Hei! Mitt debut-spørsmål her på forumet vert eit spørsmål sikkert mange av dykk er ganske så leie av å få, men eg er heilt fersk og berre MÅ spørra likevel ;). Har i lengre tid vore passiv her inne, og prøvd å tileigna meg generell kunnskap om lavkarbo mat. Har alltid levd på eit høgkarbo kosthold, og når eg no skal legga om til lavkarbo må eg nødvendigvis få i meg meir feitt. Har difor gått til innkjøp av Cocosa EV og Udos Choice, som eg tenkte å ta 1ss dagleg av begge to.
Eg et 2-4 egg om dagen, smøreost og kvitost som ikkje er feitt-redusert, meierismør til å steika i, omega 3 frå fiskeolje, ellers er dei fleste tinga nokså magre. Kan ikkje sjå at eg kjem utanom å ta feitt som tillegg. Brekker meg av olivenolje...:nei:, så det er uaktuelt.
Spørsmålet mitt vert: De som har vore her inne lenge, tek de ekstra feitt i form av Udos o.l., eller kun det som er naturleg i maten??? Fins det ein formel for å rekna ut kor mykje feitt ein treng per dag? Mitt mål er å finna eit kosthald/ein balanse eg kan leva med resten av livet, vekttap får bli ein bonus (men kan godt ta av ca 5 kg..:p).
Jeg har aldri tatt ekstra tilskudd av oljer slik du spør om.
Jeg lager eggerøre med masse smelta smør i panna og eggene suger til seg smøret og det smaker ikke smør av egerøra. Ellers feks har godt med smør på stekt kjøtt eller majones på. Og bearnaisesaus til, det er jo bare rent fett. For min del må det ikke smake olje eller masse fett, men det skal være fett.
Akkurat nå spiser jeg Lindberg-mat og spiser mye mindre mat, og savner faktisk ikke fettet, selv om jeg var overbevist om at jeg kom til å savne fløte og bearnaisesaus så fælt at jeg kom krypende tilbake.. Men det går i 1-2ss fett til hvertmåltid, feks balsamicodressing på salaten, rapsolje i eggerøra osv.
Hei,
De aller fleste får i seg nok fett igjennom maten, men Cocosa, Udo’s choice og MCT olje er fine tilskudd for de som ikke får i seg nok. …og som Kitt sier vi snakker om energi i %.
Jeg bruker cocosa med kokossmak i fruktte og den uten smak i vanlig te!
Drikker ikke kaffe, men akkurat den blandingen jvb snakker om høres faktisk god ut!
Litt sånn godteri, liksom!:)
Cocosa og fløte i kaffen her. Nå skal jeg jammen prøve med kanel og en dråpe stevia. Har hatt søtsug et par dager (spiste sjokolade - og da var det gjort), så det kan være greia for søtsuget.
Skjønner tankegangen bak det å beregne ut fra fettfri masse, men vi skal da ha endel fett på kroppen? Er dette inkludert i dataene, eller må man beregne det i tillegg? Det "normale" er jo å ha inntil 30% fett på kroppen, ifølge de unge, søte damene på EasyLife.. ;)
Hodet er litt på tur ikveld, så formuleringene blir deretter..
Du snakker med den ukronede kongen av bevisstløs overspising her :D I morgen logges inntaket mhp totalt inntak av kh, protein og fett! Eh vel, tirsdag siden jeg må få kjøpt meg en vekt.
Hadde det vært interessant å finne ut hvor mange kalorier man totalt må spise for å få energimengde fra fett på nøyaktig 70% egentlig? (Eller en annen gitt prosentsats)
Hvis du feks tyller i deg en hel pakke med linfrø og fire pakker tørrfisk har du fått i deg megamasse både fett og proteiner... Men jeg tror nok at kroppen utskiller MER enn det du innførte...(grunnet linfrøa) Og derfor sannsynligvis har tråkket over alle regler når det gjelder energi og kcal.
Kor kommer fette fra? Æ e opplært tell å tru at tørrfesk e tellnærma reine proteina.. ;) Dæffør all den dårlie blei sendt tell Afrika, sånn at ongan dær sku få litt sunn mat... Får ikke skrevve rætte tt-lydan, men det får klare sæ. Trur æ står over linfrøan, uansett. :p
Tusen takk for desse tipsa arnakristin, hadde lest ein av trådane før, men ikkje dei to andre. Imorgon skal eg rett på biblioteket og lesa meg opp litt meir på dette med lavkarbo. Frustrerande, for i det augneblinken eg trur eg veit det eg treng å vita, så les eg noko nytt som slår dei andre teoriane i hel...:wacko:. Eg trur ein kombi av å prøva seg litt fram SAMTIDIG som ein les seg opp, kan vera lurt (= teori + eigen erfaring).
så lenge man ikke spiser mer en til en er passe mett er sjansen for og legge på seg lavere en lavest :lol:
2400 kalorier om dagen er et av de dårligste begrensingene. jeg kan gå opp til 4-6000, og ned til 900. noen dager, f.eks jeg trener, er jeg ullvesulten. :)
Eller bare klarer ikke gi slipp på gamle vaner? ;)
Så lenge man spiser etter reglene skal det ikke være mulig å overspise på lavkarbo. Og så lenge kroppen ikke får blodsukkerstinginger og dermed sender ut insulin klarer den ikke lagre fettet.
Hos meg er det ikke gammel vane. Jeg har telt kh lenger enn kcal. Men jeg går ikke ned på lavkarbo/ketolyse, kun 2-3 vannkilo. Så nå har jeg i en uke sett på kcal i tillegg. Og det kan se ut til at det hjelper, men det har gått for kort tid til å si noe om det ennå.
Dessutan er det så kvalmande når olja legg seg på toppen av teen, og sjølv om eg rører i den så legg den seg på toppen att før eg rekk å drikka. Spørs om eg må finna meg ein annan måte å få den i meg på...:p
Cocosa kan jo brukes til å steke i, så den tåler varm te, ja!
Er bittelitt ekkelt, men venter til teen er litt mer lunken og drikker den i noen store slurker uten å tenke over det!
Det positive er at jeg også får fett på leppene og ikke trenger lipgloss!:p
En annen måte å få i seg cocosa på er å smelte den sammen med sukkerfri sjokolade (175g cocosa, 45g sjokkis), helle i små konfektformer og spise som godis!:sikle:
Har du oppi litt hakkete nøtter/kokos, får du skikkelig god sjokkis!:D
Takk for tips - skal definitivt prøvast! Då må eg gå til anskaffelse av Cocosa som IKKJE er extra virgin skjønar eg...er nemleg extra virgin eg har brukt til no :).
Vel, jeg var i ketose, spiste kun karbohydrater fra salat, brokkoli, blomkål, fløte, rømme og ost og gikk opp nesten en tomme rundt hoftene på fem uker og to centimeter i livet. Så min kropp lagrer fett likevel.
For meg funker det å telle kalorier i tillegg. Det at jeg kan spise så mye jeg vil gjør at jeg tar inn flere kalorier enn jeg bør - for å gå ned med passe fart bør jeg ikke over 1600 kcal.
Men - jeg vet jeg er blant unntakene. Derfor anbefaler jeg først å ikke telle kaloriene, men at dersom vedkommende går opp holder et øye med kaloriene i tillegg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.