Jeg er så heldig å ha en far som er elgjeger, og en mor som for anledningen også med ett er tyttebærplukker :D Så jeg fikk med meg både elg og bær sist jeg var hjemme, og lagde altså den nydeligste vilgryta litt inspirert av diverse oppskrifter jeg fant på nettet:
Du trenger:
1 kg elgkjøtt (evnt reinskav eller annet vilt)
En liten rødløk (typ rundt 125 gr skrellet)
150 gr fersk champignon
Et beger creme fraiche
3 dl vann
1 ss ekte dijonsennep
Smør til steking
Hele pepperkorn
Salt og pepper
Sånn gjør du:
Sett en stor kjele på middels/svak varme, og en stekepanne på full fres, ha smør i begge. Skjær kjøttet i terninger, og ha i stekepannen (jeg måtte ha det i to omganger på grunn av mengde) når smøret er nøttebrunt og fres de til de begynner å bli brune. Ha de over i kjelen og pass på å få med mest mulig av krafta som siver ut. Hakk løk og skjær sopp i skiver og stek til løken blir blank (jeg hadde i soppen først, den trenger gjerne litt mer steketid, og ikke minst -her kreves det MYE smør!).
Ha løk og sopp i gryta, hell over vann, og kok opp. Rør deretter inn creme fraiche, dijonsennep og krydder. La det koke i et par minutter, sett ned varmen og la hele gryta trekke i minst tretti minutter. (Den skal altså stå rett under kokepunktet.)
Når gryta er nesten ferdigtrukket, ha i tyttebærene og rør dem forsiktig inn, og smak til med salt og pepper om nødvendig.
Perfekt tilbehør er rosenkål eller mørkokt sellerirot, og gjerne en litt kraftig rødvin. Eller man kan ha rørte usukra tyttebær til.
Dette ble altså så godt! Jeg kan ikke huske sist jeg spiste meg så mett :D
Enjoy!
(Hele gryta uten tilbehør kom forresten på 1,1 gr kh pr 100 gram).
Ja da ser jeg att vi har helgens mat her gitt :D Min gubbelure er nemlig oxo jeger og forrige helg skjöt de 3! Å vi som fortsatt har igjen kjött fra i fjor :o
Å tyttebär har både jeg, svigermor og farmor plukket :p
Jeg blir litt blank i øya bare av å tenke på denne retten! Nå har mamma også fått oppskrifta, så de skal lage den hjemme nå, selv om årets elgfangst kanskje ikke var av de største.
Da ble denne lagd i går!! Litt mere krydder, philadelphia og JBK så ble denne helt nyyyydelig :D Vi hadde ovnsbakte gullerötter og palsternacka til! Ikke sååå LCHF over de grönnakene akkurat, men en gang iblandt unner jeg meg d, å d virker ikke som d spiller noen rolle for vekten!
Smart Club har masse rein, elg og hjort for tida. Reinsdyrsteik på tilbud. Eller så kan man sjekke ut disse: www.nordaasmat.no, de har faste leveringer i Oslo-området.
Mamma lager noe ala dette med lever eller hvalkjøtt. Snadder! :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.