< Tilbake til oversikten

Blåskjell-heaven til billig penge!

mofe sa for siden:

Fikk denne servert av min kjære for noen uker siden - og jeg har aldri før hatt noen lignende sansopplevelse med mat! Woow - hvor godt det er :ja:

Og oppskriften er jo lavkarbo - kanskje med unntak av vinen. Har prøvd å lage denne en gang selv, men da med vin - vet ikke hvor mye smaken endrer seg uten vin..

Vi kjøpte blåskjellene på Meny, mener det var 1 kilo, og det er nok til å gjøre 4 stykker nesten mette.. litt stor forrett. Evt. forrett til 5-6 personer. Og det kostet kun 54 kr. for blåskjellene! Har alltid trodd det var mye dyrere, men dengang ei. Så denne retten kommer på under 100,-

1 kilo blåskjell
1 pakke kremfløte
2 båter hvitløk
2-3 chili (kommer an på hvor sterk man ønksker sausen)
3 ts tomatpure
1-2 glass tørr hvitvin

Vask blåskjellene. De som er åpne, knipser man på. Om de ikke lukker seg, er de døde, og skal kastes. (Hvis ikke blir det matforgiftning..)

Hakk opp chili og hvitløk, fres litt i smør. Ha over tomatpureen, fløten og vinen, la det koke seg inn i noen minutter. Legg i blåskjellene, skru ned (vi lot det akkurat ikke koke..), la stå i 10-15 minutter til alle skjellene har åpnet seg. Rør litt rundt innimellom så sausen får fordelt seg. De skjellene som ikke har åpnet seg, kaster man.

Nytes!

Furine sa for siden:

Mmmm!
Blåskjell er kjempegodt! :) Ein kan forresten med fordel ha på lok og riste kasserollen godt no og då, slik at ikkje samme skjella blir liggande på botnen under heile kokinga og blir gummi.
Eg lagar blåskjell oftast med sjalotløk, kvitløk og fløte. Blåskjella gir frå seg litt fukt, så det blir ei god suppe i seg sjølv, i lag med blåskjella.

SunnhetMedSirrup sa for siden:

mofe, for en gudomelig oppskrift! det er så godt med blåskjell! :)

JanB sa for siden:

Min variant på denne er litt "tøffere" i smaken og vi hever oss opp til 42 % alkoholen. Har hentet den fra [url]www.aperitif.no[/url]

½ kg blåskjell
2 ss olje
2 stk sjalottløk finhakket
1 ss grønn, sort og rose pepper som er knust
3 ss konjakk
3 dl fløte

Hmmmm. har prøv den mange ganger og aldri blitt skuffet. Kjørt den mest som forrett.

hope10 sa for siden:

ser det er lenge siden denne tråden er startet, men kanskje noen andre kan svare for det om. jeg har kjøpt ferdige rensket denne gangen, da jeg ikke fikk tak i noe annet, å kunne tenke meg å forsøke denne, men viss jeg tar bort vinen, må den da erstattes med annen væske, å evt hva :confused:

Kitt sa for siden:

Jeg ville brukt vin siden det er så lite, men kan helt sikkert erstattes av bare vann, evnt bittelitt fiskebuljong feks!:)

Tror jeg må prøve denne oppskriften selv snart! :sikle:

Gi tilbakemelding på hva du endte opp med å gjøre og resultatet, da!:)

hope10 sa for siden:

Jeg har ikke vin, å heller ikke fiskebuljong, så da røk den muligheten til å ha dette til lunsj,men får handle litt senere idag, å få tak i noe da, skal definitivt testes ja :)

Furine sa for siden:

Når du seier ferdig renska, meiner du då ferdigkokte og utan skjell? Dersom dei er ferdigkoktet skal dei jo i så fall berre puttast i det du eventuelt lagar siste minutta for å varme seg opp, ellers blir dei lett gummi. Er det noko som helst slags væske på dei? Så kan jo det brukast i staden for buljong.

Om du har heile, rå skjell, så kan du godt lage berre med litt vatn i botnen. Skjella slepp fukt og smak.

hope10 sa for siden:

Mente blåskjell i lake jeg, det var dessverre det eneste jeg fikk tak i. men nå står ihvertfall min på ovnen å putrer, å det skal bli herlig etter et langt kveldskift på jobb :D

Dufter aldeles nydelig :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.