< Tilbake til oversikten

Lavkarbo pizzabunn

Pirtsi sa for siden:

En kjempelekker pizzabund som dekker stekeplaten (50cm). Og som smaker også til karbospisere :)

150 gr revet ost
2 egg
2-3 dl turkisk youghurt
4 msk kli
3 msk fullkornmel
2 tsk bakepulver

Bland alt sammen og spre med slikepott tynt over bakepapir på ovnsplaten.

Stek midt i ugnen på 200grader i 10 min og ta ut.

Fyll på önsket pizzafyll og stek videre.

Happiness sa for siden:

Hørtes god ut!
Hvor mange karber er det i den?

Pirtsi sa for siden:

Avhenger litt om meltype men , om man bruker grovt rugmel så blir det ca 30-32 gr karbohydrater for hele satsen...jeg deler pizzan i 9 store biter og klarer å spise 2-3 biter för jeg er mett....så kan regna i underkant av 3 gr pr bit.... + det man fyller på pizzaen. Jeg bruker mest kryddet tomatsaus (blandet av grossade tomater på boks + vitlök + yrter), strimlet salami, lök, svarteoliven, lite fersk paprika og masse ost :p

Sandra35 sa for siden:

Åhh det hørtes kjempegodt ut!!! Den skal jeg prøve på lørdag. Kan jeg bruke grovt glutenfritt mel istedetfor vanlig mel?

Happiness sa for siden:

Jeg fant ikke grovt rug mel i dag. Hva annet kan jeg bruke?

Pirtsi sa for siden:

Kan godt bruke hvilet som helst mel fordi ost og egg er hovedsaken. Jeg brukte sist lördag 200gr ost og 3 egg og så grovt-spelt-mel...vet ikke hva det heter på norsk men svenskene snakker om dinkelmjöl. Melets andel av bunnen er jo så lite....mest bare for att henge vel bedre sammen. Bunnen er rätt mjuk när det er varmt men fastnar bra när kjöles. Og jeg har då lunsj-mat for resten av uken :D
Smak frem hvilket ost man liker/bruker etc....då blir smaken deretter. Man behöver heller ikke turkisk-youghurt, kan godt bruke 2-3dl kvark eller römme. Pröv först med 2 dl...hvis det virker ikke passe smörbar på bakepapiret...ha lite til. Mengdene er heller ikke så nöye...bra blir det uansett.
Jeg sprer deigen på ca 1 cm tykk lag på bakepapiret, men man kan lage större deig og smöre tykkere om man vil...da kanskje steketiden blir lite lengre. Man ser når det er ferdig när bunnen begynner å få lite farge.
Sist lagde vi 2 pizza...en etter det her oppskriften og en annen "tradisjonel" med durumhvete...min kjäreste mente att "min pizza" doftet mye mer delikat og bedre enn hans og tross att toppingene var helt like :p

Happiness sa for siden:

Jeg fant grovt spelt mel :) Og jeg har tyrkisk yoghurt i kjøleskapet!
Jeg tenkte å ta opp kjøttdeig og lage denne til helga! Så lager jeg vanlig til ungene ;-)

Pirtsi sa for siden:

Lykke til ;-) Håper att det smaker dig også...lördagspizza etter bastuen va faktisk det som jeg savnet mest för jeg fant denne oppskriften. Kjäresten har brusmaskin og vi fant light-cola-konsentrat som kan brukes...nå er lördagskveldene mine ekstakt som för, bare att nå kan jeg spise med god samvitenhet og ödelegger ikke ketoset :D

Happiness sa for siden:

I dag fant mannen min grovt sammalt rugmel så nå blir det pizza i helga! :D

Happiness sa for siden:

Nå er pizzabunnen klar til å stekes :D

anne gro sa for siden:

hei, første dag på karbodiett. elsker pizza så denne måå jeg prøve.:) kan du si meg hva du mener med msk? er det mellomstore skjeer??? er veldig spent på dette kostholdet og håper jeg finner mange gode oppskrifter.:D

Yonah sa for siden:

Msk= matskje, eller spiseskje på norsk.

anne gro sa for siden:

takk for at du tok deg tid til å svare.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.