....er ikke sulten lenger, nesten aldri sulten,sliter med å få i meg frokosten og kveldsmaten, for jeg er bare ikke sulten, men kan jo ikke leve på 2 måltider om dagen? Hadde hørt at man mister litt av sultfølelsen altså men det må da være grenser, hvis jeg prøver å tvinge i meg to biter omelett til frokost når jeg ikke er sulten blir jeg bare kvalm....Hva gjør jeg? Og nå har vekta stått stille en stund, lurte på om noen hadde prøvd å ta en pause og spist vanlig en stund for å "lure" kroppen- funker det ? Og hvor lenge hadde dere da pause? Mener jeg har lest det ett sted at det går an, men mulig jeg husker feil....:o
Joda, det går fint å leve på to måltider om dagen, det er mange av oss som gjør det. :) Du trenger hverken å spise frokost eller kveldsmat, meningen er å spise når du er sulten, og stoppe når du er passe mett. Men det spørs jo litt hvor mye du får i deg når du først spiser, kan du si sånn ca hva du spiser på en dag?
Ok, så det går an? Har liksom tenkt at man må ha sine 4 måltider og noen mellommåltider jeg da (gammel vane fra GR og libra sikkert....) men hvis vi tar gårsdagen så ble det:
Frokost:
1 Brødskive spis deg slank brød med ost,skinke og tomat (har 1-2 karber)
Lunsj:
Omelett fra spis deg slank, med tomatsaus,tomat og ost (har vel 1-2 karber)
Middag:
Tacosalat, dvs salat, kjøttdeig UTEN krydder, tacosalsa og rømme, i salaten var det agurk og tomat, og så litt revet ost. Det ble 1,5 tallerken med dette,var så godt...:o
Kveldsmat:
Cappucino krem (3-4 karber)
Drikke i løpet av dagen: 2-3 kopper te, 1 glass fun light, 1 glass vann...Alt for lite med andre ord...Sukketter i teen...
(og en mørk sjokoladebit med hasselnøtt og nougat (DARK PREMIUM) som jeg nok egentlig ikke burde spist....Men det er den tida bare....- Den pleier ikke å være med i tellinga da;))
Eller skan en dag være :
Frokost : Omelett med skinke
Lunsj: Pizzabit fra sds
Middag: 2 koteletter med salat,tomat,agurk
Kveldsmat: Omelett med skinke eller pølse
Drikke samme som andre dagen.....
Nå vet ikke jeg så mye om "spis deg slank", men så lenge du spiser det du skal, og føler deg god og mett og bra, ser jeg ingen grunn til å legge inn flere måltider eller "tvinge" deg til å spise når du ikke er sulten. Så vidt jeg kan se ser maten bra ut, men jeg ville prøvd å drikke litt mer vann, kanskje spist litt mer grønnsaker og muligens kuttet ut søtstoff/sukketter en stund, da det kan hindre vekttap for noen. Hvor lenge har du stått stille forresten? Det er helt normalt at kroppen tar seg "pustepauser" innimellom, og man kan stå stille ganske lenge av gangen. Så jeg ville ikke prøvd å forandre så mye med en gang, i hvert fall ikke hvis du ellers trives med kostholdet.
Når det gjelder å ta pause og spise vanlig en stund, så er ikke det noe jeg vil anbefale, det funker for noen, men det har også motsatt effekt for mange.
Ønsker deg uansett lykke til videre. :)
Jeg har spist to måltider om dagen lenge, og det funker fint. :) Når jeg ikke rekker lunsj før sånn 13:00-tiden på jobb, orker jeg ikke mat med en gang jeg kommer hjem heller og da blir det sen middag. Kjenner til det å ikke orke tanken på mat, og det er veldig uvant siden jeg var så opptatt av mat før lavkarbo. :o
Jeg syns det er urovekkende at så mange av dere har så få måltider om dagen. Det handler ikke bare om forbrenning og alt det der.
Det handler om ett stabilt blodsukker. Når man bare spiser to ganger om dagen går man for lenge med ett veldig lavt blodsukker og så får man en svær topp når man faktisk inntar mat.
Lavt blodsukker over tid kan gi leverskade. Spesielt hos mennesker som er moderat til høyt aktive.
Jeg er heller ikke spesielt sulten lengre. Jeg er spesielt ikke sulten mellom 12 og 20, men jeg spiser noe, bare ett eller annet, for at blodsukkeret skal holde seg ved like.
Nesten, selv på bare kjøtt og fett kan jeg få blodsukkerverdier på under 4, ned mot 3 om det går for lenge mellom måltidene. Da føler jeg meg kanskje ikke sulten, men kjempedårlig, helt skjelven og rett og slett surrete.
Jeg tviler veldig sterkt på at selv om du aldri så mye spiser lavkarbo og er kjempeflink sånn ellers med kostholdet, at du klarer å holde blodsukkeret ditt stabilt når måltidene dine kanskje inntas med 8 timers mellomrom.
Har alarm jeg på telefonen som minner meg på at nå må jeg innta litt, bare bittelitt om jeg ikke er sulten. Noen osteskiver, eller noen eggeskiver osv.
Å tvinge i seg mat når man ikke er sulten tror jeg ingen er tjent med, uansett om det er lavkarbo eller ikke. Småspising mellom måltidene legger jeg på meg av selv om det er lavkarbo-mat.
2-3 måltider per dag her. Ingen spesielle mellommåltid for tiden. Spiser når jeg har lyst. Kjennes naturlig. Eneste er svimmelhet av og til hvis man glemmer å spise noe i det hele tatt.
:ja: Stort sett hvertfall. Får litt sånn som Imse sier, men da når jeg ikke har spist i det hele tatt. Et kosthold hovedaklig bestående av fett og proteiner vil ikke kunne gi blodsukkertopper, og dermed heller ikke blodsukkerfall.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.