Babyblue sa for siden:
Heisann, jeg har ikke helt skjønt dette med net karbo. Hva skal trekkes fra og hva skal regnes med? Alkoholer skal trekkes fra mens alt sukker skal regnes med? Hva annet?
Babyblue sa for siden:
Heisann, jeg har ikke helt skjønt dette med net karbo. Hva skal trekkes fra og hva skal regnes med? Alkoholer skal trekkes fra mens alt sukker skal regnes med? Hva annet?
Gracella sa for siden:
Ingenting annet.
Står det antall karbohydrater X gram hvorav sukkerarter Y gram, så er det X gram som gjelder.
Står det antall karbohydrater X gram hvorav sukkeralkoholer Y gram, så er det X-Y=Z gram som gjelder.
I utlandet er gjerne fiberinnholdet tatt med og det kan man trekke i fra. Men det er allerede trukket fra i norske innholdsfortegnelser.
Babyblue sa for siden:
Men hva er resten av karbene da?
Filakia sa for siden:
Det som ikke er sukkerarter er vel stivelse, tror jeg.
Gracella sa for siden:
Resten er karbonforbindelser som ikke er sukkerarter, fiber(?), fett og proteiner, tror jeg ;).
Babyblue sa for siden:
Men hvis det er fett og proteiner så skal det vel ikke regnes med? Forvirra...
Kitt sa for siden:
Det er nok Filakia som har rett! Resten av karbene kommer fra stivelse som jo ikke er en sukkerart!
I norske( og de fleste andre) "innholdsfortegnelser" er fibrene allerede trukket fra!
Gracella sa for siden:
Nei, jeg sier at det som er igjen etter sukkerartene ikke er fett og proteiner :).
Og det e nok rett som Kitt og Filakia sier, resten av karbohydratene er stivelse.
(side 28 i Slank med ketolysekuren: Eks på karbohydrater: glukose, laktose, sukrose, maltose, fruktose og stivelse)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.