< Tilbake til oversikten

Hvorfor passer ikke lavkarbo for de med BMI under 25?

[email protected] sa for siden:

Jeg har BMI under 25, kan jeg gå ned i vekt med lavkarbo? Skal ned 5-7 kg.
Leser her og der at det passer kun for meget overvektige personer...
Noen som kan forklare hvorfor?...:confused:

Yonah sa for siden:

Det har jeg aldri hørt om. Jeg har da jammen tenkt å leve lavkarbo resten av livet, selv om jeg når en bmi på under 25.. Det er jo en sunn livsstil.

Kitt sa for siden:

Lavkarbo passer for alle, det er ketolyse som passer best for de med BMI over 25 og mer enn 10 kg de gjerne vil bli kvitt!

Dette sier dr. Torkil, mannen bak ketolysekuren:

Hei
I og med ketose er innebygd i oss alle ved faste eller en spesiell diett (ketolysekuren) vil det også virke for de som bare skal ned 5 kilo.
Årsaken til at ketolysekuren anbefales ved overvekt på 10 kilo eller mer, er at da virker ketose oftest bedre enn andre slankekonsepter på grunn av insulinresistens og endret energiomsetning. For noen er det den eneste måte som gir vekttap.
Samtidig kan det være litt mye å starte på ketolysekuren hvis man bare skal ned 5 kilo, men mange gjør det - med suksess.

Så det med 10 kilo er absolutt ikke absolutt :D

vennlig hilsen
Torkil :)

Torkil skriver det i sin bok samt leste på lommelegen sin side at lavkarbo ikke skal brukes for de som har bmi under 25...
rart at du ikke hørte det...

Det var godt å høre!:)

Yonah sa for siden:

Lavkarbo er en paraplybetgenelse som innebefatter ganske mange måter å spise på feks ketolyse, fedon lindber, skaldeman mm. At Torkil har skrevet i boka at ketolyse passer best for de med stor overvekt, betyr ikke at alle normalvektige ikke kan kutte ned på karber. Det er i allefall ikke sunt å spise sukker og fint brød;)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Tror du blander begrepene litt lavkarbo er et samlebegrep for karbo reduserte kosthold med inntak av under 150 kh pr dag. Her inne finner du flere retninger innen lavkarbo på alt fra tilnærmet null kh Skaldemann til Lutz’s 72 kh (ref. boka: Bedre uten brød).
Alle kan leve lavkarbo. Derimot mener enkelte at man ikke bør gå velge ketogen diett (ala Skaldeman eller Ketolyse) dersom man skal ned mindre enn 10 kg.

somaya sa for siden:

Jeg har også bmi under 25 og spiser lavkarbo. Har tenkt meg ned 5kg og kommer nok til å fortsette med lavkarbo etter det også. For meg vil det bli en livsstil selv om jeg ikke kommer til å følge den slavisk

Missie sa for siden:

jeg startet med en bmi på 25 og er nå nede på 22. skal ned på 19 ved hjelp av lavkarbo. spiser stort sett mindre enn 20 karbohydrater om dagen og er i ketose. det fungerer veldig fint på meg hvertfall, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle virke på deg:)

Photobscura sa for siden:

Haha, tror det mangler et ''ikke'' der et sted :p

Ellers signerer jeg de andre her. Jeg anser lavkabo, ketose eller ei, som en veldig naturlig og ren måte å spise på, som ikke minst er mye bedre genetisk tilpasset mennesket enn sukker, fettreduserte fabrikerte varer og brødmat.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

blaaaaaaa:eek: papp smak!

Yonah sa for siden:

Hihi, skriv ikke innlegg med barn på begge ører;) Skal rette feilen jeg.

Veggpryd sa for siden:

Lavkarbo passer vel for alle, selv om man har normalvekt, undervekt eller overvekt? Lavkarbo er ikke bare vektregulerende, men har så mange helseeffekter at absolutt alle burde være tjent med å kutte karbohydrater til fordel for naturlig fett.

Hvorfor fraråder man en ketogen diett for de med mindre enn 5-10 kilo overvekt egentlig?

Kitt sa for siden:

Det svarer Torkil på litt lengre oppe i tråden!#5
Eller, det frarådes jo ikke, men....

LucyintheSky sa for siden:

Ja, jeg har lav BMI, og den er den samme som før jeg begynte på lavkarbo, men jeg har det mye bedre med fordøyelsen, og så er jeg ikke så sulten som jeg pleide å være før! Jeg spiser noe kjempegodt, som ikke har så mye karbo, og så ferdig med det liksom. Jeg føler at jeg har fått et slikt forhold til mat som jeg hadde da jeg var liten! Et naturlig et.

heltny sa for siden:

jeg var undervektig:( nå er jeg normalvektig!:)

jeg la ikke bare på meg fett. jeg fikk også mye muskler! Grawr! :D

Så bra! BMI har dessverre altfor ofte lite for seg. En muskuløs person kan ha høy bmi uten å ha for mye fett på kroppen, og en person som er spe i beinbygning og muskulatur kan ha en lav BMI uten å ha for lite fett på kroppen.
Det som har noe å si er at man ikke har en for høy fettprosent (mer enn 30 prosent hos kvinner), og at man ellers er ved god helse :)

Veggpryd sa for siden:

Akkurat sånn har jeg det også - endelig et naturlig forhold til mat! :) Synes det er en av de beste bonusene ved lavkarbokosthold! :visemuskl :heia:

Supera sa for siden:

Amen til det. For å illustrere, her er ett bilde av meg for noen år siden: (meg til høyre) BMI var rett over 30, det vil si over grensa til fedme. Fedme, faktisk!

Jøss, se der! Du så jo ut til å være riktig fin og stram i fisken!
I følge en spesialist jeg går til så er jeg en av de få som passer inn i BMI-bildet, ettersom både muskler og skjelett hos meg er så medium, jeg har faktisk litt lite muskler i bein og armer, men det jevner seg ut med mage og ryggmuskler. Men likevel så synes ikke folk jeg ser overvektig ut med min bmi på tjueåtte. Ikke alltid så lett å se det indre fettet, det er det som er mitt store problem. Ja, dette ble litt på siden, men poenget var at veldig få av oss er så gjennomsnittlige at bmi forteller noe om oss, med mindre vi snakker veldig høye verdier.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.