< Tilbake til oversikten

Årsaker til sprekk

jvb sa for siden:

Jeg har søkt på forumet men finner ikke noe sammenhengende informasjon på hva underliggende årsaker til at man sprekker er. Nå tenker jeg ikke på en overveid og planlagt pause, men grunnen til at man plutselig sitter der med munnen full av sjokolade uten å vite hva som skjedde.

Er sikkert mange forskjellige årsaker, men hva tror dere? Og er det noen faktorer som kan øke eller redusere sjansen?

For min del kaster jeg ut disse ubegrunnede påstandene:

• sukkeravhengighet
  • vitamin/sporstoff-mangler
  • interne psykiske faktorer (man føler man går glipp av noe?)
  • påvirkninger (man vil ikke være uhøflig?)
  • man er fornøyd med seg selv, og tillater seg i økende grad å falle tilbake til gamle vaner

Innspill og idéer?

Viclin sa for siden:

For meg er det dårlig planlegging. At jeg ikke rekker å lage meg mat til å ha med på jobb, og da blir det smågodt der for å stille sulten.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

lavt blodsukker og dårlig timing med rett mat på bordet.

:)

Areola sa for siden:

All of the above...

arkine sa for siden:

så er det også i blant at en dårlig dag kan få deg til og sprekke ,, gi fa..liksom..dritlei og slanke seg og tenke annerledes,

SunnhetMedSirrup sa for siden:

punkt 2: og ikke være uhøfelig.

min mening er at de er hensinsløse og hangske selvopptatte hvis de tilbyr brus og boller til en de vet er på diett,og blir fornermet hvis en ikke tar det. en kan jo være høfelig selv og tenke seg om!
mener sterkt og ikke kritisere noen direkte - men alle bør tenke seg om.
men huff jeg er selvopptatt og begynner min egen diskusjon.

men jeg bare likte ikke det punktet! :p

Yonah sa for siden:

Du glemte en grunn til, impulsivitet. Jeg har altså spist is på kafè sammen med ungene på ren impulsivitet. Og da har jeg akkurat spist meg god og mett på skikkelig lavkarbomat.

Men ellers en den vanligste årsaken til at jeg nesten sprekker lavt blodsukker/lenge siden mat. Selv på lavkarbo får jeg blodsukkerdropp om det går for lenge mellom mat. Blodsukkeret mitt ligger stabilt på ca 4.2 gjennom hele dagen, men går det for lenge mellom måltidene, så kan det falle ned til 3 og da blir jeg skikkelig dårlig og kan være truende til å spise hva som helst. Men heldigvis er det sjelden jeg lar det går så lenge mellom måtidene og i de tilfellene er det og sjelden jeg sprekker fordi jeg klarer å ha hodet med meg.

At jeg ellers har sprukket på ren impulsiviet, det er flauere..

Kitt sa for siden:

Har du noen gang kjørt en vei du har kjørt mange ganger før, og når du kommer frem, kan du ikke helt huske bilturen?:confused:

Mennesker er vanedyr av dimensjoner!:p

Vi som har vært vant til å stappe i oss det vi vil når vi vil, har nok lettest for å sprekke også!
Jeg spiser rett og slett av gammel vane, og det tar tid å endre på den vanen!
Etter snart 2 år i lavkarboverden begynner det å gå seg til, men det har vært en skikkelig hard kamp noen ganger!

Når jeg blir veldig fysisk eller psykisk sliten, kobler hjernen inn autopiloten, all viljestyrke forsvinner og BANG! så spiser jeg alt jeg jo egentlig vet jeg ikke burde!:eek:

Nå er det lenge siden sist og jeg håper det blir veldig lenge til neste gang!:ja:

Rangelet sa for siden:

Lavkarbo kosthold har vært godt for helsen min, og så enkelt å gjennomføre. Spiser mye rent kjøtt og grønnsaker. Har intoleranse mot gluten og meieriprodukter, så det spiser jeg ikke. Mottoet mitt er å spise ren mat, uten alt mulig dritt tilsatt :-)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Enn så lenge så er ikke samfunnet tilpasset oss lavkarbere så dersom man må uplanlagt ordne mat kjapt på ”ukjent territorier” så er det lett å gå på en smell. Du har sikkert lagt merke til hvor uhorvelig mye karbohydrater det finnes i hyllene i butikken. Jeg har funnet ut at det er utrolig mange hyllemeter jeg slipper å gå forbi når jeg er ute og handler, he, he…

Når jeg passer på å få i meg nok fett i løpet av dage så slipper jeg unna ”fyse på noe” fenomenet, det er helt slutt med å raide kjøleskapet eller andre skap.

Etter å ha lest en god del her inne tror jeg at mange sprekker pga av at hue må også følge med, en del har nok brukt mat som straff, belønning og kos og det kan det ta litt tid å venne seg av med.
…ellers så signerer jeg innlegget til Kitt.

jvb sa for siden:

Takker for innspill :)
Vil foreløpig sette opp disse punktene (håper listen kan vokse etterhvert):

• planlegg dagen, sånn at du ikke er i en fristende situasjon akkurat når du begynner å bli sulten og får lavere blodsukker. Ha med deg noen nøtter eller noe annet du kan gnage på om nødvendig. Er du på besøk et sted har de kanskje noe ost eller egg i kjøleskapet?

• bli obs på matvanene dine. Tenk når du spiser. Ikke spis foran TV'en/avisen etc. Smak på maten. Bytt om på kniv og gaffel?

• ikke la andre bestemme hva som inntas. Om dette er et vedvarende problem for deg kjenner du deg kanskje igjen i snill gutt/pike-syndromet: anettesperspektiv.blogspot.com/2009/07/flink-pike-syndromet.html

Carisma sa for siden:

Den går kanskje under "Føler man går glipp noe"-punktet, men jeg har sprukket et par ganger av ren nysgjerrighet. Nye produkter man bare ikke klarer å motstå f.eks.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.