< Tilbake til oversikten

Trening av magemuskler

Marianne sa for siden:

Har fått beskjed om at magemusklene er de som bygges opp raskest, og at kroppsbyggere gjerne trener akkurat disse musklene hver dag. Noen som mener dette er riktig eller uriktig?

Vil 50 sit-up's, 50 til hver side og 50 "syklende" for nedre magemuskler være en bra mage-økt?

Nille sa for siden:

Magemuskler !! Jada, det vet jeg svaret på. Magemuskler er en av de muskelgruppene som kan trenes hver dag. Det har jeg fra både fysioterapeuten min, en personlig trener jeg kjenner OG kiropraktoren. Alle har anbefalt meg å trene mage/rygg hver dag for å styrke ryggen min ! Og klarer du å utføre øvelsene du nevner riktig uten å belaste ryggen/nakken feil, må det jo være en helt topp treningsøkt !

Marianne sa for siden:

Takk skal du ha, nille!

Har prøvd og blir forsåvidt ikke støl, så det virker som om kroppen er klar for en ny dyst dagen derpå, ja. Så bra! Ryggøvelser skal jeg også ta hver dag egentlig, men det synes jeg er så tung...:cool:

Marianne

Summer sa for siden:

Jeg trener forsiktig med hofterulling og spenning av bekkenmuskulatur samtidig... Veldig greit å begynne med synes jeg.... :p

Ulex sa for siden:

Hei Marianne

Har du prøvd den varianten der du ligger flatt på ryggen med hendene under nakken, løfter beina til 90 grader og så spenner magemusklene og løfter rumpa så høyt du kan? Puh!

For de "vanlige" situpsene, så blir de jo tyngre å gjøre hvis du holder noe tungt inn mot brystet mens du gjør dem. Trebinds-utgaven av Ringenes Herre, kanskje? En av toåringene i nabolaget? Fjorårets selvangivelse? :)

Ulex

Marianne sa for siden:

:D :D :D marianne

Ulex sa for siden:

Jeg er ikke noen ekspert på situps, men jeg tror at hvis du setter deg helt opp, så er det hofteleddsbøyerne du bruker mer enn magemusklene på den siste delen av bevegelsen. Og de er vanligvis sterke nok på de fleste mennesker - og ofte litt for korte. Sideveis situps er smart å ta, kiropraktoren min ivrer sterkt for dem. Gjør det som kjennes riktig ut - det kan godt være blodsmak-i-kjeften-slitsomt, men aldri smertefullt. :)

Ulex

Begod sa for siden:

Her er noen tips:

www.tn.no/default.asp?go=trening&gid=77

Situps -Offisiell RYP øvelse- utskriftsvennlig side
Øvelse: Situps

Tar hovedsakelig på: Magen (Rectus abdominis, Obliquus externus abdominis, Quadriceps, rectus femoris)

Slik gjør du: Legg deg på gulvet med føttene i bakken og knærne bøyd. Plasser hendene på siden av hodet, og pust dypt inn. Stram øvredel av magemusklene samtidig som du presser korsryggen ned mot gulvet.

Utførelse: Bruk magemusklene til å langsomt løfte deg opp mot knærne, samtidig som du puster ut. Når skuldrene og øvredel av ryggen har kommet opp fra golvet og albuene er cirka 20cm fra knærne, senker du deg rolig tilbake til startposisjon. Pust inn på tur ned.

Tips: Rull sammen et håndkle og legg under korsryggen.

Pass på: Ikke løft med hoftene. Og ikke løft korsryggen for høyt.

Se video: situp.mpg

søk | kontakt | om oss | personvern copyright ©2003 - 2005 Tech Nutrition AS
alle rettigheter reservert

Nå for tiden blir det sett på som unødvendig å trene magemusklene hver dag, men det var vanlig tidligere.
3 ganger i uken er som regel nok. Varier mellom mange sit ups og situps med belastning.
Begynn gjerne med lav belastning og øk på med med etter hvert, det er helt ok om du ikke greier mer en 5-6 rep med tung belastning.

Marianne sa for siden:

Thanks a lot!

Jeg lover herved på tro og ære uten ljugekors at hvis jeg får så markerte magemuskler av denne treningen min, skal jeg legge inn bilder her!!! :ja:
[color=teal][/color]
Marianne

Fedonisten sa for siden:

En ting jeg lurer på: Hvordan får du situps til å ta på quadriceps - som jo er hovedmuskel på framside lår (egentlig fire muskler)???

Klem fra undrende Fedonist

smosje sa for siden:

Dette er ikke den mest frekventerte delen av forumet for min del :o , men magemuskler er jeg litt opptatt av. Sånn mest for figurens skyld...

Har et viktig spørsmål:

Begod sier litt over her at man skal puste ut på vei ned.
Ergo skal man puste inn på vei opp.
Dette er en viktig del av øvelsen eller? er ikke noe flink til å puste i det hele tatt når jeg tar situps, men nå har jeg hørt at hvis man puster på de gale tidspunktene, så ender man opp med en kul a la oppblåst mage nederst på magen, i stedet for muskler (eller i tillegg kanskje). Er dette riktig?
Og - skal jeg streve for å lære meg å puste inn på opptur og ut på nedtur?

Vil bli glad for svar! :)

Fedonisten sa for siden:

Så vidt jeg kan se sier han akkurat motsatt...... :cool: Og det er det som er riktig. Pust UT på vei opp - og INN på vei ned. Samme uansett hvilken øvelse du tar. UT når muskelen belastes - INN når du "slapper av"

:klem:

smosje sa for siden:

Ja det var vel egentlig det jeg mente at han sa også :stuart: :lol: :w00t:

Tror jeg skal gå å lage meg en omelett! Hjernen fungerer ikke lenger etter alle disse situps'ene.

Takk, Fedonisten!!
:klem:

smily79 sa for siden:

Har dere prøvd pilatesvideoen som heter "8 min abs work". Den er supereffektiv. Veldig vondt i magmusklene dagen etter ja.
Skulle bare ønske jeg var strukturert til å fortsette hver dag... Har begynt et nytt treningsprogram på sats da, så er jo lov å håpe jeg kommer ordentlig i gang nå...

Marianne sa for siden:

Har du sett resultater av denne treningen, eller har du ikke gjort dem så mye ennå?
[color=#008080][/color]
(Kanskje du kan gi oss øvelsene helt gratis...:p )

smily79 sa for siden:

Jeg har ikke sett resultater enda, men jeg har kjent at de virker.. ;) Hatt vondt i magen i flere dager etterpå jeg.. ;) Sender deg en PM jeg... :)

friflex sa for siden:

Holder nok i massevis om du kjører disse øvelsene feks 2 eller 3 dager i uka. Musklene skal ha tid til og lege sine sår og vokse også vet du;)

Summer sa for siden:

Jammen atte, i Yogaøvelser og tibetanske riter, så er det jo motsatt... :confused:
Men jeg har også hørt det som du sier nå....

clueless sa for siden:

Anbefaler alle som vil trene magemusklene å prøve planken, den hjelper ikke bare til å få en flatere mage, men også til sidemusklene. En veldig effektiv mageøvelse i forhold til sit-ups. Gjennta planken noen ganger et par ganger i uka, skal si det hjelper :)

smily79 sa for siden:

Planken? Hva har jeg gått glipp av nå? ;)

clueless sa for siden:

Planken er en del av Core-styrke. Det er rygg- og mage trening som er i fokus, og dette er en treningsform for absolutt alle.
Ligg på magen med albuene i gulvet og tåspissene i gulvet. Albuene skal være rett under skuldrene. trekk navlen inn og opp mot ryggsøylen, slik at du spenner i mage og bekkenbunn. Løft kroppen litt opp fra gulvet. Hold så lenge du klarer. Gjenta 2-4ganger.
Lettere variant: knærne i gulvet, strake armer.
Mellom variant: "vipp" med terne slik at du beveger deg fram og tilbake.
Hardere variant: legg deg framover på knærne og løft et bein.

Jmf. det nye nr. av KK. :goodluck:

ELLINOR sa for siden:

i de 4 siste Iform bladene har det vært mageøvelser, en slags skole. og i det siste bladet følger det med en plakat over alle øvelsene. Man skal begynne med nivå 1 osv. jeg har lenge tenkt at jeg skulle begynt, trenger det virkelig, både etter svangerskap for halvannen år siden og nå mange kilo lettere og løsskinn. Men synes det er tiltak, må ta meg i nakken og se og få startet. Jeg går en 40 minutters tur så og si hver dag hvis det ikke kommer noe i veien, føler at formen er veldig stigende i forhold til utgangspunktet. Har vært mye syk og blitt mest innesitting.

Nille sa for siden:

Sier bare et eneste ord jeg, - for trening av magemuskler har jeg funnet et metode som funker perfekt !!

PILATES:p

Summer sa for siden:

Jupp:ja:
Jeg har planken som clueless snakker om i ene pilatesvideoen min... Den er bare helt rå! Jeg sovnet nesten på gulvet etter første gangen jeg tok den.... :rolleyes: - ikke sant Marianne,- at den er slitsom, tung, og supereffektiv? ;) :D

cath sa for siden:

PIlates er tingen for magetrening.... HELT SUPERT:D

Begod sa for siden:

Jeg annbefaler alle å lese linken til themonk for den er knallbra. Også har jeg faktisk tenkt å prøve meg på Pilates om ikke så alt for lenge.:)

Marianne sa for siden:

JA prøv planken du Begod! Lise og jeg kan stå på hver vår side og holde deg oppe mens vi ler rått! :D :D :D

Marianne sa for siden:

Dette er faktisk Lise og meg etter å ha trent planken mye:

:D

ms.sophie sa for siden:

Bare en kommentar til hvorvidt magemusklene kan trenes hver dag eller ei; dette kommer an på måten du trener på.

Dersom du trener tungt på magen (få reps), trenger også magen å restitueres før du begynner på neste økt.

Pirtsi sa for siden:

Hei

Jeg går 2 ca 45 min. raske turer med hunden hverdag på varierende skogsterreng. Tidligere prövde jeg att spenne magemuskler i oppover bakkene...etter en uke klarer jeg gå hele turen med spente magemuskler...håper att resultater skal begynne å vises snart.:)

vskr sa for siden:

Jeg vil også bare si at PILATES er tingen dersom du ønsker flotte og dype magemuskler..
-V-

Fjonken sa for siden:

Her kommer jeg trillende inn på fitnessballen min. For sit-ups på fitnessball er effektivt det! Faktisk er svært mange øvelser for fitnessball effektive på kjernemusklaturen i mage og rygg. Ser dere fokuserer veldig på trening av magen. Ikke glem at ryggen henger med i dette konseptet. Man må trene ryggmusklaturen også ellers vil ikke magemuskeløvelsene ha noen hensikt. Stavgang er faktisk ypperlig trening for korsrygg.. Ikke mange som vet det, men jeg har faktisk fått skikkelige muskler i ryggen etter at jeg startet med Nordic Walking og Power Walking. Nå gløper jeg for å holde denne muskelaturen ved like og kjører fitnessballprogram to ganger i uka. Magemålet har minska betraktelig etter at jeg fant ballen. Og gjør man øvelsene riktig får man stooor effekt. Det fine med mage og ryggtrening på ball er at man hele tiden har støtte i korsryggen. Ballens bue ligger i korsryggen og forhindrer overbelastning. Dessuten får man større grad på bakoverbøyen og dermed større effekt på musklene. Vanlig sit-ups på gulv gir ikke mulighet for strekk bakover slik at magemusklene virkelig strekkes ut. Det gjør de til de grader på ball.
Med ball kan du trene opp rygg, korsrygg, nakke, skuldre, bryst, armer, bein, rumpa og magen. Både de øvre, nedre og skrå magemusklene.
Billig er det også.. Koster bare 250 kr for en ball!

Albertine sa for siden:

Jeg lever farlig når jeg prøver meg på sit-ups på ball. Det er dritskummelt, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg i riktig posisjon. Der jeg trener til vanlig finnes en halvsirkelformet pute som jeg bruker. Får veldig fine og krevende situps der, og det må jo være akkurat det samme. Vil jo trene situps hjemme også!

Fjonken sa for siden:

Du kan sikkert bruke halvball med like god effekt. Fri fitnessball kan være vanskelig å bruke for enkelte. Men det finnes stativer man kan sette dem i slik at de ikke sleiver rundt. Men da går man også glipp av balansetreningen som er en viktig del av opptreningen av kjernemuskelaturen. Alle som starter med fitnessballtrening føler seg som idioter de første gangene. Det er ta tid å finne riktig utgangsstilling og det tar tid å bli trygg på den urolige ballen. Men øvelse gjør mester og snart har man grep på det. Det er særlig viktig å bruke friksjonsmatte under ballen og gjøre øvelsene barbent. Da får du bedre grep på underlaget og ballen vingler ikke sånn. Også viktig å ha passe med luft i ballen. For lite luft gir gale utgangsstillinger. For mye luft gjør ballen for stor og hard for de fleste øvelsene. En ting midt i mellom er riktig. Du finner den passende mengden ved å legge deg på magen over ballen. Ballen skal da bule litt ut på sidene.

Albertine sa for siden:

Her buler både ballen og magen...:)
Takk for tips, jeg skal bli en kløpper på ball etterhvert.

Fjonken sa for siden:

Bare hyggelig å kunne hjelpe..:)

Begod sa for siden:

I linken til The Monk er fitnessball det eneste magetrenings apperatet som er anbefalt. så lykke til, selv bruker jeg en pute for å få skikkelig strekk.

Fjonken sa for siden:

Du skal få et tips til med på kjøpet. Når du skal i sit-ups posisjon på ballen setter du deg godt inn på ballen slik at knærne kommer i 90 graders vinkel. Så ruller du deg framover uten at ballen følger med, slik at korsryggen din kommer i kontakt med ballen. Hele korsryggen skal ha støtte av ballen. Er du ny på dette bør du åle deg litt lengere bak slik at du får støtte både i korsryggen og i nedre del av ryggen. Ha begge beina godt plantet i matta. Finn balansepunktet, dra inn magen og løft overkroppen sakte. Kløft kun øver del av ryggen. Korsryggen skal hele tiden være i kontakt med ballen. Etter 10 reps bør du kjenne det i magen. Visst ikke, juster utgangsposisjonen din og forsøk igjen. Hold på slik helt til du virkelig kjenner at det svir i magen etter 10 reps. Er du trenet bør du nok kjøre 20-30 reps før du kjenner sviinga. Merk deg hvordan du ligger på ballen når du oppnår sviing. Innta så denne possisjonen hver gang du skal trene sit-ups. Etterhvert kan du åle deg lengre bak på ballen og få nytte av bakoverbøyen. Men prøv deg fram. Mange blir svimle av bakoverbøy som er for stor.

Lykke til med treninga.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.