< Tilbake til oversikten

Hva skjer med fettet?

Sungrazer sa for siden:

En ting jeg lurer på, om man har et inntak på 200 gram fett per dag når man er i ketose, men kroppen nyttiggjør seg bare 180 gram - hva skjer med det overskytende fettet?

Kvitter kroppen seg bare med det, eller er det slik at så lenge man har energilagre i form av fett så vil kroppen brenne både av kroppsfett og inntatt fett i form av mat?

Det jeg egentlig prøver å spørre om er vel vil kroppen først benytte seg av fettet i maten, så det som sitter på sideflesket eller skjer disse to prosessene samtidig?

Kitt sa for siden:

Sånn jeg har forstått det, trenger man fettet fra maten for å drive prosessen med å forbrenne det fettet man har på kroppen!

Altså, fettet fra maten forbrennes for å danne ketoner av fettet på kroppen!

Spiser man for mye fett, kommer det jo rett ut igjen, som det som kalles fettdiarè:eek:

Gracella sa for siden:

Tror Torkil skrev at det kreves ett tilført fettmolekyl for å forbrenne ett kroppsfettmolekyl.
Fettforbrenning er en energikrevende prosess.

sylwester sa for siden:

Det forklarer hvorfor folk sier man spiser for lite fett om man har treg mage.

Sungrazer sa for siden:

Hmm, takk for svar, men jeg ble ikke helt klok allikvel. :)

Krizzi sa for siden:

Torkil påpeker ofte at vi ikke skal spise oss stapp mette, men bare passe mette. Og det er vel fordi at da klarer ikke vi å forbrenne alt det vi spiser, men legger på oss. Altså om du spiser 200g fett og har egentlig bare behov for 180 g fett . Ja da er du blitt 20 gram tjukkere. Dette er slik jeg har oppfattet det.

I boka til Torkil ”Spis deg slank” står det mye om hvordan forbrenningen foregår i ketose, så der får du kanskje de svarene du er ute etter.

Ps. etter ticker din å lese har du forbrent masse fett, så sideflesket ditt er jo nesten helt brent bort :)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

den boka har jeg ikke sett? er det ikke skaldemann som har den boka? :)

Krizzi sa for siden:

Sorry sorry, bare flaut :flau::flau: Her var jeg helt ute på viddene :o
Den heter "Slank med ketolysekuren" av Torkil P Andersen
--godt at noen følger med i timen --:)

SunnhetMedSirrup sa for siden:

åja! :D

Carisma sa for siden:

Skaldeman har vel "Spis deg ned i vekt"?
"Spis deg slank" er det Thor Foseid som har.

De har vist ikke så mye fantasi på boktitler :lol:

Sungrazer sa for siden:

Hmm, trodde det var såpass energikrevende å spalte fett til energi at kroppen tar det fra andre plasser om den har det tilgjengelig, og at den ikke vil lagre fett som fett?

Uansett, jeg fant ut av mye av det jeg lurte på i denne tråden, som jeg burde lest mye grundigere før jeg postet spørsmålet: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

Ikke helt brent bort, men det har forsvunnet mye. Snart er det vel bare adressen igjen av meg. ;)

Photobscura sa for siden:

Det spørs jo veldig på hvor lavt du ligger på karbene det. Du kan i teorien ikke spise for mye fett på ketogent kosthold, for å lagre fettet trenger du insulin, og det trenger du igjen sukker (karbohydrater) for å gjøre. Om du spiser for lite fett kan kroppen spalte sukker av protein for å kunne ha en energikilde (kroppen brenner sukker først, deretter fett -og det lille sukkeret som kroppen produserer av de femten til tjue grammene du får i deg av kh bruker som regel hjernen opp), om det ikke er nok protein heller, så tar den av musklene, og du har en ond sirkel.
Du MERKER om du spiser for mye fett, så ikke tenk på det, når du spiser deg sånn passe mett så regulerer det der seg stort sett fint selv, og det er nesten umulig å overpise på ketogent kosthold.

Krizzi sa for siden:

Det høres veldig rett ut, slik du forklarer det,Photobscura
Vi går for den :ja::ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.