< Tilbake til oversikten

Akutt matlei/matkvalm

Margrethe sa for siden:

På to dager har jeg fått avsmak mot alt jeg spiser. Alt som smaker fløte, rømme og fett vokser i munnen på meg. Jeg skulle lage nye spinat-og fetamuffins, men brekker meg over osten og eggene. Jeg så på kjøttdeigen og baconet i frysen og måtte bare lukke den igjen.

Hjelp - dette har jeg ikke vært borti før! Jeg må jo spise, men ingenting jeg har går ned! Jeg har laget matpakke til i morgen på blomkålsalat uten dressing, det eneste jeg ikke blir direkte kvalm av. Hvordan får jeg dette til å gå over?

SunnhetMedSirrup sa for siden:

prøv en ris erstatning. rasp blomkål og fres i smør. etterpå tørker du av. smaker ikke fett. blomkålen er ikke som sopp, suger ikke særlig.

men er du heeelt lei, kansje du skulle gå ut av «kuren» til du føler deg bedre?

Kitt sa for siden:

Du går opp i vekt og er sååå kvalm! :eek:

Har du tatt en gravitest i det siste?;)

Margrethe sa for siden:

:eek:
Nei, det er ikke mulig. Ikke i det hele tatt. Og da skulle det vært temmelig synlig nå...

Kitt, faen, nå gav du meg panikk altså!

Kitt sa for siden:

Du måtte tenke etter, ja!;):p:D

Ikke meningen å skremme deg, men det var det første som slo meg da ingenting hjalp og du bare gikk opp i vekt.
Når du i tillegg klaget på kvalme, kunne jeg bare ikke dy meg!:p
Sorry!:blomster:

PSSST! Det er noen det ikke syns på, vet du!;)

Margrethe sa for siden:

Haha, det går helt fint! Skjønner jo godt den reaksjonen altså...

Jeg har telt etter - og det skal være fint umulig. Men jeg går jo på p-sprøyten og har aldri mens, så jeg tror jeg skal teste for å være helt, helt sikker :D Kanskje jeg skal teste ut kvaliteten på gravitester på dollar store? Hehe...

Veggpryd sa for siden:

Jeg ser du har en moderat fett variant av din kostholdsfilosofi. Kan det være at du ikke har kommet over fettangsten vi alle har hatt før vi begynte på lavkarbo? Jeg kjenner meg igjen i det å få aversjon mot noe man har hørt hele livet ikke er spesielt sunt, men det var bare i begynnelsen da. :)

Margrethe sa for siden:

Det har jeg nok ikke... men samtidig, når jeg logger maten på diett.no, så ser jeg jo at jeg ligger på 75-80% fett (av 1600 kcal). Da kommer fettet fra den maten jeg spiser - altså egg, ost, smør, pålegg, kjøtt, dressing osv, men uten at jeg overdriver ved å ha ekstra fett i teen eller enormt mye smør i pannen. Jeg hadde det i starten, men da la jeg på meg.

Det kan jo være det psykiske i at jeg faktisk oppdaget at jeg spiser så mye fett som jeg gjør... jeg trodde nemlig jeg lå ca 10% lavere i fett og desto høyere i protein siden jeg ikke føler jeg spiser så fett (nettopp siden jeg har kuttet ut overskuddsfettet).

Carisma sa for siden:

Krydder! Chili, hvitløk, asiatiske woker osv. Det redder meg alltid når jeg føler at fettet legger seg i gommen og nedover halsen.

Lillevoff sa for siden:

Får du nok variasjon da? Hvis jeg bare skulle spist bacon, rømme og smør ville jeg blitt gæærn.

Rin sa for siden:

Krydder hjelper mye! Jeg blir i alle fall ikke lei av de noe formulaiske middagene mine (kjøtt, grønt, fløte) så lenge jeg pøser på med fersk chili eller ingefær eller karri eller andre ting som lukter og smaker mer enn fettet gjør :D

Egg, derimot, har jeg tidligere fått så langt opp i halsen at jeg sliter med å ta dem i bruk utenom brød/oopsi-baking nå - men har funnet en fin oppskrift på deviled eggs jeg skal teste ved egnet anledning. :) Å lese oppskrifter/forum virker stort sett inspirerende for meg når jeg bare sier meh til hele kjøleskapet.

Margrethe sa for siden:

Jeg vrir meg over til mer grønnsaker jeg (av typen over jorden) og trolig mindre fett. Jeg begynner snart å komme nær Fedon eller South Beach, mangler bare litt belgfrukter.

Idag laget jeg grønnsaksgryte av masse seleri, løk, brokkoli, squash, hakkede tomater og rødvin - fantastisk. Nå er det fem porsjoner av den, blomkålris og marinert kyllingfilet i frysen.

Chubby`s wife sa for siden:

Pisk litt krem og unn deg 5 bringebær... ;-)

Margrethe sa for siden:

CC med bringebaer fikk jeg lyst paa :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.