< Tilbake til oversikten

Mer magnesium? Vondt i ben og armer ...

slappfisken sa for siden:

:(Hei!! Jeg har rotet bort Torkil sin ketolysebok, men håper noen her på forumet kan komme med noen tips.. Saken er den: Jeg har holdt meg til lavkarbo (15-25 pr dag) i 6 måneder nå. Tar vitamineral, tran, selen, krom og 600 mg magnesium (+ drikker minst 1 1/2 liter farris pr dag, der er det også litt magnesium), spiser selvsagt litt grønt hver dag i tillegg. Har hatt endel kramper i leggene de siste 2 månedene, + litt vondt i knær og etpar fingre.. Bør jeg øke magnesiumdosen (husker ikke hvor mye Torkil anbefalte!), og i så fall hvor mye?? Innimellom har jeg tendenser til uregelmessig hjerterytme (det er ikke noe nytt altså, det har jeg hatt i mange år), så jeg er redd for å ta for mye også. Og av samme grunn tar jeg ikke kalium..Drikker litt melk. Har ikke lyst til å gå tilbake til høykarbkosthold:(. Noen tips???

jvb sa for siden:

Side 55 i boka så påpeker han at magnesium sammen med kalium og kalsium kan forhindre eller avhjelpe kramper. Han sier på s. 81 at magnesium-dosen kan dobles i en periode (som ville bli 400mg) så utifra det trenger du ikke mer magnesium. Så du må passe på kalium/kalsium også sikkert.

Kjenner forøvrig at jeg nærmer meg leggkrampe selv om morgenen, så øker på litt jeg også =)

edit: utifra ketolyse-magnesiumtablettene så er referanseverdi 570mg så vil ikke tro det hadde gjort deg noe å øke litt.

slappfisken sa for siden:

Takk, da øker jeg dosen litt. Spiser mye ost og drikker litt melk, så regner med at jeg får i meg nok kalsium.. Kalium har gitt meg hjerteklapp, så det tør jeg ikke å ta sånn uten videre. Har en boks stående med 250 mg kalium, kanskje jeg skal dele en sånn tablett så dosen ikke blir så stor? Får prøve meg litt frem:o). Håper jeg blir kvitt leggkrampene, har jeg sittet stille en stund så kjennes leggmusklene støle og jeg går på en helt idiotisk måte, ser ganske snålt ut:oD!! Verst om morgenen, da. Takk for hjelpen!!

jvb sa for siden:

Til info:
Jeg tok 600mg magnesium i går og hadde ikkeno krampetendenser i leggene i dag. Forøvrig bruker jeg kun de ketolyse-kosttilskuddene og ikke noe annet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.