Etter alle de positive postingene i forrige uke om Heistads geléer, så fant jeg ut at jeg ville finne ut hvordan aspartam fungerer på meg. Jeg gikk derfor inn for å være pinlig korrekt i kostholdet utover disse utskeielsene, slik at jeg eventuelle avvik fra den sterke ketosen jeg hadde på fredag kunne måles og spores tilbake til aspartam, hvis det hadde noen virkning.
Resultatet var nedslående. Fra lørdag til søndag var det synlig nedgang, men stort sett innenfor normale svingninger i målingene jeg har sånn til vanlig. Fra søndag til igår fortsatte trenden, og i morges hadde jeg bare veldig svak ketose, dette i en periode hvor jeg har ligget godt under 20gram karbohydrater pr. dag.
Konklusjon personlig: Aspartam er ubrukelig for meg på lavkarbohydratkosthold, jeg får bare smøre meg med tålmodighet inntil Splendaprodukter blir mer tilgjengelige.
Konklusjon generelt: Folk bør være obs på virkningene aspartam kan ha. For meg er det altså alfa-omega å kutte det.
Jammen tøft av deg å teste det ut på den måten,selv er jeg skeptisk til alle søtningsmidler, fordi jeg får stort sett diare av de fleste.
I hverfall hvis det blir for store mengder.
Men det hender selvfølgelig jeg drikker litt pepsimax,men da holder det med 1 glass,så er jeg fornøyd.
for hadde jeg tatt 1 glass ekte cola, hadde jeg vel drukket 1 hel 1.5 liters flaske.
Sånn er det bare med oss som er karbojunkies:D
Jeg kan ikke si at dette er noe som bare skal gjelde i introduksjonen, gitt at det fører til de bivirkningene som det gjør.. For meg er aspartam ut helt til jeg er på maintenance, ihvertfall..
Når det er sagt så er det nyere forskning som tyder på at ketose i seg selv ikke er til noe større hjelp for vekttap, men dette er hedenskap å nevne på atkinsforumet foreløpig :)
Nå har jeg vært på Atkins en uke, og har spist Cavalier-sjokolader, spist Dietorelle, drukket assorterte light-brus, tygget extra-tyggis, alt dette inneholder aspartam. Ketostix'ene ligger på den nest mørkeste lilla-fargen.
Jeg kom over noe om søtningstoff i boka igår. Intrudoksjonen, midt på side 71.
Vanskelig avsnitt, jeg måtte lese flere ganger før jeg forsto hva som stod der. Det var ett punktum som hadde fått for liten plass, vel, jeg kom frem til at Atkins tillater asparta, sakkarin og acesulfame-K.
Det som ikke var tillat var sorbitol, mannitol og andre hexitoler, og selfølgelig alt som ender på -ose for det er jo sukkerarter.
Kristian: ja jeg og leste det, derfor stusset jeg litt. men faktum er visst at de ikke har oppdatert boken, for på [url]www.atkins.com[/url] fraråder de bruk av aspartam, etter nyere oppdateringer. men jeg har drukket light brus hver dag og allikevel gått ned 11 kg, så meg biter det visst ikke så lett på heldigvis:) (skal kutte ned altså, men det er "kosen" min)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.