< Tilbake til oversikten

Ketolysekuren og Diabetes 1

Katharina sa for siden:

Hei
Har lest flere steder at de som har diabetes type 2 kan gå på ketolysekuren, men at de med type 1 ikke skal gjøre det . Finner imidlertid ikke ut hvorfor det er ok for type 2 , men ikke for type 1 .
Kan noen gi meg en forklaring ? :confused:

Katharina

Yonah sa for siden:

Jeg aner ikke. Det må da jaggu være lettere å regne ut insulinmengder når man spiser mat som knapt påvirker blodsukkeret. Men jeg ville nok snakket med legen om det og kanskje fått jevnlig oppfølging.

jvb sa for siden:

De som har type 1 produserer ikke insulin selv, slik at de risikerer å få så høyt blodsukker at de blir alvorlig syke av en tilstand som heter ketoacidose. Det kommer av to ting: ketoner og acidose i blodet. Ketoner produseres når kroppen ikke får brukt sukker som forbrenningsstoff (grunnet lite eller ingen insulin) og derfor brukes fettreservene.

Har du diabetes 2 så produserer kroppen litt insulin selv. Siden ketolysekuren inneholder kun mat som gir liten eller ingen stigning i blodsukkeret så vil mange (ikke alle) klare seg uten medisiner - eller kutte medisinbruken kraftig - selv om de har diabetes 2.

Grovsnus sa for siden:

Det har vert omtalt her på forumet tidligere ei bok av en amerikansk (tror jeg) lege som selv har diabetes 1. Og som gikk på lavcarbo.
Husker bare ikke navnet.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Katharina sa for siden:

Takk for svarene der har gitt på mitt spørsmål. Fant nyttig info i linkene dere har sendt også :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.