[LEFT]Det er ganske morsomt å lese hva Dansukker skriver om sukker.
[/LEFT]
Det er jo nesten ikke måte på hvor greit det er å spise sukker!
Faktisk kan man i følge Dansukker: - Kalle sukker for “lagret solenergi” – det dannes nemlig i alle grønne planter ved hjelp av sollys, vann og karbondioksid”
Videre har Dansukker vært flinke og laget sider om sukker og energi, sukker og tannhelse, sukker og overvekt og sukker og diabetes.
Om du synes dagen i dag er grå og lei, så vil jeg anbefale deg å lese litt på de sidene, for du får deg en god latter :-)
Jeg og Morten lo så vi grein da vi leste.
Jeg gir deg under noen uttdrag.
Dansukker om energi:
Det er en utbredt oppfatning at sukker er et karbohydrat som tas opp svært hurtig, dvs. at det har høy glykemisk indeks. Men sukker har faktisk en moderat glykemisk indeks
Min kommentar: Dansukker påstår altså at sukker (med en GI på 65) bare har moderat GI, ikke høy.
Pasienthåndboka sier annerledes, der er grensen for høy GI 50, middel GI 35 og lav GI under 35.
Lindberg har enda lavare grenser.
Dansukker om overvekt:
Et godt middel til å unngå overvekt er å spise mat der maksimalt 30 % av energien kommer fra fett
Fett metter dårligere og stimulerer stoffskiftet i langt mindre grad enn karbohydrater og proteiner
En annen stor fordel ved fettfattig, karbohydratrikt kosthold er at man kan spise seg mett hver dag uten å få i seg for mange kalorier. Man kan derfor opprettholde normalvekten
Sukker kan utgjøre en del av de ekstra karbohydratene i en fettfattig kostsammensetning. Men mange søtsaker inneholder både sukker og fett
Kroppen er svært lite tilbøyelig til å omdanne sukker og andre karbohydrater til fett
Undersøkelsene viser også at folk med normal vekt spiser mer sukker enn overvektige, som på den annen side spiser mest fett. Sukker øker forbrenningen mer enn fett og mer enn andre typer karbohydrater.
En kontrollert undersøkelse har vist at å erstatte fett med enkle karbohydrater (blant annet sukker) gir like god vektkontroll som å erstatte fett med sammensatte karbohydrater.
Nyere undersøkelser tyder på at et høyt forbruk av sukker i form av brus og andre leskedrikker er forbundet med risiko for overvekt. Årsaken kan være at flytende matvarer ikke gir den samme metthetsfølelsen som matvarer med fast konsistens
Du kan saktens tilfredsstille trangen etter noe søtt uten å få en masse fett med på kjøpet – faktisk kan litt søtt i ny og ne gjøre det lettere for deg å holde en slank linje.
Trikset er å velge søtsaker uten eller med lite fett. Det er f.eks. lakris, vingummi, saftis, skumputer og drops uten fyll. Er du glad i sjokolade, er en kokosbolle en god erstatning. Den smaker sjokolade, men inneholder mye mindre fett og mye færre kalorier enn den “ekte” varen. Du kan også velge skiver med marmelade eller honning for å dekke behovet for noe søtt.
Karbohydrater – inkludert sukker – metter bedre enn fett
Sukker kan medvirke til at barnet får en sunn og variert kost
På samme måte som voksne blir heller ikke barn avhengige av sukker – det er bare det at de liker smaken så godt. Behovet for noe søtt er medfødt, og kan sees allerede hos nyfødte. Hvis ditt barn er utpreget glad i søtsaker, så sørg for å velge søte varer uten fett.
Dansukker om Diabetes:
Nye undersøkelser viser imidlertid at diabetikere godt kan spise 25–30 g sukker om dagen uten at det går ut over blodglukosen. Man skal bare sørge for å fordele sukkeret over hele dagen, slik at hvert måltid ikke inneholder mer enn 5 g sukker.
Diabetes skal tas på alvor, men hvis man gjør det, kan det også være verdens sunneste sykdom!
Du kan også gjerne spise et stykke kake eller sjokolade i ny og ne, på samme måte som du kan bruke sukker sammen med kunstige søtningsmidler – det man kaller kombisøtning – når du baker
Les hele tekstene her
(Se i sidemenyen for å finne alle temaene)
Det med diabetesen var vel ikke så ille kanskje, bortsett fra å hevde at det kan være verdens sunneste sykdom ;)
Men sett i lys av alt det andre de skriver så handler det jo også her om å bagatellisere sukkeret.
Synes at det at det er verdens sunneste sykdom heller ikke er så ille. Fordi det fører jo til at en spiser lavkarbo! Hvilken annen sykdom er sunnere da?
Hadde jeg ikke visst bedre, så kunne jeg fort tenkt at 5 g rent sukker kunne inntas, i tillegg til det som "snek seg inn" via kosten min. Glad jeg ikke spiser annet enn evt "snikesukker", og så lenge jeg ikke vet om det, sååå... :o Er ikke så enkelt, det der. Har et par venner med diabetes, de foretrekker snikesukker fremfor rent sukker, i alle fall! :) Ellers er de snare fremme med måleutstyret. Gir seg vel, kanskje, når de blir veteraner, foreløpig er de relativt ferske. Dette blir som å lese om alle de "årets bil" greiene. Like mye objektiv informasjon. Eller lite.
Synes denne setningen var spesielt bra. :lol:
De har jo selvfølgelig linket til diabetes.no, og ikke til Kostreform. Diabetesforeningen ønsker jo at diabetikere skal spise MER av mat man blir syk av, og MINDRE av mat som gjør dem friske.
Jaja, sukkerindustrien må jo finne på noe for å ikke fremstille seg som verstinger. Og det er jo vedtatt de fleste steder i verden at fett er det farligste..
Sukker har riktignok lavere GI enn både hvetmjøl og kokt/bakte poteter, men det betyr jo ikke at sukker har lav GI. Den har høy GI uansett hvordan dansukker vrir på ting.
Men DE tenker ikke karbohydrater, de tenker rent sukker. Foreldra mine er for tida på brukerkurs for diabetes (min far har hatt dia 2 i 10 år), og blitt lært at diabetikere kan spise inntil 70g SUKKER pr dag. Karbohydratene i brød, poteter osv teller ikke, det var helt uvesentlig. Det er til å grine av :hylgrine:
Her er hele teksten som den setningen er tatt ut av, men det er jo fortsatt like ille synes jeg:
[LEFT]Mange foreldre får dårlig samvittighet når de gir barna sukker. De tror det er fetende, gir hull i tennene, opptar plassen for andre matvarer og gjør barna avhengige, men så enkelt er det ikke. Så lenge barna får sunn og variert kost til hverdags og husker å pusse tennene, er det nemlig ikke farlig eller skadelig for barnet ditt å spise sukker i moderate mengder.[/LEFT]
[LEFT][/LEFT]
[LEFT]Barn har bruk for masse energi, vitaminer og mineraler for å vokse og utvikle seg optimalt. Sukker gir energi, men isolert sett ingen vitaminer og mineraler. Det betyr likevel ikke at sukker er bannlyst i barnas kost. Sukker kan faktisk gjøre det lettere å få sunne matvarer til å gli ned, f.eks. som strø på havregrynene. På den måten kan sukker medvirke til at barnet får en sunn og variert kost. Så lenge barnet får sukker i moderate mengder, er det altså ingen grunn til å gjøre sukker til noe forbudt og farlig for barnets helse.[/LEFT]
Diabetes skal tas på alvor, men hvis man gjør det, kan det også være verdens sunneste sykdom! Når man er diabetiker, blir man nemlig nødt til å spise sunt og trene, fordi sunt kosthold og trening sammen med eventuell insulinbehandling er med på å hindre at blodsukkeret blir for høyt.
Ah, sånn ja. Jeg kan se den at det kan bidra som litt søtt på Weetabixen f.eks. Men det er jo ikke akkurat sukkeret i seg selv som gjør det variert.
I moderate mengder er jo det meste greit, men ulempen med sukker er jo at det tilsettes i alt mulig. Matvarer man ikke ante det kunne være sukker i engang, og dermed er det ikke helt lett å styre disse "moderate" mengdene selv. :(
Hjelp, ja det er virkelig til å grine av. Men hvordan reagerer dia2 pasienter på å spise dette sunne brødet og potetene, som stort sett har høyere GI enn sukker?
Det jeg har fått med meg er at mange med diabetes kan spise såkalt normalt (dvs ganske så høykarbo slik folk ofte gjør) - de bare pøser på med ekstra insulin istedet. ;-(
Det er ganske utrolig at folk som får diabets 2 får råd om å fprtsette å spise brød , poteter ++++:confused:
Min svigerinne som enda ikke har fylt 40 har heldigvis skjønt at hun måtte kutte ned på både brød, ris, pasta og poteter i tillegg til minimalt sukker. Hun fikk diabets type 2 for ca et år siden - og hun tåler iallefall brød og poteter og slikt dårlig i forhold til blodsukkerte sitt
Ja, men problemet er vel det at ikkje nødvendigvis alle diabetikarar endar opp med å velge lavkarbo, berre peisar på med meir medisin istaden. Det kjem heilt an på kva fastlege du har etc.
Takk for info/misinfo, Dreamy, eg har både måpa og flira høgt!!
Jeg fikk påvist dia2 da jeg var 37 år gammel!:eek:
Min fastlege ble fullstendig tatt på sengen og sa: Det eneste rådet jeg kan gi deg, er å bli medlem av Diabetesforbundet!
Han ante ikke hvordan han skulle forholde seg til en som var såpass ung ved sykdomsdebut! Ikke visste han om at man har krav på opplæring og time på nærmeste dia- klinikk, heller!:p
Jeg merker faktisk ikke så mye på blodsukkeret om jeg spiser brød, pasta, poteter etc. Frukt og sukker( som i søte kjeks og kaker, smågodt etc) derimot sender det rett til værs!
Nå er det mange med dia2 som er flinke med kostholdet og således kan holde sykdommen i sjakk i årevis.
Min dia2 lot seg ikke kostholdsregulere, men jeg vil helst prøve å utsette bruken av insulinsprøyter så lenge som bare mulig!
Alle bivirkningene/ulempene med insulin vil jeg helst slippe, selv om det hadde vært greit å spise som jeg aller helst vil, og så bare sette en sprøyte!:D;):p
Ser ut til at rutinene er utrolig forskjellig, ut fra hvor man bor i landet.. Har en kollega som har fått beskjed om at hn er insulinresistent, på grensen til dia2, og ble "fluksens" sendt på dia-kurs, og har fått beskjed om å gå over på lavkarbo, hvis hn skal bli frisk! :heia: Egentlig litt stygt å si det, men jeg er glad vi er to på jobb, som er "åpent lavkarbo".. Hehe
Tror heller det har med fastlegen å gjøre. Jeg byttet fastlege og fikk plutselig en lege som ikke bare visste hva ketolyse var, men som også anbefalte det på det varmeste!:D
Tenk at før insulinets tid (kom på 20-tallet), og en god stund etter det også var rådet fra legene til folk som hadde diabetes, spis ikke karbohydrater!
Allerede på 1700-tallet var det jo vanlig i frankrike å kutte ut brød og poteter, men spise kjøtt og drikke vin om man fikk for stor mage... :rolleyes: (kilde: Bedre uten brød)
Er du sikker på det?
Jeg mener å huske at jeg for mange år siden så en film om de to som forsket seg fram til insulinets dempende virkning på blodsukkeret.
I den filmen var det ei ung jente med dia1, hun var på et behandlingssted og der drev de på med kaloritelling. Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod hun (som så mange andre) i fare for å sulte ihjel da kaloriinntaket var nede på 300-400 kalorier om dagen.
Uansett hva som er riktig (jeg kunne helt sikkert ha sjekket det opp nå, men har litt annet å gjøre), så har dee nok vært mange forskjellige mer eler mindre gode råd til diabetikere gjennom tidene.
Veldig artig innlegg om Dansukker, forresten. Det er helt utrolig at de kan skrive så mye som er feil, men det beviser vel det gamle ordtaket om at hvis du forteller en løgn ofte nok, så blir den en sannhet... :rolleyes:
Traube related that the intake of carbohydrates and its digestion increases the amount of sugar in the urine, that the stopping of the intake of the carbohydrate eliminates most of this sugar in the urine.
Jeg har skrevet et innlegg i bloggen min og Henriette Schønberg Erken.
Dere vet kanskje hvem hun var?
Sitat fra bloggen min:
Henriette Schønberg Erken (født 1866 i Oslo, død 1953 i Hamar) var en norsk husholdningslærer og kokebokforfatter.
I 1880-årene jobbet hun på Bonnevies husholdningsskole i Kristiania, og ga i 1895 ut Kogebog for skole og hjem sammen med kollegaen Caroline Steen.
Hun giftet seg i 1901 med Albert Leonhard Erken, og flyttet til Vang, hvor hun resten av livet bodde på Dystingbo gård. I 1908 startet hun en husholdningsskole på gården. I 1914 ga hun ut Stor kokebok for større og mindre husholdninger, som kom ut i mange utgaver fram til 1951. Det er blitt sagt at boka lærte Norge om matkunstens gleder, og boken er blant de få bøker som kan identifiseres ved forfatterens etternavn alene.
Jeg har en av hennes kokebøker, trykket i 1951, og det er ganske interessant det hun skriver om kost for diabetikere på den tiden:
Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.
[b][/b] Mer enn i nogen annen sykdom må man her streve for å skaffe avveksling. Bare den ting skal man erindre at den sykes lengsel efter brød kan bli næsten uutholdelig, og det kan være i årevis at den syke må holde ved med en stivelse- og sukkerfri kost, samtidig blir han lei av den fettrike kost, som skal være erstatning for mel og sukker. Mel og kavring i farser eller andre kjøtt- og grønnsakeretter må ikke brukes.
Kalvehjerne til jevning er også utmerket; den utvannende og forvellede hjerne kokes med 60 gram smør, til den er ganske utkokt; has i krukker, overhelles med smeltet smør for å bli lufttett. Bindes over og oppbevares koldt. Benyttes til jevning av supper og sauser. Istedenfor poteter kan brukes jordskokker og stakis.
[b][/b] Hele mitt innlegg om Erken, med noen oppskrifter fra kokeboken....virkelig lavkarbo!
Den filmen jeg så var nok vel dramatisert. Jeg husker enda legen som ristet på hodet og sa at den lille piken ikke hadde lenge igjen. Nå var de nede på 3-400 kalorier og hadde enda ikke fått kontroll på blodsukkeret hennes. Hun hadde nok ikke mange dager igjen å leve. De to forskerne satte tilslutt insulin i en labrador/retriver og den overlevde. De klarte med et nødskrik å overtale legene eller foreldrene til å få gitt pilken insulin og så var det happy ending i siste sekund!!
Vel, man kan jo undre seg på om hvorfor leger i dag vegrer seg slik for å be dia2'ere om å legge om til lavkarbo, er det mot bedre vitende? Eller er det ut i fra et slags ønske om at pasienten skal "leve et så normalt liv som mulig" kostholdsmessig sett?? Siden de har botemiddelet når blodsukkeret fyker i været...
Her er det jo tydelig at lavkarbo er gammel viten.... selv om det nok ikke er politisk korrekt å gi diabetikere opium...:
"Narkotika og navnlig Opium. Det lykkedes ofte ved Brugen af dette ikke blot at formindske Tørsten, at nedsætte Urinudskillelsen, men ogsaa Sukkermængden minker, medens Legemsvægten tiltager. Store Doser er ofte nødvendige, og det er forbausende, hvor godt Diabetikere taale Opiater uden at have skadelig Eftervirkninger deraf" :D
Interessant dette her. Jeg kan gi et eksempel på gunstig virkning av lavkarbo:
En god venn av meg fikk i sommer konstatert diabetes 2 (eller var på randen av det, jeg aner ikke hvor grensen går), blodsukkerverdien var på ca 12. Jeg har snakket varmt om lavkarbo i forbindelse med vektreduksjon og også fortalt om hvilken gunstig effekt det har på folk med diabetes. Han la han om kosten tvert til lavkarbo og er for tiden i ketose. Snakket med ham for en ukes tid siden, og han hadde fått blodsukkerverdien ned i 5,8 bare ved å endre kosten. En gunstig bivirkning var et vekttap på 15 kilo. :)
Nå orket ikke jeg å lese alle innleggene...men jeg har dia2 og sukker for meg er rene gifta..tåler ikkeno! ikke en boks med yoghurt en gang :nei: Da må jeg ta de helv** pillene... reagerer på ei brødskive... littegranne pasta...blir fort over 8. Det verste jeg kan innta er sukker, sjokolade osv.. da fyker det fort opp i 11... Så det kan umulig gi middels GI. :nei:
OG dia2 er ingen sykdom men en tilstand i følge det jeg har lest... så han har jo rett i at lever man etter det man skal...merker man ingen ting til dia2 en... :ja: sånn sett er det verdens "letteste" sykdom/tilstand..:D
Det er nok sammensatt, men jeg tror det har litt med liten tiltro til mennesker generellt å gjøre også jeg. Dia 2 er en livsstilssykdom, ergo mener de at man har en dårlig livsstil når man får det. Å få folk til å legge om er mer ork enn det er å gi dem piller og et par råd som ligner de de er flakset opp på. :(
Så nå er liksom diabetes en "sunn" sykdom ?? LOL:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.