bonpia sa for siden:
Jeg har hørt, men ikke funnet det noen plass at man skal trekke kostfiber fra karbohydratene..
Noen som vet noe om dette?
bonpia sa for siden:
Jeg har hørt, men ikke funnet det noen plass at man skal trekke kostfiber fra karbohydratene..
Noen som vet noe om dette?
Gerd sa for siden:
Kostfiber er allerede trukket fra :)
bonpia sa for siden:
Er det trukket fra på alt?
Jeg ser at på noen produkter står ikke kostfiber, mens andre står det hver for seg..
Der hvor det står, er det ikke trukket fra da? eller er det trukket fra på alt?
Gerd sa for siden:
Det er trukket fra på allt på norske/europeiske matvarer. (Eu-regel) Det som står som karbohydrater er det man teller :)
Det eneste man kan trekke fra er sukkealkoholer :ja:
Furine sa for siden:
Eg bur i EU-Mekka (og dei burde då fylge EU-reglar), og her finn eg ofte at det står "karbohydrat 13, derav 10 sukker". Kva er då dei andre 3 dersom fiber allereie er trekt frå og det ikkje står noko anna? No spør eg kanskje dumt, men..
Gerd sa for siden:
Det kan være stivelse.
Furine sa for siden:
Ah... Takk, Gerd! Då skal ein altså telle med alle 13 karbar mao?
Gerd sa for siden:
Jepp :ja:
Furine sa for siden:
Takkar!
Rottis sa for siden:
Jeg bare lurer på dette med kruskakli. Det regner vi som karbofritt? Ser på Møllerens side at kruskakli inneholder 18,5 g karbo, hvorav 1 g er sukkerarter.
Gerd sa for siden:
På ketolyse teller vi alle karber vi har i oss.
Og kruskakli har 18,5 karber pr. 100g, og alle skal telles :ja:
Kitt sa for siden:
Vi regner det vel ikke som karbofritt, men det veier så utrolig lite at det blir ikke mange karbene.
Når jeg baker Karins brød, skal det være 60g i et brød, og det er jammen meg mye kruskakli!
Når et brød blir (for meg) 24 skiver, blir det ikke mye kruska i hver skive akkurat!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.