høre om Ketolysekuren. Mitt "salgsargument" er "Hvorfor gå på vanlig slankekur hvor man er sulten og fysen hele tiden, når man kan følge Ketolyse og spise god mat og være passe mett?" Jo'a, de måtte jo innrømme at det høres bra ut.
Takk til alle som har delt erfaringer i denne tråden, det er interessant å lese hvordan andre opplever sprekker. Og så er det litt trøst å se at det er relativt vanlig med planlagte sprekker. :)
De gangene jeg har hatt en planlagt sprekk har jeg bare nytt maten jeg :D. Får litt luft i magen en dag eller to og får søtsuget tilbake, men jeg synes faktisk de sprekkene er verdt det for min del. Det er ikke ofte jeg unner meg noe, men jeg legger inn noen i løpet av året slik at jeg har noe å se frem til. Unnskyld meg altså men lavkarbo kaker kommer ALDRI til å bli det samme som ekte vare altså hehe iallefall ikke for meg :)
Forrige fredag hadde vi en fryktelig hektisk dag på jobb, med opptak (jobber i tv-bransjen) og med en deadline hengende over hodet på oss. Jeg har alltid hatt litt problemer med magen (spesielt ved inntak av melk og hvetemel), noe som har forsvunnet etter at jeg startet på lavkarbo i mai.
Men, denne dagen var jeg altså ganske stressa, og det eneste spiselige innen rekkevidde var sjokoladekjeks som noen hadde lagt på en skål. Tankeløs som jeg var, spiste jeg et par av disse. :(
Tiden etter det har vært som et mareritt. Magen blåste seg opp som en ballong og det føltes som den hadde blitt brukt som boksesekk. Jeg ble svimmel og kvalm og har følt meg helt elendig siden, med to tonn luft i magen, ikke noe vits i å gå på toalettet, og attpåtil gikk jeg opp 3 kilo. Sånn hadde jeg det fram til igår. (Forresten: er det noen som vet om luft i kroppen gir utslag på vekta?)
Idag er jeg som ny, de 3 kiloene er borte igjen, magen er fin. Og sjokoladekjeks er noe jeg aldri i mitt liv setter mine ben i nærheten av igjen! Pføøy! :eek:
De siste 3 ukene har min vektnedgang vært -700g, -700g og -300g. Så dro jeg på fest (planlagt sprekk..), drakk masse, spiste masse chilinøtter, spiste stor hamburger med alt. Sov til neste dag og dro og kjøpte stor hamburger (det MÅ jeg ha dagen derpå) druknet i dressing og ost og alt godt. Ved neste veiing hadde jeg gått ned (!) 2,3 kg!! Så jeg tåler det veldig godt :) Spurte treneren min, han sa at jeg med jevne mellomrom kan gjøre dette fordi kroppen min tydeligvis er mer villig til å gi slipp på energi når den får litt skikkelig påfyll en gang i blant. Snille treneren!!
De fleste opplever at dette skjer første gang de skeier ut. Desverre skjønner kroppen kajpt tegninga, og de neste gangene er det 2kg på helle enn av... :o
Neida, skjer ingenting. Blir litt hard i magen det er det eneste. Unner meg noe godt hver helg jeg. Men det er ikke en hel pose potetgull skylt ned med 1,5 cola slik det kunne være før.
Vi har hatt en planlagt sprekk her i ettermiddag og kveld, den første og eneste på åtte uker. Spist masse spagetti med kjøttdeig til middag, og ordentlige vafler med rømme, bringebærsyltetøy og sukker til kvelds!! :eek:
[color=#000000][/color]
For første gang på åtte uker er jeg skikkelig varm i hele kroppen….til og med på hender og føtter...:)
[color=#000000][/color]
Hvordan vi føler det i morgen gjenstår å se….
Oh sh**, er det pga ketosen jeg er så kald på beina kanskje. Uvant egentlig, for nå i mange år har jeg "slitt" med at jeg alltid var så varm. Gikk alltid barbent inne.
Ja, kalde hender også.
Og jeg har funnet frem min store gode dunjakke, sjøl om det ikke er mange kuldegradene enda.
Aha ja..
Omvendt her.
Skal se åssen det går i morra. Skal på storfest nå i kveld. ALT er lov i kveld. s
Gledegruer meg egentlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.