Dette hører kanskje ikke helt hjemme her, men jeg tar en sjanse. Jenta vår skal begynne på skolen neste høst, og vi har så smått begynt å tenke på Steinerskolen. Broren hennes går på vanlig skole, men de er så forskjellige. Han er en veldig akademisk type, mens hun er mer fysisk. Dessuten synes jeg hun er litt umoden til å skulle begynne på skolen allerede. Hvordan er det det fungerer på Steinerskolen? Er 1 klasse sammen med barnehagen? Andre ting jeg bør vurdere?
Håper det er noen der ute som har gode innspill - gjerne litt lange.
Jeg er i utgansgspunktet positiv til både Steinerskolen og Montessori, bare så det er sagt!:)
Min halvsøster skulle ta gymnaset på Steinerskolen, det skar seg fullstendig. Hun var en bestemt ung dame, og fikk så mye pepper for sine meninger at hun rett og slett ble mobbet ut av lærerene!
En korpskamerat gikk på Steinerskolen ut ungdomsskolen. Han mente det hadde vært barnemishandling å sende han dit! Han hadde ingen venner i nærmiljøet og følte seg annerledes og rar. I tillegg mente han at man ikke på noen måte ble forberedt på livet "utenfor"! Noe riktig må de dog ha gjort, mannen er i dag en meget dyktig lege!
Søsteren hans valgte å gå helt ut til artium på samme Steinerskole og stortrivdes bestandig! Hun er mer kunstnerisk enn sin bror og lever i dag av musikk.
Begge døtrene til et par vi kjenner, går på Montessori. De vurderer å flytte den eldste til vanlig skole, hun passer liksom ikke inn. Lillesøster blomstrer og har det helt topp!
Nabogutten hos svigers går på Steinerskolen. Han har heller ingen venner i nærmiljøet og er mye ensom. Trives nok på skolen, men skulle så gjerne hatt noen venner på fritiden også! Prøvde seg på det lokale fotballlaget, men kjente ingen og sluttet ganske fort!
Dette er mine erfaringer med disse skolene. Litt av hvert!:p
Jeg er mest opptatt av dette med venner i nærmiljøet og tilpasning til verden "utenfor".
Mange barn er umodne når de begynner på skolen i dag, tror ikke det er noe å tenke på!
Første klasse på en vanlig skole er nok ikke akkurat så forskjellig fra barnehagen, annet enn at de lærer bokstaver i sted for å tegne!
Om dere først vurderer steinerskole, antar jeg at dere allerede har satt dere inn i antroposofien og hvordan den praktiseres i skolen. :) Hvis ikke, kan det sikkert være lurt å få litt oversikt over eurytmi og åndsdimensjoner :D
Nesten det samme en kamerat av meg sier. Han gikk på steinerskolen ut vgs, og han sa han lå milevis etter sine kamerater som gikk på normal skole i alt mulig. Så han tok nesten hele allmennfag som privatist og er nå en fremadstormende jounarlist :rolleyes:
Men han sa også at barneskolestadiet var han glad for å ha gått på steinerskolen, etter det ville han hatt mer nytte av vanlig skole.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.